یك متخصص طب پیشگیری و پزشكی اجتماعی با اشاره به این كه گرفتگی عروق كرونری، شایع‌ترین بیماری قلبی در میان سالمندان است، گفت: 80 درصد افرادی كه به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست می‌دهند، بیش از 60 سال سن دارند

سلامت نیوز : دكتر اكبر نیك پژوه در گفت وگو با خبرنگار (ایسنا)، با بیان این كه بیماری‌های قلبی و عروقی، اغلب بیماری‌های مزمنی هستند، گفت: لازم است از دوران نوجوانی، جوانی و میانسالی به سلامت قلب خود بیندیشیم تا با فرا رسیدن دوره سالمندی با بیماری‌های قلبی دست به گریبان نباشیم.

وی ادامه داد: ریسك فاكتورهایی كه سلامت قلب را مورد تهدید قرار می‌دهند به دو دسته عوامل قابل اصلاح و كنترل پذیر و عوامل غیرقابل اصلاح تقسیم می‌شوند. ژنتیك، جنسیت و افزایش سن از جمله عوامل غیرقابل كنترل در ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. به عنوان مثال بیماری‌های قلبی در برخی نژادها بیشتر مشاهده شده و در میان مردان بیش از زنان است.این متخصص طب پیشگیری و پزشكی اجتماعی با بیان این كه احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی با افزایش سن بیشتر می‌شود، گفت: خوشبختانه بسیاری از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نظیر فشارخون بالا، چربی و قندخون بالا، اضافه وزن و چاقی، استرس و همچنین كم تحركی قابل كنترل بوده و فرد می‌تواند با اصلاح و یا کنترل این عوامل خطرزا از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در سنین بالا جلوگیری كند.نیك پژوه در ادامه شایع‌ترین بیماری قلبی در دوران سالمندی را گرفتگی عروق كرونری دانست و اظهار كرد: سه رگ اصلی در جدار عضله قلب وجود دارد كه وظیفه خونرسانی عضله قلب را بر عهده دارند و به رگ های كرونری قلب موسومند.

وی اضافه كرد: این رگ‌ها به مرور زمان و در اثر داشتن عوامل خطرزا یا ریسک فاکتورها، دچار رسوب چربی و گرفتگی می‌شوند كه تحت عنوان تصلب شرایین یا آترواسکلروز از آن نام برده می‌شود. به تدریج و با رسوب چربی ممكن است رگ‌ها دچار گرفتگی و تنگی شوند. تصلب شرایین با علائمی نظیر درد و آنژین قلبی تظاهر می‌یابد و در نهایت انسداد كامل این رگها احتمال بروز سكته‌های قلبی را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.دبیر علمی واحد مدیریت دانش بالینی مرکز قلب و عروق شهید رجایی در پایان متذکر شد: تحرک کافی و فعالیت جسمانی مناسب، تغذیه سالم و عدم مصرف سیگار، قلیان و دخانیات 3 اصل مهم سلامتی است که باید از همان سنین ابتدایی و کودکی توسط خانواده‌ها رعایت شود تا دوران سالمندی خوبی را در جامعه ایرانی شاهد باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha