وزیر بهداشت اساس ازدیاد جمعیت را بالا رفتن آمار ازدواج و بچه‌دار شدن بلافاصله بعد از تشکیل خانواده می‌داند؛ شاید بهتر باشد خانم وزیر دغدغه‌های خود برای افزایش جمعیت را بیشتر با مسئولان اقتصادی دولت مطرح کند تا با مردم.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت اساس ازدیاد جمعیت را بالا رفتن آمار ازدواج و بچه‌دار شدن بلافاصله بعد از تشکیل خانواده می‌داند؛ شاید بهتر باشد خانم وزیر دغدغه‌های خود برای افزایش جمعیت را بیشتر با مسئولان اقتصادی دولت مطرح کند تا با مردم.

 مسئولان نگران کاهش رشد جمعیت کشورند. جمعیتی که به دلیل مدیریت نامناسب اقتصادی کشور و وعده‌های محقق نشده حاضر نیست پذیرای ریسک‌های فرزند‌آوری باشد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون، وزیر بهداشت نسبت به کاهش نرخ رشد جمعیت در برخی استان‌های کشور هشدار داده و گفته استان‌های تهران و گیلان پایین‌ترین نرخ رشد در کشور را دارند. خانم وزیر خانواده‌ها را به بچه‌دار شدن هم تشویق کرده است.

در چند سال گذشته یکی از دغدغه‌های مسئولان و حتی مسئولان ارشد کشور افزایش جمعیت کشور بوده است. اگرچه رشد جمعیت در کشور صعودی است، اما یکی از نگرانی‌های مسئولان بهداشتی کشور رشد جمعیت با همین نرخ رشد کنونی است. به گفته وزیر بهداشت نرخ رشد جمعیت اکنون 1.3 درصد است که این کاهش رشد جمعیت جدی است و سریع هم اتفاق افتاده و اگر با این روند پیش برویم ممکن است در آینده رشد جمعیت منفی شود و به شاخص‌های توسعه انسانی صدمه بزند. حدود یک سال قبل هم رئیس مرکز آمار ایران گفته بود که سیاست‌های کلی جمعیت کشور مشخص نیست و نرخ رشد جمعیت در برخی از استان‌های کشور منفی شده و این یک موضوع جدی برای تصمیم‌گیران کلان کشور به شمار می‌رود.
بر همین اساس راهکارهای متفاوتی برای افزایش زاد و ولد توصیه شد؛ از راهکارهای تشویقی تا توصیه به ازدواج.

بی اعتمادی به وعده‌های دولتی؛ کسی برای رضای دولت بچه‌دار نمی‌شود!
سیاست جمعیتی دولت در 6 سال گذشته تشویق افزایش جمعیت بوده است. شخص رئیس‌جمهور بارها اعلام کرده که امکانات کشور اجازه می‌دهد تا ایران 120 میلیون جمعیت داشته باشد و این جمعیت در رفاه هم زندگی کنند.

یکی از طرح‌هایی که دو سال قبل دولت مطرح کرد و بر سر زبان‌ها افتاد، «طرح آتیه نوزادن» بود. محمود احمدی‌نژاد در سال 88 اعلام کرده بود که طبق این طرح دولت برای نوزادانی که از سال 89 به بعد متولد می‌شوند پیش‌بینی کرده که صندوقی به نام صندوق آتیه حساب باز شود و دولت در مرحله اول برای هر نوزاد یک میلیون تومان به این حساب واریز خواهد شد و و هر سال نیز 100 هزار تومان به آن اضافه خواهد شد. احمدی‌نژاد از خانواده‌ها خواهش کرده بود که هر سال 20 هزار تومان هم به این حساب بریزند تا وقتی نوزادها قد کشیدند و بزرگ شدند این حساب 120 میلیون تومان برای ازدواج و کار به آنها پرداخت کند.

در همان روزها برخی کارشناسان معتقد بودند که طرح آتیه نوزادان هم در راستای سیاست‌های تشویقی دولت است و از آن به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای افزایش جمعیت استفاده می‌کند. با وجود اینکه اجرای طرح آتیه نوزادان سال گذشته متوقف شد، اما تعدادی از خانواد‌ه‌ها به این امید که آینده فرزندشان تأمین است، بچه‌دار شدند. کارشناسان می‌گویند سیاست‌های تشویقی یا بازدارنده در کاهش یا افزایش نرخ رشد جمعیت کشور تأثیری ندارند، بلکه عوامل اجتماعی و اقتصادی نقش مهمی ایفا می‌کنند. به هرحال طرح آتیه نوزادان به محاق رفت تا اعتماد مردم به وعده‌های دولتی کمتر شود و کمتر کسی به فکر این باشد که با قول دولت به فکر فزرندآوری باشد.


توصیه‌های ناممکن برای ازدواج
اساسا طرح‌هایی مانند آتیه نوزادان وقتی قابل اجراست که میزان آمار ازدواج در شرایط مناسبی باشد، اما وقتی ازدواجی صورت نمی‌گیرد قاعدتاً خانواده‌ای هم شکل نمی‌گیرد که طرح آتیه برای نوزادان احتمالی آن خانواده اجرا شود.

طبق آمار اعلام شده از سوی دفتر آمار اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، آمار ازدواج رو به کاهش است و آمار طلاق رو به افزایش. این یعنی افزایش حمیعت از مبدأ تشکیل خانوده با مشکل روبروست.

کارشناسان دلایل مختلفی برای کاهش ازدواج عنوان می‌کنند. آن چیزی که به مسئولان مربوط است، شرایط سخت اقتصادی و نداشتن تضمین‌های لازم مالی برای تشکیل یک خانوده از سوی جوانان است. حتی بسیاری از زندگی‌ها شکل گرفته به دلیل مشکلات اقتصادی و قبل از تولد نوزادان از هم می‌پاشد.

به گفته وزیر بهداشت اساس ازدیاد جمعیت این است که ازدواج باید بیشتر صورت گیرد و وی نگران افزایش سن ازدواج در زنان و مردان و پس از آن نیز فاصله طولانی میان ازدواج تا فرزنددار شدن است. واقعیت این است که خانم وزیر باید این دغدغه‌ها را بیشتر با مسئولان و وزرای اقتصادی دولت مطرح کند تا با مردم. به هر حال با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود و با توصیه خشک و خالی ازدواج زیاد نمی‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha