رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به تصویب برنامه كاهش آلودگی هوای 8 كلانشهر عنوان کرد: بر اساس این مصوبه نیروی انتظامی موظف شد از ابتدای تیرماه سال 91 از‌ تردد وسایط نقلیه با سن بیش از سن فرسودگی به استثنای خودروهای كلاسیك جلوگیری كند.

سلامت نیوز: اواخر اسفندماه سال گذشته طرحی از سوی دولت ابلاغ شد که طرح كاهش آلودگی هوای 8 كلانشهر نام داشت. بر اساس آن وظایفی بر عهده برخی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها گذاشته شد تا شاید آلودگی هوا از تهران، اصفهان، فارس، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی، مركزی و البرز رخت بربندد. از جمله این وظایف که تاثیر مثبتی در این روند خواهد داشت بر عهده نیروی انتظامی است که باید از ابتدای تیرماه از ‌تردد وسایط نقلیه با سن بیش از سن فرسودگی جلوگیری كند.

جزئیات این خبر را محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تشریح کرده و با اشاره به كاهش سن فرسودگی خودروها در كشور می‌گوید: سن فرسودگی خودروهای شخصی و كامیون‌ها و كشنده‌ها از 25 به 20، وانت‌بارها از 20 به 15، مینی‌بوس از 15 به 10 و اتوبوس‌های برون‌شهری از 15 به 12 و اتوبوس‌های شهری و موتوسیكلت‌ها از 10 به 8 سال كاهش یافت. همچنین سن فرسودگی تاكسی‌ها همچنان 10 سال باقی ماند. محمدی‌زاده با اشاره به تصویب برنامه كاهش آلودگی هوای 8 كلانشهر عنوان کرد: بر اساس این مصوبه نیروی انتظامی موظف شد از ابتدای تیرماه سال 91 از‌ تردد وسایط نقلیه با سن بیش از سن فرسودگی به استثنای خودروهای كلاسیك جلوگیری كند.

وی به ایسنا گفت: شماره‌گذاری خودروهای وارداتی و تولید داخل به استثنای خودروهای دوگانه‌سوز تولید داخل از ابتدای سال 92 و خودروهای دوگانه‌سوز تولید داخل از ابتدای سال 93 صرفا در صورت كسب استاندارد جهانی یورو 4 مجاز خواهد بود و نیروی انتظامی مكلف است از شماره‌گذاری خودروهای با استاندارد پایین‌تر از استاندارد یاد شده خودداری كند. از سوی دیگر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به ضرورت كاهش میزان آلایندگی خودروهای در حال‌تردد تاکید کرد: آزمون صحت كار كاتالیست كانورتور و كربن كنیستر در انجام معاینات فنی خودروها و صدور برگه و برچسب معاینه فنی از ابتدای سال جاری در كلانشهرهای كشور اجباری شده است. وی اضافه کرد: دراین راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت مكلف شد از ابتدای سال آینده كاتالیست كانورتور و كربن كنیستر مورد نیاز درمراكزخدمات بعد از فروش جهت تعویض را تهیه كرده و سازمان محیط‌زیست نیز ضمن نظارت مستقیم براجرای این مصوبه، اقدامات لازم را برای برخورد قانونی با رانندگان و تعمیرگاه‌هایی كه نسبت به حذف یا از كارانداختن كاتالیست كانورتور و كربن كنیستر خودروی خود اقدام می‌كنند، انجام دهد.


محمدی‌زاده به یكی دیگر از بندهای برنامه كاهش آلودگی هوای 8 كلانشهر كشور اشاره كرد و گفت: بر این اساس وزارت كشور با همكاری شهرداری‌ها مكلف شدند سهم حمل و نقل عمومی را در 8 كلانشهر آلوده كشور تا پایان برنامه پنجم توسعه حداقل سالی 5 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش دهند.


نصب دوربین‌های نظارتی مبادی ورودی
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست یادآورشد: شهرداری‌ها مكلف شدند در اجرای ماده 3 قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی نسبت به نصب دوربین‌های نظارت تصویری دیجیتالی جهت كنترل كامل مبادی ورودی طرح‌ ترافیك و همچنین نصب تابلوی الكترونیكی مسیریاب شهری و وضعیت‌ ترافیكی در معابر اصلی حداكثرظرف 6‌ ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه اقدام كنند.


تأمین سوخت استاندارد بر عهده وزارت نفت
وی با اشاره به اینكه سوخت مورد نیاز خودروهای سبك و سنگین از اول فروردین سال جاری منطبق با استاندارد جهانی یورو4 و از ابتدای فروردین سال 92 منطبق با استاندارد جهانی یورو 5 عرضه می‌شود، تاكید كرد: مسؤولیت اجرای این بند بر عهده وزارت نفت است. همچنین این وزارتخانه مكلف شد سوخت استاندارد موردنظر را درباره خودروهای دیزلی همراه با ماده (Addblue) تامین كند. همچنین وزارت نفت مکلف است از ابتدای سال 91 اقدامات مورد نیاز جهت جلوگیری کامل از انتشار بخار بنزین در جایگاه‌های سوخت و نازل سوختگیری خودروها را اجرا کند.


افزایش خودروهای كم‌مصرف و موتوسیكلت‌های برقی
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینكه سهم خودروهای كم‌مصرف و موتوسیكلت‌های برقی در هر 2 شبكه تولید داخل و وارداتی تا پایان برنامه پنجم توسعه باید سالانه 3 درصد افزایش یابد، افزود: به منظور جایگزینی انرژی‌های فسیلی با انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در همه اماكن شهری، وزارت كشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها مكلف شدند با همكاری وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط‌زیست ساز و كارهای اجرایی و تشویقی لازم را ظرف مدت 3‌ ماه پس از ابلاغ این مصوبه تهیه و اجرایی كنند. وی افزایش سرانه فضای سبز شهری را یكی دیگر از الزامات كاهش میزان آلاینده‌ها در كلانشهرهای كشور دانست و گفت: بر این اساس سرانه فضای سبز شهری تا پایان برنامه پنجم توسعه در 8 كلانشهر آلوده كشور باید سالانه یك متر افزایش یابد كه مسؤولیت اجرای این امر بر عهده وزارت كشور با همكاری شهرداری‌هاست. از سوی دیگر وزارت نیرو نیز مكلف شد آب خام مورد نیاز جهت آبیاری فضای سبز شهری را برای اجرای این مصوبه تامین كند. براین اساس در صورت قرار گرفتن وضعیت هوا در شرایط هشدار، وزارت نیرو موظف است با هماهنگی محیط‌زیست و با رعایت قوانین مربوط نسبت به بارور کردن ابرها و استفاده از فناوری‌های مناسب اقدام کند.

منع ایجاد صنایع در خارج از شهرك‌ صنعتی تا شعاع 30‌كیلومتری
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه با تاكید بر اینكه ایجاد صنایع در خارج از شهرك‌های صنعتی در شهرهای تبریز، شیراز، اهواز، اراك و مشهد تا شعاع 30 كیلومتری ممنوع شد، تصریح كرد: همچنین فرآیندهای احتراقی تمام كارخانه‌ها، كارگاه‌ها و واحدهای تولیدی مستقر در محدوده و حریم شهرها از ابتدای سال 92 باید با انرژی‌های تجدیدپذیر یا گاز انجام شود كه وزارت صنعت، معدن و تجارت مسؤول اجرای این بند شده است. همچنین وزارتخانه‌های نیرو و نفت نیز مكلف شده‌اند نسبت به تامین انرژی یا گاز مورد نیاز اقدام كرده و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مكلف شد با همكاری سازمان حفاظت محیط‌زیست به نحوی برنامه‌ریزی كند كه تمام واحدهای صنعتی آلاینده موجود در محدوده و حریم شهرها حداكثر تا پایان شهریور 91 به سیستم‌های كنترل آلودگی و سیستم‌های پایش آنلاین مجهز شوند. وی در پایان نیز یادآور شد: بر اساس برنامه جدید كاهش آلودگی هوای 8 كلانشهر بزرگ كشور موتورخانه تمام سازمان‌های اداری و تجاری باید تا پایان سال 92 به سیستم‌های هوشمند انرژی تجهیز شوند كه مسؤولیت این امر بر عهده وزارت كشور با همكاری وزارتخانه‌های نفت و نیرو و شهرداری‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha