رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران با اشاره به اینکه زنان به دلیل زایمان بیشتر از مردان دچار پوسیدگی استخوان و آرتروز می‌شوند، گفت:‌ افراد بالای ۵۰ سال باید سالانه با مراجعه به پزشک چکاب سالمندی را انجام دهند

سلامت نیوز : لطفعلی پورکاظمی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه سالمندان به دو گروه سالم و بیمار تقسیم می‌شوندف اظهار داشت: ‌سالمندان سالم کسانی هستند که از نظر جسمی، روحی و روانی در سلامت کامل به سر می‌برند و رژیم‌های غذایی مناسب و ورزش منظمی را انجام می‌دهند.

راه رفتن در استخر توصییه به سالمندان

وی با اشاره به گروه دوم سالمندان که سالمندان بیمار بوده و دچار بیماری‌های دیابت، نقرس،‌ فشار خون و معلولیت‌های ذهنی ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی شده‌اند، افزود: این افراد باید زیر نظر پزشک برای افزایش طول عمر خود بوده و مهمترین توصیه به افراد بالای ۵۰ تا ۶۰ سال انجام فعالیت‌های ورزشی سبک از جمله پیاده‌روی تند، آرام دویدن و نرمش برا‌ی آمادگی جسمانی، راه رفتن داخل استخر و استفاده از فضای پارک‌ها است.

ورزش سالمندان منوط به مشاوره با پزشک

پورکاظمی تصریح کرد: البته تمام سالمندان باید توجه کنند که انجام ورزش برای آنان باید زیر نظر پزشک، مربی و کارشناس ورزشی صورت پذیرد زیرا سالمندانی که قصد کوهپیمایی دارند باید داروهای فشار خون خود را با هماهنگی پزشک افزایش دهند و بیماران قلبی و آسمی نیز که قصد استفاده از استخر را دارند باید پس از بررسی و مشاوره پزشک به استخر مراجعه کنند.

وی گفت:‌ سالمندانی که در کلانشهرها و تهران زندگی می‌کنند به دلیل آلودگی هوا باید حداقل تردد را داشته باشند و از مکان‌هایی که تهویه هوا دارد استفاده کنند.

10 تا 15 درصد بدن زنان مملو از آب و چربی

پورکاظمی با اشاره به شرایط متفاوت سالمندان زن نسبت به سالمندان مرد افزود: زنان به دلیل انجام چندین زایمان ۱۰ تا ۱۵ درصد بدنشان مملو از آب و چربی است و استعداد‌ آنان به پوکی استخوان و آرتروز بیشتر از مردان است.وی تصریح کرد: زنان به دلیل آناتومی و وضعیت هورمونی‌شان و همچنین به دلایل ۹ ماه بارداری و ۲ سال شیردهی و در نهایت کارهای فیزیکی در خانه از آسیب‌پذیری بیشتری برخوردارند و باید پس از یائسگی با مشاوره پزشک از کپسول‌های مولتی‌ویتامین، قرص امگا۳، کلسیم دی، قرص استئوفوس و داروهای کلسیم‌ استفاده کنند.پورکاظمی ادامه داد: مردان بالای ۵۰ سال نیز باید از مولتی ویتامین، امگا۳ و داروهای کلسیم که برای غضروف مفاصل است پس از مشورت پزشک استفاده کنند.

ماموگرافی برای زنان/سونوگرافی پروستات برای مردان

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران با اشاره به کم‌خونی در زنان افزود: در این زمینه زنان به خصوص بعد از ۵۰ سالگی و یائسگی باید از قرص‌های آهن استفاده کنند و در این زمینه با مراجعه به پزشک خانواده می‌توانند درخواست آزمایش چکاب سالمندی و داروهای تقویتی وابسته به سن کنند تا برای آنها آزمایش کم خونی و کمبود کلسیم و در نهایت سونوگرافی و ماموگرافی از آنان انجام شود.

استفاده از داروهای تقویتی وابسته به سن

وی همچنین با اشاره به چکاب سالمندی و استفاده از داروهای وابسته به سن در مردان نیز تصریح کرد: مردان بالای ۵۰ سال نیز باید با مراجعه به پزشک خانواده درخواست چکاب و سونوگرافی پروستات کنند.

سالانه یک بار سونوگرافی/هر 6 ماه آزمایش خون

پورکاظمی خاطرنشان کرد: در مجموع سالمندان دیابتی هر ماه باید مورد چکاب قرار گیرند ولی سالمندان غیر دیابتی سالانه یک بار سونوگرافی و هر ۶ ماه نیز آزمایش خون انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha