پیام دکتر مارگارت چان مدیر کل سازمان بهداشت جهانی
 به گزارش سلامت نیوز، پیام دکتر مارگارت چان ، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی به مناسبت هفته جهانی بهداشت در سال 2012 به شرح زیر می باشد:

سلامت نیوز:  دانشمندان ، همکاران ما در بهداشت عمومی ، خانم ها و آقایان این برای کارشناسان شاغل در این زمینه لذت بسیار بزرگیست که تحقیقات و تجربیات شما برای پیشبرد علمی بسیاری از ابعاد پیری به ویژه در مناطق محروم به کار می رود .
کار شما در هر گوشه ای از جهان برای سلامت و رفاه تعداد بی سابقه ای از مردم مهم است . کار شما برای بودجه سلامت مهم است . در واقع اقتصادهای ملی با چالش بزرگی به نام پیری جمعیت جهانی مواجه است . کوبا یکی از اولین طرفداران مراقبت های بهداشت اولیه بود . جهان به دنبال یک تفسیر برای تبدیل سیستم های سلامت با توجه به آرمانهای اصیل عدالت اجتماعی است و این تجربه موفق  جهت گیری بهداشت را شکل داده است . کوبا مدتهاست که به یک پیشرو در جنوب آمریکا تبدیل شده است . برای به اشتراک گذاری پزشکان ، تجربیات و نوآوری ها و همچنین بیوتکنولوژی های پیچیده .
کوبا با اصلاح آموزش پزشکی و با توجه به نیازهای بهداشتی در سراسر جهان در حال توسعه از جمله نیاز برای فرستادن پزشکانی که مایل به کار در مناطق دور افتاده هستند و این کار را در مقیاس بزرگتر در حال ادامه دادن است .
کوبا با مدرنیزه کردن مفهوم همکاریهای پزشک، پیشگام است . برای مثال پزشکان کوبایی آموزش دیده با استفاده از مداخلات ساخته شده در کوبا به ترمیم بینایی نزدیک به 1 میلیون نفر دچار بیماری آب مروارید پرداختند که فراتر از مرزهای این کشور است .
این کمک بزرگی به این مشکل بزرگ است . آب مروارید نزدیک به 30 میلیون نفر را در سراسر جهان کور کرده است . نجات بینایی نوعی کار است که باعث تفاوت در جهان ما می شود به ویژه برای جمعیتی که به زودی پیر می شود .
هفته آینده سالروز تولد who است سازمانی که در 7 آوریل 1948 متولد شد . گروه سنی بالای 60 با تمرکز بر پیری سالم تولد خود را از طریق برگزاری مراسم روز جهانی بهداشت را جشن بگیرند.
پوستر بزرگداشت این رویداد یک مادربزرگ 69 ساله کوبایی است او یک چشم پزشک باز نشسته است خیلی زیبا و جذاب در رقص سالسا . در گزارش اخیر سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ، کوبا به خوبی به نتیجه رسیده است .
در این گزارش بدون در نظر گرفتن سطح هزینه های سلامت در این گزارش نشان می دهد که جوامعی با کمترین سطح نابرابری اجتماعی بهترین نتیجه را از نظر سلامتی دارند . بدون در نظر گرفتن هزینه هایی که برای سلامت خرج می شود . در دیگر کشورها پول تنها ضامن سلامتی نیست . سیاست های خوب هستند که انصاف را به عنوان بهترین شانس ترویج می کنند .
به لطف سیاست های خوب بهداشتی امید به زندگی در کوبا منجر به برتری نسبت به سایر کشورها، شده است . کوبا حالا باید به نیازهای بهداشتی کلان ، هزینه ها و افزایش سن جمعیت توجه کند . در واقع کوبا کشوری است که در میان دیگر کشورها ی آمریکای لاتین به سرعت در حال پیر شدن است . به طوری که پیش بینی می شود کوبا پیرترین جمعیت را تا سال 2050 داشته باشد .
 نمایندگان برجسته :
کشورهای فقیر و غنی به طور یکسان در حال حاضر به سوی پیر شدن جمعیتشان پیش می روند . به طوریکه برخی از ابعاد آن در طول تاریخ بی سابقه است به گفته who  سریع ترین رشد جمعیت سالمندان در کشورهای با در آمد کم و متوسط  در حال وقوع است . به عنوان مثال در شیلی امید به زندگی در یک زن 33 سال در سال 1910 بود که امروزه به 82 سال رسیده است . این افزایش خیره کننده نزدیک به 50 سال عمدتا به دلیل پیشرفت در زمینه بهداشت عمومی بوده است . در سراسر جهان ، نسبت افراد بالای 60 سال در حال افزایش است.
در عرض 5 سال آیندهبرای اولین بار در تاریخ تعداد بزرگسالان 65 ساله و بالاتر بیش از کودکان زیر 5 سال است . به عبارت دیگر سالمندان در حال حاضر بزرگترین گروه سنی را تشکیل داده اند . امروزه اکثر افراد بزرگسال در زندگی پدر و مادر دارند که این در طول تاریخ بی سابقه است .
Who تخمین می زند که بیش از 35 میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل در حال زندگی هستند . انتظار می رود که این تعداد تا سال 2050 به بیش از دو برابر تبدیل شود . که در حال حاضر نزدیک به 60 درصد از بار زوال عقل را کشورهای با درآمد کم و متوسط به دوش می کشند . انتظار می رود هزینه مراقبت از زوال عقل حتی از شیوع آن پیشی گیرد و مهم است که جوامع آمادگی لازم برای تحمل بار اقتصادی و اجتماعی آن را داشته باشند . در سال 2010 مجموع هزینه های تخمین زده شده برای این بیماری در سراسر جهان نزدیک به 604 میلییارد دلار بود .
با افزایش تعداد سالمندان، مردم تجربه چندگانه ای درباره  بیماری های مزمن غیرمسری خواهند داشت که در نتیجه باید هزینه بیشتری برای مراقبت های بهداشتی خود بپردازند.
آیا دولت ها در این دوران سخت اقتصادی از خانواده ها پشتیبانی می کنند؟
در جوامع تحصیلکرده افراد با نگرش زندگی سالم باز هم می خواهند به فعالیت ادامه دهند و بازنشسته نشوند و حتی می توان انتظار داشت که در دهه هشتم و حتی نهم زندگی فعال باقی ماند.
مراقبت های روزانه از سالمندان زیاد است و بدون در نظر گرفتن هزینه ها از نظر فشار روانی و فیزیکی، بار زیادی به مراقبین وارد می شود.
طراحی دستگاه های مختلف نظیر صندلی های چرخ دار که به خانه های هوشمند معروف شده اند و به دستگاه های پیچیده ای برای نظارت بر سلامت و تشخیص سیگنال های هشدار دهنده زود هنگام می تواند گام موثری در جهت سلامت سالمندان باشد.
افزایش انتظارات عمومی برای مراقبت های بهداشتی برابر با افزایش هزینه ها است . به عنوان مثال در اکثر کشورهای OECD، هزینه های سلامت خیلی سریعتر از اقتصاد در حال رشد است.
فقط برای یک لحظه زندگی در صندلی های چرخ دار هوشمند را با وضعیت اسفناک زنان مسن در یک منطقه روستایی کشوری در حال توسعه، مقایسه کنید زنی که به تنهایی زندگی می کند و در یک کلبه، شاید دچار اختلال آب مروارید باشد. او دیگر نمی تواند آشپزی،خیاطی و باغبانی کند.
فرزندان و نوه های او به شهر مهاجرت کرده اند و او حالا در انتظار مردن است.
سالمندان باید تا زمانی که ممکن است در خانه های خود نگهداری شوند. افراد مسن باید در اجتماع و محله های خود باقی بمانند و بتوانند به طور گسترده از مراقبت های بهداشتی و خدمات اجتماعی استفاده کنند.
برنامه ریزان شهری باید رویکرد تازه ای در محیط های ساخته شده را پیاده کنند به طوری که پاسخگوی این سوالات باشد:
آیا فضاها و مسیرها برای تشویق افراد مسن به حفظ تناسب اندام و فعالیت های بیشتر طراحی شده اند؟
آیا امکانات ارائه شده برای ورزش سالمندان مناسب است؟
در برخی پژوهش ها نشان داده شده که در چین باستان تمرین های تای چی برای بازگرداندن تعادل به افراد مسن کمک کرده است.
در WHO تاکید می شود که اقدامات پیشگیرانه برای تحت پوشش قرار دادن تمام عمر است. به عنوان مثال شواهد دریافتی نشان می دهد که سوء تغذیه در دوران بارداری یا در اوایل زندگی خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی و دیابت در مراحل بعدی زندگی را تشدید می کند .
به منظور کاهش تعداد افرادی که نیاز به مراقبت های پرهزینه دارند اجرای کامل قوانین کنترل مصرف دخانیات می تواند گام موثری باشد.
با توجه به رشد روزافزون زوال عقل هرگونه بررسی و مطالعه بیشتر در این زمینه مفید خواهد بود.
نمایندگان برجسته:
اواخر سال گذشته یک مطالعه به این نتیجه رسید که حتی در ثروتمندترین کشورها هزینه های بسیاری را برای درمان سرطان می پردازند.
برخی از کارشناسان تخمین می زنند که نزدیک به نیمی از افزایش هزینه ها از سال 1960 را می توان به رشد فن آوری های پیچیده پزشکی نسبت داد.
با پیر شدن جمعیت این روند پیچیدگی بیشتر می شود.
بیش از 346 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری دیابت مبتلا هستند که نیمی از وضعیت بیماری خود بی اطلاع هستند.
بسیاری از این افراد باید با اولین تماس بتوانند خدمات بهداشتی درمانی دریافت کنند قبل از اینکه به کوری، قطع عضو یا نارسایی کلیوی و یا حمله قلبی مبتلا شوند.
نمایندگان برجسته:
همانطور که به دنبال راه هایی برای مقابله با این روند بی سابقه و نیازهای بی سابقه هستیم به دنبال یک نوآوری برای پاسخ نیز هستیم.
نوآوری زمانی خوب است که مزایای اجتماعی را که به صورت عادلانه و مساوی بین همه تقسیم می شوند به ارمغان آورد.
اگر ما چیزی از بحران اقتصادی در چند سال گذشته آموختیم نوآوری باید نیازهای اجتماعی و این نگرانی ها را پاسخ دهد.
با تشکر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha