پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 4516

اداره بهداشت ایالت كالیفرنیا از آلودگی میكروبی گوشت‌هایی كه از طرف یك شركت تولید محصولات گوشتی بزرگ در آمریكا در چندین ایالت پخش شده ابراز نگرانی كرده و احتمال داده كه این گوشت‌ها به میكروب اشریشیا كولی آلوده شده باشند.

ایالتهای آریزونا، كلورادو، ایداهو، مونتانا، نوادا، نیومكزیكو، اورگون، یوتا، واشنگتن و وایومینگ از این گوشت دریافت كرده‌اند و این موضوع باعث شده تا مسئولان بهداشتی، دستور جمع‌آوری ده‌ها هزار كیلوگرم گوشت را صادر کنند.

شركت یونایتد فود گروپ در بیانیه‌ای اعلام كرد كه حدود ۱۷۰هزار كیلو گوشت گاو جمع‌آوری می‌شود، اما تاكنون ده‌ها نفر در ایالتهای مختلف مبتلا به عفونت این باكتری شده‌اند.

 علائم عفونت با این میكروب شامل درد شكم و اسهال است و گاهی اوقات ظرف یك تا سه روز اسهال خونی ایجاد می‌كند.

 ترس از شیوع مسمومیت‌های غذایی در آمریكا، مدتی است كه اخباری از این دست را روی بورس قرار می‌دهد. مثلاً در ماه آگوست و سپتامبر (شهریور ماه) سال گذشته، خبر اسفناج‌های آلوده به میكروب ای‌كولای(E- Coli)كه گفته می‌شد 300 نفر را بیمار كرده كه 3 نفر از آنها فوت كرده‌اند، در راس اخبار قرار گرفت.

یا چند وقت قبل كه خبر اول بسیاری از خبرگزاری‌های خارجی در حوزه سلامت، به شیوع آلودگی گوجه ‌فرنگی‌‌های مورد استفاده در رستوران‌های آمریكایی به انگل سالمونلا، اختصاص داشت. در آن همه‌گیری هم 183 نفر از 21 ایالت آمریكا و كانادا بیمار شده بودند. مركز كنترل بیماری‌ها هم اعلام كرد كه این افراد با خوردن گوجه‌فرنگی‌های آلوده در رستوران‌ها، به این بیماری مبتلا شده‌اند.

 تخمین می‌زنند سالانه 76 میلیون مورد از بیماری‌ها با منشأ غذایی در ایالات متحده بروز می‌كند و در هر سال حدود 500 نفر، در اثر چنین عفونت‌هایی جان خود را از دست می‌دهند.

خبر مسمومیت‌ها با منشأ غذایی از نقاط دیگری از جهان هم شنیده می‌شود. به عنوان مثال در ماه گذشته 8 نفر از افرادی که در یك مركز سالمندان و یك درمانگاه شهر فولدای آلمان به وسیله باكتری سالمونلا بیمار شده بودند، جان خود را از دست دادند. به گزارش رسانه‌های آلمان، تعداد مبتلایان به باكتری سالمونلا در شهر فولدا بیش از ۲۴۲نفر بود که شامل ۱۳۶بیمار، ۸۳كارمند كلینیك و ۲۳نفر از ساكنین یك خوابگاه سالمندان می‌شد. به گفته مقامات این شهر، وسعت و نوع شیوع سالمونلا بشدت غیرعادی بود و چنین چیزی تاكنون در آلمان بی سابقه بوده است.

 به هرحال با آغاز فصل گرما، باید باز هم منتظر اخباری از این دست بود. مسمومیت‌های غذایی، در فصول گرم سال شایع‌تر می‌شوند. البته در بیشتر مواقع، مسمومیت‌ها در عرض چند روز خود به خود درمان می‌شود، اما با این وجود برخی از انواع مسمومیت غذایی ممكن است با خطرات بیشتری همراه باشند، مثلاً مسمومیت به وسیله سالمونلا ممكن است تا یك هفته طول بكشد و فرد بیمار به مراقبت‌های بیمارستانی نیاز پیدا كند یا نوعی از عفونت كه به وسیله نوعی ای‌كلای ایجاد می‌شود، می‌تواند مشكلات حاد خونی و كلیوی را برای فرد به وجود‌ آورد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha