نتایج یك تحقیق در دانشگاه آزاد اسلامی واحد كرج، نشان می‌دهد كه "گندم غنی شده با روی" در سلامت انسان به ویژه در سیستم دفاعی بدن تاثیر مثبت دارد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد كرج و مجری این تحقیق به ایرنا گفت : همچنین در این تحقیق مشخص شد كه استفاده از بذرهای تهیه شده از گندم غنی شده با روی، ‪ ۳۰۰‬تا ‪ ۵۰۰‬كیلوگرم درواحد سطح بازدهی بیشتری دارد.

وی، كیفیت بهتر محصول گندم غنی شده با روی و مقاوم بودن آن در برابر سرما هنگام كاشت را از دیگر مزایای این نوع گندم ذكر كرد.

به‌گفته وی، كشاورزان هر ساله براثر سرمازدگی مقداری از محصول گندم خود را از دست می‌دهند كه استفاده از گندم غنی شده با روی می‌تواند مانع ضرر كشاورزان شده و درآمد آنان را بیشتر كند.

وی افزود: طرح كاربردی كردن استفاده از "گندم غنی شده با روی" اكنون در وزارت جهاد كشاورزی، سازمان تحقیقات كشاورزی و موسسه تولید نهال و بذر كرج در حال پیگیری است.

این محقق تاكید كرد: روی عنصری است كه برای تقویت ایمنی بدن بسیار ضروری است و در منابع غذایی گوناگون از جمله خاویار، گوشت، پسته و ...

وجود دارد.

وی تصریح كرد: باتوجه به اینكه برخی مردم بخاطر فقر مالی نمی‌توانند از این منابع غذایی استفاده كنند، پخت نان با گندم غنی شده می‌تواند این ماده مورد نیاز بدن آنان را تامین كند.

لطف‌الهی در زمینه غلات به ویژه گندم تاكنون بیش از ‪ ۵۰‬مقاله علمی در نشریه‌های داخل و خارج كشور به چاپ رسانده و در بیش از ‪ ۱۰‬كنفرانس علمی بین‌المللی شركت كرده است.

تحقیق اخیر او با عنوان "تاثیر دانه‌های غنی شده با عنصر روی در تعداد پنجه و عملكرد گندم" در ماه جاری در كنفرانس بین‌المللی "‪، "Zinc-Crop‬ "تاثیر روی در زراعت " كه در تركیه برگزار شد ، ارایه شده بود .

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha