این واكسن آزمایشی از انتقال مالاریا در موش‌ها جلوگیری كرد .

واکسن انگل مالاریا کشف شد و تاثیر گذاریش اثبات گشت

 محققان آمریكایی از تهیه یك واكسن آزمایشی گزارش دادند كه انگل مالاریا را كه مرگبارترین شكل این بیماری را در درون بدن پشه میزبان خود حمل می‌كند، از بین می‌برد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از شیكاگو، این واكسن این انگل میكروسكپی به نام "پلاسمودیوم فالسیپاروم"? Plasmodium falciparum?را در داخل روده پشه هدف قرار می‌دهد، مانع رشد این ارگان می‌شود و بدین ترتیب از انتقال بیشتر این بیماری جلوگیری می‌كند.
دانشمندان "موسسه ملی بهداشت" پروتیینی را كه تنها در زمان حضور انگل در روده پشه ظاهر می‌شود، گرفتند و آنرا با تركیب با سایر پروتئین‌ها تقویت كردند.
طبق این مطالعه كه در "گزارش آكادمی ملی علوم آمریكا" چاپ شده است، زمانیكه این واكسن به موش تزریق شد، پروتئین تقویت شده آنتی‌بادی‌هایی ایجاد كرد كه برای یك مدت زمان طولانی باقی ماندند.
مطالعات قبلی نشان داده است آنتی‌بادی‌هایی كه در برابر این پروتیین (? (Pfs25?ایجاد می‌شود، می‌تواند از رشد انگل جلوگیری كند.
هر سال ? ????میلیون نفر در سراسر جهان و بیشتر در آفریقا به مالاریا مبتلا می‌شوند و بیش از یك میلیون كودك جان خود را بر اثر این بیماری از دست می‌دهند اما دانشمندان به رغم دهه‌ها تحقیق هنوز موفق به ساخت واكسنی در برابر این بیماری نشده‌اند.
جدی‌ترین شكل این بیماری توسط انگل "پلاسمودیوم فالسیپاروم" ایجاد می‌شود. زمانیكه این انگل به جریان خون انسان راه یابد به كبد می‌رود و در آنجا تكثیر می‌شود.
سپس اشكال جدید این انگل در خون منتشر می‌شوند و به گلبول‌های قرمز خون حمله می‌كنند و نهایتا آنها را از بین می‌برند

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha