کودکانی که از اعتماد به نفس کمتری برخوردارند عموما" افرادی مغلوب هستند که تسلیم اطرافیان می شوند و یکی از بزرگترین علتهای آن نیز عدم مهارت در " نه" گفتن است.

مهارت " نه" گفتن مانع انحراف بسیاری از جوانان می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر اخیراً پژوهشگران با تحقیق روی بیش از 991 نفر بین سنین 9 تا 14 سال به این نتیجه رسیده‌اند که در حدود 36 درصد از نوجوانان - به ویژه در روابط با دوستان و هم سن و سالانشان - دست به کارهایی می زنند که خواست قلبی شان نبوده اما نتوانسته‌اند در مقابل اصرار دوستان خود مقاومت کنند و به آنها « نه » بگویند.

مهارتهای تقویتی، قابل آموزش به کودکان هستند. و با وجود اینکه هرگز برای آموختن دیر نیست اما هر چه والدین بتوانند این مهارتهای ارتباطی را زودتر به فرزندانشان بیاموزند اعتماد به نفس فرزندانشان بیشتر افزایش می یابد و والدین نیز به آرامش بیشتری دست می یابند.

چنانچه والدین بتوانند در خانواده محیطی دوستانه برقرار سازند که تمام اعضای خانواده قادر باشند در گفتگوها و اعمال نظرها شرکت کنند و آزادانه نظر دهند و در صورت مخالفت فرزندان مورد سرزنش قرار نگیرند، اعتماد به نفس آنها افزایش یافته و بهتر می توانند فارغ از نظر دیگران عقاید خود را مطرح نمایند.

در عین حال فرزندان باید بیاموزند که رفتار و گفتار صحیح و مناسب مهم است و اگر در راه درست گام بر می دارند عدم تایید دیگران اهمیتی ندارد و می توان با قاطعیت " نه" گفت.


کارشناسان تربیتی این مورد را از آن جهت مهم می دانند که عدم چنین مهارتی منجر به بسیاری از ناهنجاریها و بزهکاریهای اجتماعی از جمله اعتیاد می شود.
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha