متاسفانه در حالی سال اول برنامه پنجم توسعه را پشت سر گذاشتیم که بی توجهی دولت باعث شد تا مواد قانونی برنامه پنجم در حوزه سلامت اجرایی نشود. از این رو نگرانی های مسئولان و کارشناسان از منجر شدن سرنوشت این قانون به سایر قوانین برنامه تشدید شده است.

سلامت نیوز: در قانون برنامه پنجم توسعه مواد قانونی متعددی در حوزه سلامت گنجانده شده است که به اعتقاد یک مسئول در معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در هیچ قانون برنامه ای تا این حد به سلامت بها داده نشده است. سررسید بسیاری از مواد قانونی برنامه پنجم توسعه در سال اول یعنی سال گذشته بوده است که از جمله آن ها می توان به تشکیل شورای عالی بیمه سلامت، تشکیل سازمان بیمه سلامت و ادغام سازمان های بیمه ای، اجرای قانون تمام وقتی پزشکان و اعضای هیئت علمی در بیمارستان های دولتی و ممنوعیت اشتغال آن ها در بخش خصوصی، اجرای برنامه هایی برای کاهش سهم بیماران از هزینه های درمان به ۳۰درصد، تمهید ساز و کارهای اجرایی بیمه همگانی و بیمه پایه سلامت برای تمام اقشار جامعه و ... اشاره کرد.

دولت در همه این موارد مکلف به اجرای این مواد قانونی، تا پایان سال اول شده بود. اما متاسفانه در حالی سال اول برنامه پنجم توسعه را پشت سر گذاشتیم که بی توجهی دولت باعث شد تا مواد قانونی برنامه پنجم در حوزه سلامت اجرایی نشود. از این رو نگرانی های مسئولان و کارشناسان از منجر شدن سرنوشت این قانون به سایر قوانین برنامه تشدید شده است. این مسئول در معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون در این باره به خراسان، گفت: پس از این که بسیاری از مواد قانونی برنامه های اول تا چهارم در حوزه سلامت اجرا نشد، چشم امید بسیاری از کارشناسان به قانون برنامه پنجم توسعه بود زیرا فرصت خوبی برای ارتقای نظام سلامت در سایه این قانون ایجاد شده بود. اما سال اول به دلیل بی توجهی دولت و وزارت بهداشت به راحتی از دست رفت و نگرانی از این لحاظ تشدید شده است که مبادا سرنوشت این قانون هم به سرنوشت برنامه های دیگر توسعه منجر شود.

تشکیل نشدن شورای عالی بیمه سلامت

تدین افزود: یکی از مواد مهم در قانون برنامه پنجم توسعه، تشکیل شورای عالی بیمه سلامت است که با وجود تدوین آیین نامه آن، هنوز در هیئت دولت در انتظار تصویب است. بنا به گفته این مسئول، از ابتدای سال گذشته شورای عالی بیمه خدمات درمانی از سوی وزارت بهداشت فاقد اعتبار قانونی شناخته شد. قرار بود شورای عالی بیمه سلامت، به عنوان جایگزین این شورا تشکیل شود تا پیشنهادهای مربوط به حوزه سلامت و حوزه بیمه در این شورا بررسی و تصویب شود. اما با گذشت یک سال که سال اول برنامه بود، این موضوع محقق نشد. در حالی که در قانون برنامه پنجم به صراحت تاکید شده است که تا پایان سال اول، آیین نامه شورا در دولت به تصویب برسد و به مجلس ارسال شود که هنوز این آیین نامه در انتظار تصویب در هیئت دولت است.

اجرا نشدن قانون ممنوعیت فعالیت پزشکان بخش دولتی در بخش خصوصی

اما این قانون با گذشت یک سال هنوز اجرایی نشده است. بدتر این که با وجود تصریح قانونی در این زمینه، وزارت بهداشت مصمم است از امسال این قانون را به شکل جدید اجرا کند. به این صورت که پزشکان باسابقه را از این قانون مستثنی دانسته و اعلام کرده است که این قانون فقط برای پزشکان تازه استخدام اجرا می شود، که این خلاف قانون برنامه پنجم توسعه است. وی با اشاره به این که پرداخت از سوی بیمه و بیمارستان ها به پزشکانی که قانون ممنوعیت را تبعیت نمی کنند، باید از ابتدای سال گذشته قطع می شد، گفت: مطابق قانون پرداختی ها به این پزشکان ممنوع است و وزارت بهداشت باید در این زمینه پاسخگو باشد. تدین با بیان این که بر اساس بند ج ماده ۳۲ قانون برنامه توسعه، وزارت بهداشت باید آیین نامه اجرایی «خرید راهبردی نظام سلامت» را تدوین می کرد، گفت: این مورد نیز مانند سایر مواد قانونی برنامه پنجم در حوزه سلامت، مورد بی توجهی قرار گرفته و هنوز آیین نامه آن در هیئت دولت در انتظار تصویب است.

تشکیل نشدن سازمان بیمه سلامت

وی افزود: ایجاد سازمان بیمه سلامت با ادغام و تجمیع صندوق های بیمه ای، از دیگر وظایفی است که هنوز اجرایی نشده است. در حالی که یکپارچگی صندوق های بیمه ای علاوه بر یکسان سازی اعتبارات، به یکپارچگی در ارائه خدمات بیمه ای به بیماران منجر می شود. اما این موضوع با گذشت یک سال از قانون برنامه پنجم توسعه، هنوز اجرایی نشده است.

بنا به گفته این مسئول در معاونت رفاه اجتماعی، مقدمات اجرای برخی از مواد قانونی برنامه پنجم توسعه باید در سال اول آماده و آیین نامه های آن تدوین می شد تا در سال دوم، عملیاتی شود. این در حالی است که آیین نامه های این قوانین هنوز تدوین نشده است و به راحتی فرصت یک ساله قانون در حوزه سلامت از دست رفت. وی افزود: حدود ۲۰ مورد ماده قانونی و تبصره در قانون برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت وجود داشت که هیچ یک از آن ها فرصت اجرا نیافت.

وی همچنین گفت: اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع، هیئت امنایی شدن ۵۰ بیمارستان دولتی، ایجاد شهرک های دانش سلامت نیز از جمله موارد مهم قانون برنامه پنجم توسعه است که هنوز اجرایی نشده است و نظام سلامت همچنان با مشکلات فراوان، دست و پنجه نرم می کند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha