۲ هفته از اعلام نتایج آزمون جامع علوم پایه و پیش کارورزی رشته های علوم پزشکی می‌گذرد و برخی از شرکت کنندگانی که در این آزمون مردود شده‌اند همچنان به نتایج اعتراض دارند اما رئیس مرکز سنجش پزشکی دلیل اعتراض را نمره گرفتن به هر روشی می داند

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز ، آزمون جامع علوم پایه و پیش کارورزی ۱۲ اسفند سال ۹۰ برگزار شد و نتایج آن در آخرین روزهای پایانی سال گذشته اعلام شد اما برخی از مردودان این آزمون به نتایج اعتراض دارند. برخی به افزایش سقف نمره از ۷۰ به ۱۰۰ و برخی غلط بودن سوالات و سختی بیش از حد آن را دلیل مردود شدن خود می‌دانند.

یکی از دانشجویان معترض که در جلوی وزارت بهداشت برای پپگیری وضعیت خود به همراه دیگران حضور یافته می گوید: بهانه‌شان این است که به خاطر دانشجویان خارجی و کم سواد بودن آنها سختگیری انجام شده ولی ما اکثرمان دانشجوی داخلی هستیم که معترضیم.وی ادامه داد: قانونی وجود دارد که اگر تعداد مردودی‌ها بیشتر از ۵ تا ۷ درصد باشد آزمون کلاً ملغی می‌شود و این در حالی است که در برخی رشته‌ها بیشتر از ۳۰ درصد مردودی داشتیم و امروز حدود ۷۰ نفر جمع شده‌اند. البته دیروز ۱۷۰ نفر بودیم.این دانشجو افزود: حد حساب نمره قبولی را بالا برده‌اند و همین مسئله درصد قبولی را کاهش داده است. سال‌‌های قبل یک ارفاقی در نظر می‌گرفتند ولی امسال این ارفاق را اعمال نکردند و ما باید ۶ ماه تا یک سال منتظر بمانیم برخی دانشگاه‌ها هر ۶ ماه و برخی دانشگاه‌ها یک سال یکبار این آزمون را برگزار می‌کنند.جبرائیل نسل سراجی، رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت در مورد نحوه برگزاری آزمون جامع علوم پایه و پیش‌کارورزی و اعتراض برخی مردودان این آزمون به نتایج آن به خبرنگار فارس گفت: واقعیت این است که این افراد دنبال نمره‌اند و می‌گویند صلواتی نمره بدهیم که امکانپذیر نیست. نماینده‌هایشان چندین‌بار به من مراجعه کرده‌اند و صحبت کردیم و من هم توضیحات لازم را ارائه کرده‌ام.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود سؤالات بیش از اندازه سخت بوده است، گفت: اتفاقاً فنی‌ترین آزمون را برگزار کردیم. درصد سختی سؤالات را به میزان پاسخگویی داوطلبان که نمره بالایی داشتند استخراج کردیم تا ببینیم اینهایی که قدرت پاسخگویی به سؤالات سخت را دارند، چقدر بوده است که ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان سؤال‌های سخت را پاسخ داده‌اند و فقط دانشجویان «تنبل» و ضعیف پاسخ نداده‌اند. حتی ارفاق کرده‌ایم و دیگر بیش از این ارفاق امکانپذیر نیست. غیر از این نه تنها ظلم به افرادی که سطح بالاتری دارند است بلکه برای جامعه هم خوب نیست و اگر ارفاق بیهوده کنیم افراد بی‌سواد را به عنوان پزشک وارد جامعه کرده‌ایم.وی در مورد اینکه گفته می‌شود به دلیل سختی آزمون و سؤالات غلط میزان مردودی‌ها بالاست گفت: میزان مردودی در پزشکی و داروسازی زیر۱۰ درصد بوده در پیش کارورزی هم زیر ۱۰ درصد بوده و فقط در دندانپزشکی ۲۰ درصد بوده است و اگر قرار باشد مردودی نباشد اصلاً برای چه آزمون برگزار می‌کنیم.نسل سراجی ادامه داد: من حاضرم در برنامه صدا و سیما صحبت کنم و دانشجویان هم حرف‌هایشان را بزنند تا "سیه‌رو شود هر که در او غش باشد" چون نمره می‌خواهند بگویند به ما نمره بدهند چرا دنبال بهانه می‌گردند و می گویند نسبت به روند آزمون معترضیم.نسل سراجی در روزهای پایانی سال قبل از اعلام نتایج آزمون به خبرنگار فارس گفته بود که نتایج آزمون چندین بار چک شده و حتی قبل از اعلام طی جلسه‌ای با وزیر بهداشت نتایج بررسی و ارفاق های مورد تشخیص اعمال و سپس نتایج اعلام شد.

منبع : فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha