دبیراجرایی چهل و هفتمین كنگره انجمن دندانپزشكی ایران در مورد مصرف رو به گسترش غذاهای آماده (فست فود)، نوشابه‌های گازدار و غذاهای حاوی كربوهیدرات غیراستاندارد هشدار داد و گفت: این پدیده طی سالهای اخیر نه تنها پوسیدگی دندان را در كودكان بلكه در بزرگسالان نیز افزایش داده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر عبدالجواد رحیم پور در جریان برپایی كنگره سالانه انجمن دندانپزشكی ایران با اعلام این خبر افزود: عادات غلط غذایی، رعایت نكردن بهداشت دهان و دندان و ناكافی بودن آموزش از دیگر علل گسترش پوسیدگی دندان به شمار می‌رود.


وی با تاكید بر شعار كنگره امسال كه رعایت بهداشت دهان و دندان، سلامت جسم و جان نام دارد، خاطرنشان كرد: پژوهش‌ها نشان دهنده آن است كه توجه به عادات صحیح غذایی و رعایت بهداشت دهان و دندان به غیر از داشتن دندان‌هایی سالم ‌از بسیاری از بیماریهای قلبی، ناراحتی‌های گوارشی، كبدی، دردهای مفصلی و غیره جلوگیری می‌كند.

به گفته دكتر رحیم پور، طبق آمار دانشگاه «مینه سوتا»ی آمریكا، 25 درصد سكته‌های مغزی و قلبی در افرادی رخ داده كه دارای كانون‌های عفونی در حفره دندان بوده‌اند.

وی یادآور شد: از آنجا كه برخی عفونت‌های مزمن دندانی یا لثه بدون درد بوده و بیمار متوجه آن نمی‌شود تا جایی كه آثار سوءعفونت‌ها از طریق سیستم گردش خون به سایر اندام‌ها لطمه می‌زند. بنابراین مراجعات منظم (سالی دو مرتبه) به دندانپزشك ضروری است.

دبیراجرایی چهل وهفتمین كنگره انجمن دندانپزشكی ایران اظهار داشت: امروزه رادیوگرافی و سایر روشهای تشخیصی به پزشكان كمك می‌كند تا با پیدا كردن محل‌های پوسیدگی از گسترش تخریب و عفونت جلوگیری كنند.

وی گفت: روش‌های پیشگیری و كنترل عفونت از مواردی است كه در كنگره امسال مورد بحث و هم اندیشی قرار گرفته است.

دكتر رحیم پور اضافه كرد: بسیاری از افرادی كه مسواك می‌زنند، به دلیل ناآشنایی با شیوه صحیح مسواك زدن یا صرف وقت ناكافی برای این منظور، بهره لازم را از مسواك زدن نبرده و باز دچار مشكلاتی كه شایع ترین آن پوسیدگی است، می‌شوند.

وی بر ضرورت آموزش صحیح مسواك زدن توسط والدین، بهداشت كاران دهان و دندان، دندانپزشكان و غیره اشاره و تصریح كرد: ‌به دلیل آنكه سالهاست آموزش بهداشت كاران متوقف شده است تعداد بهداشت كاران كشور متناسب با جمعیت رشد نیافته و كمبود بهداشت كار دهان و دندان احساس می‌شود.

دبیراجرایی «چهل و هفتمین كنگره سالانه انجمن دندانپزشكی ایران» با ابراز خرسندی از سخنرانی معاون سلامت وزارت بهداشت در مراسم افتتاحیه این كنگره یادآور شد: در صورت تحقق وعده وزارت بهداشت مبنی بر آموزش بهداشت كاران دهان و دندان، امید می‌رود وضعیت سلامت دهان و دندان در جامعه به ویژه از سطوح مدرسه ارتقاء یابد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha