چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۵

یك مطالعه جدید روی برخی بیماری‌ها شامل سرماخوردگی معمولی می‌تواند توجیه كند كه چرا استرس بعنوان یك عامل تضعیف كننده سیستم ایمنی بدن موجب بروز التهاب در بدن بسیاری از مردم می‌شود

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز ، ظاهرا در این فرآیند نوعی تناقض وجود دارد چون سیستم ایمنی به نوبه خود برای كمك به بهبود و ترمیم بدن التهاب ایجاد می‌كند مانند بروز قرمزی در اطراف یك زخم كه نوعی التهاب است. اما این مطالعه نشان می‌دهد كه استرس شدید و طولانی مدت نیز در بروز التهاب نقش دارد. التهاب نیز به نوبه خود موجب بروز امراض و ناراحتی‌هایی چون بیماری قلبی، آسم و اختلالات سیستم ایمنی خودكار می‌شود كه در این اختلالات سیستم ایمنی به خود بدن حمله می‌كند.

دكتر شلدون كوهن استاد روانشناسی در دانشگاه كارنگی ملون آمریكا در این مقاله خاطرنشان ساخت: این مطالعه تایید می‌كند كه برخی از بیماری‌ها تحت تاثیر استرس هستند. این قبیل بیماری‌ها در واقع امراضی هستند كه التهاب، یكی از جنبه‌های اصلی در بروز آنها است.كوهن تاكید كرد: طی 5 تا 6 دهه گذشته متخصصان استرس را به بیماری ربط داده‌اند. در این مقاله سوال این نیست كه افراد مضطرب به چه بیماری‌هایی و با چه شدتی دچار می‌شوند بلكه بررسی ارتباط دقیق بین چگونگی تاثیرگذاری استرس در بروز بیماری مدنظر است. بنابراین گزارش یك احتمال این است كه افراد مضطرب الگوی زندگی ناسالم تری دارند به بیان دیگر به سیگار و الكل گرایش بیشتری داشته و از خواب مطلوب بی‌بهره هستند در این صورت چالش اصلی این است كه آیا ابتدا استرس موجب انتخاب الگوی ناسالم زندگی شده و یا اینكه انتخاب الگوهای غیرسالم عامل ایجاد استرس بیشتر بوده‌اند؟احتمال دیگر این است كه آن دسته از هورمون‌های بدن كه در برابر استرس واكنش نشان می‌دهند در بروز بیماری نقش دارند. متخصصان در یك آزمایش جدید افرادی را كه در شرایط متفاوت استرس زا زندگی می‌كردند در معرض ویروس‌های سرماخوردگی قرار دادند. آنها دریافتند بدن اشخاصی كه میزان بیشتری استرس و فشار روانی داشتند در مقابله با التهاب و سركوب آن، ناتوان تر است.این متخصصان می‌گویند: به نظر می‌رسد استرس باعث می‌شود حساسیت سلولهای سیستم ایمنی بدن در برابر هورمونی كه التهاب را متوقف می‌سازد، كاهش پیدا كند. دكتر اندرومیلر، استاد روانشناسی و علوم رفتاری در دانشكده پزشكی دانشگاه ایموری نیز تاكید كرد: این مطالعه شواهد پزشكی قابل استنادی ارائه می‌كند مبنی بر اینكه استرس مزمن و تاثیر آن روی فعالیت سیستم ایمنی می‌تواند در زندگی روزمره ما نقش چشمگیر و جدی ایفا كند.شرح این آزمایشات در نشریه دستاوردهای آكادمی ملی علوم ارائه شده است.

منبع : ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha