براساس مطالعات انجام شده در آمریكا ، تزریق سلول‌های بنیادی عصبی انسانی به پستانداران مبتلا به بیماری حاد پاركینسون بطور چشمگیری به بهبود آنها كمك كرده است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری یونایتدپرس، محققان "یل"، "هاروارد" ، "دانشگاه كلورادو" و "موسسه بورنهام" گفتند، این پستانداران پس از دریافت این سلول‌های بنیادی بهتر توانستند راه بروند، حركت كنند و غذا بخورند.

در این مطالعه پژوهشگران آمریكایی برای نخستین بار سلول‌های بنیادی عصبی انسان را برای درمان علائم بیماری پاركینسون به میمون‌ها تزریق كرده‌اند.

این تلاش گامی مهم در جهت یافتن درمانی برای این بیماری تلقی می‌شود.

سلول‌های بنیادی كه در گذشته به جوندگان تزریق شده بود، در ابتدا از بدتر شدن وضعیت سلول‌های آسیب دیده مغز میمون‌ها جلوگیری كرد.

با این حال براساس نتایج این مطالعه كه در نشریه "اقدامات آكادمی ملی علوم" چاپ شده است، حال میمون‌های بیمار بعد از چهار ماه مجددا رو به وخامت نهاد.

دكتر "ریچارد سیدمن" یكی از نویسندگان این مقاله، گفت: "حالا سال‌ها مانده به چنین پیشرفتی دست پیدا كنیم، اما این مطالعه آغاز خوبی است و ما ممكن است كاربردهای آن برای شماری از بیماری‌ها غیر از پاركینسون را بررسی كنیم."
در این مطالعه تیم محققان با شگفتی دریافت كه سلول‌های بنیادی برخلاف انتظار به جای آنكه جایگزین سلول‌های خسارت دیده شوند در عمل به محافظت از آنها می‌پردازند و مانع وخیم تر شدن وضعیت آنها می‌شوند.اما هرچند میمون‌ها در وهله اول آزمایش وضع خوبی داشتند، بعد از چهار ماه بار دیگر علائم بیماری در آنها ظاهر شد.

پژوهشگران گمان می‌كنند علت آن می‌تواند این باشد كه بدن میمون‌ها شروع به پس زدن بافت خارجی كه به آنها تزریق شده می‌كند و می‌گویند شاید لازم باشد مطالعات دیگری برای سركوب سیستم دفاعی بدن آنها انجام شود.

دكتر "كیه-ران برین" مدیر "تحقیق و توسعه" انجمن پاركینسون گفت:
"این نتایج متعلق به مرحله خیلی ابتدایی آزمایشی مرحله قبل از آزمایش بالینی است كه به روی نوع حیوانی پاركینسون انجام شده‌است ."
تخمین زده می‌شود كه بیش از ‪ ۴‬میلیون نفر در جهان از بیماری پاركینسون رنج می‌برند كه آن را در میان بیماری‌های رایج زایل‌كننده مغزی، پس از آلزایمر، در جایگاه دوم قرار می‌دهد.

پاركینسون یك بیماری سیستم عصبی است كه مردان و زنان بالای ‪ ۴۰‬سال را مبتلا می‌كند. این بیماری با لرزش دست و پا، خشكی و انعطاف ناپذیری عضلات و كند شدن حركات بدن همراه است.

این بیماری پیش رونده به تدریج باعث نابودی بخشی از سلول‌های مغزی كه ماده‌ای به نام دوپامین تولید می‌كنند ، می‌شود.

استفاده از سلول‌های بنیادی یكی از نویدبخش‌ترین راه‌های درمان این بیماری تلقی می‌شود.

سلول‌های بنیادی یا "مادر" به فاصله كوتاهی پس از تشكیل نطفه شكل می‌گیرند و ظرفیت بدل شدن به كلیه بافت‌های بدن را دارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha