چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4495

انتخاب اهدا کننده سالم، ارائه آموزشهای عمومی به جامعه و انجام تست های لازم برای حفظ و تامین سلامت خون، از جمله مواردی است که می تواند در شناسایی و کاهش انتقال آلودگی های خونی، مد نظر متولیان امر سلامت قرار گیرد.

خون سالم در گرو فرد سالم

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، قبل از تاسیس سازمان انتقال خون ایران، تهیه خون مورد نیاز بیماران به عهده سرویس های پراکنده در بخش های خصوصی یا مراکز دولتی مانند ارتش، دانشکده پزشکی تهران و شیر و خورشید سرخ بود. در آن زمان خون گیری تابع هیچ نوع ضابطه علمی نبود و اهدا کنندگان این مراکز غالبا به فروش خون خود مبادرت می نمودند. در نهم مرداد 1353، سازمان انتقال خون ایران تاسیس و شروع به کار نمود.

از همان ابتدا هدف سازمان انتقال خون ایران، تهیه خون کافی و سالم بود. بنابراین استفاده از اهدا کنندگان پولی (Paid Donors) که عمده اهدا کنندگان قبل از تاسیس سازمان بودند، ممنوع گردید و به جای آن مقرر شد از اهدا کنندگان داوطلب و جایگزین استفاده شود.

با شناخت ویروس ایدز و هپاتیت C و احتمال انتقال آنها از طریق تزریق خون، مطالعات زیادی در جهت کاهش انتقال این عفونتها صورت گرفت. در همین مطالعات نشان داده شد که درصد بیشتری از اهدا کنندگان خون جایگزین از نظر ایدز، هپاتیت B و C مثبت هستند. به همین منظور در سال 1376 برنامه حذف خون جایگزین در کشور به اجرا در آمد و تا پایان سال 1379، 9 استان کشور موفق به حذف خون جایگزین گردیدند. در اوایل دهه 80 شاخص اهدای خون داوطلبانه به 95 درصد رسید و 33 درصد از این خون های اهدایی توسط اهداکنندگان مستمر تامین شد.

دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت با اشاره به مرگ سالانه دهها هزار مادر در دنیا در اثر خونریزی هنگام زایمان، به همکاریهای بیشتر جوامع بین المللی در زمینه انتقال خون تاکید می کند و از همکاریهای بین المللی، به عنوان نمونه ای از عزم جهانی برای حفظ تامین سلامت بشری یاد می کند.

در هر ثانیه یک نفر در جهان به دریافت خون نیاز دارد و این امر، اهمیت دریافت این ماده حیاتی را با توجه به پیچیدگی های خدمات پیشگیرانه و مزمن شدن بیماریها و فراوانی بروز حوادث و سوانح، دو چندان می نماید.

وزیر بهداشت ضمن انتقاد از وضعیت ناهمگون انتقال خون در دنیا، می گوید: بر اساس آخرین آمار، از 124 کشور که گزارش هایی در زمینه انتقال خون ارایه داده اند، در 56 کشور خون مصرفی تست نمی شود به همین دلیل با پدیده فروش خون روبرو هستند.

در حال حاضر، 82 درصد جمعیت جهان در کشورهای در حال توسعه به سر می برند که فقط 38 درصد اهدا کنندگان خون دنیا را تشکیل می دهند و این در حالی است که بیشتر نیازمندان به خون به لحاظ جمعیت و نوع بیماری و نحوه مصرف، در کشورهای در حال توسعه ساکن هستند.

لنکرانی با بیان اینکه ایران از کشورهای پیشرو در زمینه غربالگری خون و مراقبت های خونی است، می گوید: از سال 1355 خون های دریافتی در کشور به لحاظ ویروس هپاتیت B ، از سال 1386 به لحاظ ویروس HIV و از سال 1375 به لحاظ ویروس هپاتیت C چک و بررسی می شوند.

به گفته وزیر بهداشت، در حال حاضر فقط در یک استان جنوب شرقی کشور به دلیل حوادث زیاد، از خون جایگزین استفاده می شود.

دکتر حسن ابوالقاسمی، مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه رابطه مستقیمی بین ایمنی خون و تحصیلات اهدا کنندگان وجود دارد، از ایدز و اعتیاد، به عنوان مهم ترین تهدیدهای انتقال خون یاد می کند.

وی با یادآوری این موضوع که سلامتی خون بسیار مهم است و مهم ‌‏ترین راه تامین سلامتی خون، استفاده از اهداکنندگان مستمر است، می گوید: خون اهداکنندگان مستمر 10 برابر خون اهدا کنندگان مقطعی است.

ابوالقاسمی می افزاید: اهدای خون در کشور 15 برابر شده و اهدای فرآورده‌‏ های خونی نیز از رشد قابل توجهی برخوردار شده است.

بر اساس اعلام سازمان انتقال خون ایران، در نیمه اول سال 85، 854 هزار و 633 نفر اهدا کننده خون در کشور وجود داشته است که 6/0 درصد از این افراد مبتلا به هپاتیت C بوده اند که 49 درصد هنگام خون گیری، بیماری خود را عنوان کرده بودند. همچنین 45/0 درصد از اهدا کنندگان خون مبتلا به هپاتیت B و 002/0 درصد نیز مبتلا به ایدز بوده اند که 04/0 درصد بیماری خود را عنوان کرده بودند.

دکتر سید موید علویان، معاون سلامت وزارت بهداشت با اشاره به کاهش 28 درصدی شیوع هپاتیت C در بیماران تالاسمی کشور، می گوید: شیوع هپاتیت C در بیماران تالاسمی از 30 درصد به کمتر از 2 درصد کاهش داشته که حاکی از سلامت بیشتر خون های مصرفی است.

به گفته علویان، شیوع هپاتیت C در بیماران دیالیزی کشور از 5/14 درصد در سال 78 به کمتر از 5/4 درصد رسیده است که این کاهش چشمگیر حاکی از سلامت خون در بیماران خاص است.

در روز جهانی اهدا کننده خون (24 خرداد)، جامعه جهانی نقش ویژه اهدا کنندگان داوطلب بدون چشمداشت مادی را در حفظ زندگی مورد توجه قرارمی دهد. در سال 2007 شعار جامعه جهانی "خون سالم، مادرسالم، نوزاد سالم" خواهد بود که نشان می دهد اهدا کنندگان خون داوطلب چگونه می توانند در حفظ زندگی هزاران مادر و نوزادان آنان نقش حیاتی داشته باشند.

هر ساله بیش از 500 هزار زن در حین بارداری و زایمان جان خود را از دست می دهند که 99 درصد آنان در کشورهای در حال توسعه هستند. در حالی که به راحتی می توان از این مرگ و میرها پیشگیری کرد. خونریزی شدید در صورتی که به آن توجه نشود می تواند در عرض 2 ساعت حتی زن سالمی را به کام مرگ فرو بکشاند.

این مورد، علت بیش از 44 درصد مرگ و میرهای مادران در آفریقا است، جایی که خطر مرگ مادران یک مورد به ازای هر 16 مورد است. در حالی که این خطر در آسیا یک مورد به ازای هر 65 مورد و در امریکای شمالی یک مورد به ازای هر 2700 مورد است. بیش از 4/1 مرگ و میرهای مادران در صورت دستیابی به انتقال خون سالم، قابل پیشگیری است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha