یک متخصص چشم با اشاره به این‌ که بروز تظاهرات آلرژیک نظیر عطسه، آبریزش بینی، قرمزی، سوزش چشم و ترشحات چشمی از جمله علامت‌های ابتلا به ورم ملتحمه بهاری است، گفت: ممکن است این ترشحات چرکی باشند، در این صورت فرد هنگامی که صبح‌ها از خواب برمی‌خیزد احساس می‌کند چشمهایش چسبنده شده‌اند

دکتر حسین افتخاری در گفت وگو با  (ایسنا)، درباره علت شیوع ورم ملتحمه بهاری در این روزها توضیح داد: ملتحمه، قشای شفافی است که سطح چشم را پوشانده و باید همیشه توسط اشک و ترشح آنزیم‌های مختلف، مرطوب بماند. بروز هرگونه اختلال در ترشح اشک و آنزیم‌ها، موجبات التهاب ملتحمه را فراهم می‌کند.وی با بیان این‌ که ورم ملتحمه بهاری در روزهای گرم سال و در مناطقی که دارای آب و هوای آلوده‌تر و همراه با گرد و خاک هستند بیشتر دیده می‌شود، عنوان کرد: حساسیت به گرده گیاهان بویژه در فصل بهار نیز موجب بروز تظاهرات آلرژیکی نظیرعطسه، آبریزش بینی، قرمزی چشم توام با خارش و سوزش، اتوفوبیا (ترس از نور) و ترشحات چشمی می‌شود.این متخصص چشم ادامه داد: این ترشحات ممکن است آبکی و در برخی موارد چرکی باشند. زمانی که چشم فرد مبتلا، ترشحات چرکی دارد، صبح‌ها که از خواب بر می‌خیزد، احساس می‌کند چشمهایش چسبنده شده‌اند.

بیشتر بدانید: دانستنی‌هایی درباره ورم ملتحمه چشم

به گفته افتخاری، عفونت‌هایی که در بدن هست، می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به عفونت‌ها و حساسیت‌های چشمی نماید. البته واکنش چشم نسبت به جسم خارجی که شایع‌ترین آنها بویژه در فصل بهار و تابستان، گرده گیاهان هستند افراد بیشتری را گرفتار حساسیت‌های چشمی می‌کنند.این متخصص چشم با بیان این‌ که آب و هوای مرطوب در مقایسه با آب و هوای مناطق خشک، برای چشم بهتر است، اظهار کرد: معمولا گرد وغبار در مناطق گرم وخشک بیشتر است.افتخاری ضمن تاکید بر تشخیص صحیح علت بروز ورم ملتحمه عنوان کرد: علت‌های مختلفی می‌توانند باعث ابتلا به التهاب ملتحمه شوند که از آن جمله می‌توان به ایجاد حساسیت، آلودگی‌های ویروسی و انگلی اشاره کرد. البته اشک ریزش، خارش و متورم شدن لبه پلک‌ها ویژگی مشترک تظاهرات ورم ملتحمه چشمی است که باید در تشخیص علت این عارضه مورد توجه قرار بگیرند.وی افزود: قرار دادن کمپرس یخ بر روی چشم مهم ترین درمان غیردارویی التهاب چشم است که می‌تواند به میزان زیادی علائم التهاب را کاهش دهد. چرا که سرمای کمپرس یخ موجب انقباض عروق می‌شود.این متخصص چشم در پایان افزود: شخصی که دچار علائم ذکر شده می‌شود لازم است به پزشک متخصص مراجعه نماید تا با برخی عفونت‌های چشمی اشتباه گرفته نشود و اقدامات درمانی صحیحی برای وی صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha