چندی پیش گزارشی از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر ایران مطرح شد که در کنار دروغ های بسیارعنوان شده بود که افرادی که دچار اختلالات جنسی هستند با آزار، اذیت، و مجازات ظالمانه روبروهستند و حقوق پایۀ بشری آنها، شامل حق آنان به زندگی، پایمال می شود

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز ؛ این در حالی است که اگر بحث برسر اختلالات روانی باشد ایران جز معدود کشورهایی است که خدمات درمانی و حقوقی را به طور کامل در اختیار این افراد قرار می دهد و حتی حمایت های اجتماعی نیز توسط سازمان هایی چون بهزیستی در اختیار این افراد قرار می گیرد.

فربد فدایی روانپزشک با بیان اینکه بیماری اختلال هویت جنسی مانند تمام بیماری های دیگر در کشور به رسمیت شناخته شده است به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: افراد پس از مراجعه روانپزشک از نظر عوامل هورمونی، ‍‍ژنتیکی و روانی بررسی می شوند و پس از تائید به کمیسیون پزشکی ارجاع و بعد اجازه عمل به آنها داده می شود.
وی تاکید کرد: این افراد پس از عمل نیز تحت مراقبت های روانپزشکی قرار می گیرند تا بتوانند با هویت جدید خود کنار بیایند.

**حمایت کامل حقوقی از افراد مبتلا به اختلالات هویت جنسی
دکتر عبدالرزاق برزگر معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانون در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان ارائه خدمات حقوقی به این افراد گفت: اختلال در هویت جنسی یا ترانس سکشوال از لحاظ پزشکی انواع مختلفی دارد، این اختلال یعنی کسی که ظاهر و جنسیتش مرد یا زن است اما از لحاظ روحی و روانی باور دارد که به این جنس تعلقی ندارد.وی با بیان اینکه علت قطعی این اختلال از نظر پزشکی هنوز مشخص نشده اما جنبه های مختلفی برای آن ذکر شده است تصریح کرد: از لحاظ قانون کشور این افراد هرزه نیستند بلکه دچار بیماری روحی هستند که باید مورد درمان قرار گیرند. به همین خاطر محاکم قضائی به در خواست این افراد برای تغییر جنسیت رسیدگی می کند.
وی درخصوص روال قانونی درخواست برای تغییر جنسیت گفت: فرد در خواست خود را به محاکم قضائی ارائه می کند سپس قاضی آن را به پزشکی قانونی ارجاع می دهد. در این سازمان اگر تشخیص بدهند که فرد دچار اختلال هویت جنسی است وی به مراکز روانپزشکی تحت نظارت وزارت بهداشت معرفی می شود تا آنجا اقدامات لازم انجام شود.
بررسی های کروموزومی، تست های روانشناسی و روان درمانی برای این افراد صورت می گیرد و سپس با تائید کمسیون پزشکی سازمان پزشکی قانونی و حکم قاضی درخواست آنها بلامانع است و مراکز درمانی کشور در این خصوص اقدام خواهند کرد.وی تاکید کرد: سالانه حدود 160 مورد از اختلال هویت جنسی برای بررسی به سازمان پزشکی قانونی ارجاع داده می شود که همگی بر اساس قانون رسیدگی می شود.
**تغییر جنسیت از لحاظ کلیساهای مسیحی مورد تائید نیست!
امام خمینی(ره) اولین فقیه و دانشمند مسلمان است که مسائل فقهی و حقوقی تغییر جنسیت را بیان کرده است. ایشان معتقد بودند که تغییر جنسیت حرام نیست، افزون براین از نظر ده ها تن از فقیهان شیعه در سراسر دنیا مانند حضرت آیت الله سیستانی در عراق، تغییر جنسیت برای بیماران روحی مجاز است.
اکنون بیش از 27 سال است که با اجازه محاکم قضائی این افراد پس از تغییر جنسیت، شناسنامه جدید دریافت می‌کنند و از حمایت‌های قانونی و شرعی برخوردار می‌شوند.
بر این اساس یک رویه فقهی و قانونی به وجود آمده است که افراد بیمار جسمی یا روحی زیرنظر پزشکان می‌توانند تغییر جنسیت داده و از حمایت‌های قانونی بهره‌مند شوند و این در حالی است که تغییر جسنیت از نظر کلیساهای مسیحی و نیز فقهای اهل سنت غیر مجاز اعلام شده است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha