متخصصان زیست فناوری داروسازی در آمریكا از تولید نوعی داروی جدید آزمایشی خبر دادند كه تزریق ماهانه آن منجر به كاهش 66 درصدی كلسترول بد خون می‌شود

سلامت نیوز : متخصصان زیست فناوری داروسازی در آمریكا از تولید نوعی داروی جدید آزمایشی خبر دادند كه تزریق ماهانه آن منجر به كاهش 66 درصدی كلسترول بد خون می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز ، نتایج یك مطالعه كوچك كه شرح آن در كنفرانس جدید كاردیولوژی آمریكا ارائه شده نشان داد تزریق این داروی آزمایشی تاثیر قابل ملاحظه‌ای در كاهش كلسترول‌های مضر خون دارد. این دارو تولید شركت "Amgen" است.مرحله فاز یك این آزمایش كلینیكی اولیه اساسا با هدف بررسی میزان ایمن بودن داروی فوق در كاربردهای انسانی صورت گرفته است. این آزمایش روی 51 بیمار داوطلب انجام شد. داروی فوق موسوم به AMG145 هر دو هفته یا چهار هفته یكبار به این بیماران تزریق شد. در بین شركت كنندگان در آزمایش، هنوز بیمارانی بودند كه از دوز بالای داروهای كاهش دهنده كلسترول موسوم به استاتین‌ها استفاده می‌كردند. داروی جدید هر دو هفته یكبار به این بیماران تزریق شد. كارشناسان دریافتند پس از گذشت هشت هفته مقدار نوع خطرناك و مضر كلسترول خون موسوم به LDL در بدن بیماران، 63 درصد كاهش پیدا كرد.

بعلاوه در بیمارانی كه از دوز پایین استاتین‌ها در طول این آزمایشات استفاده كرده بودند و داروی فوق نیز به آنها تزریق شده بود، میزان افت كلسترول بد اندكی بیشتر از گروه اول بود به طوری كه در همین دوره زمانی مقدار كلسترول بد خون در گروه دوم 66 درصد كاهش پیدا كرد.كارشناسان تاكید كردند در طول این مطالعه ابتدایی هیچ مورد مرگ یا عوارض جانبی جدی در داوطلبان مشاهده نشد.شرح این مطالعه اولیه در كنفرانس سالانه كالج كاردیولوژی آمریكا ارائه شد.متخصصان در این مطالعه خاطرنشان كردند داروی جدید به طور كامل از یك آنتی بادی انسانی تهیه شده كه فعالیت پروتئین PCSK9 را متوقف می‌سازد. این پروتئین، توانایی كبد را در خارج كردن كلسترول LDL از خون كاهش می‌دهد.دكتر سین هارپر معاون مدیر اجرایی بخش مطالعه و توسعه در Amgen در بیانیه‌ای تایید كرد: داروی آزمایشی AMG-145 سطح پروتئین PCSK9 را در بدن كاهش می‌دهد كه در نهایت مقدار كلسترول بد در بدن افت می‌كند. كارشناسان امیدوارند اواخر سال جاری میلادی از فاز دو این مطالعه، یافته‌های بیشتری بدست آورند.

منبع : ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha