سلامت نیوز - زمانی كه عصبانی هستند و یا اضطراب دارید، هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شوند كه اسیدی هستند و همین هورمون‌های اسیدی باعث پوكی استخوان می‌شود.

عصبانیت و اضطراب باعث پوكی استخوان می‌شود

به گزارش روز یكشنبه پایگاه اینترنتی دویچه‌وله (رادیو آلمان)، یكی از بیماری‌هایی كه ارتباط مستقیم با نوع تغذیه دارد، پوكی استخوان است كه این مشكل بیشتر در خانم‌ها و بعد از سن یائسگی بروز می‌كند.

تحلیل بافت درونی استخوان كه منجر به كم شدن تراكم استخوان و یا پوكی استخوان می‌شود، بیماری چند عاملی است كه نوع تغذیه فرد یكی از فاكتورهای تاثیر گذار در روند پیشرفت آن است.

از هر شش زنی كه در دهه ‪ ۵۰‬سالگی هستند، یكی دچار پوكی استخوان است و این تعداد میان زنانی كه در در دهه ‪ ۶۰‬سالگی هستند، به یك چهارم و در دهه ‪ ۷۰‬سالگی به یك سوم می‌رسد.

برخلاف آنچه تصور می‌شود، تنها كمبود كلسیم موجب پوكی استخوان نمی‌شود.

كاهش تولید هورمون‌های زنانه بعد از سن یائسگی، كم تحركی، وزن بالا و تغذیه نادرست از عوامل تشدیدكننده روند تحلیل استخوان هستند و عامل موثر بعدی، اسیدی شدن مایعات درون بدن است كه این اسیدی شدن پروسه جذب املاح، ویتامین‌ها و به ویژه كلسیم را مختل می‌كند.

هورمون‌هایی كه زمان عصبانیت یا اضطراب ترشح می‌شوند اسیدی هستند. مصرف میوه و سبزیجات محیط اسیدی بدن را خنثی می‌كند و جذب املاح و ویتامین‌ها را افزایش می‌دهد.

اما مصرف دارو بعد از تشخیص بیماری كه توسط تصویربرداری از استخوان ها به كمك اشعه ایكس صورت می‌گیرد، مهم‌ترین راه جلوگیری از پیشرفت پوكی استخوان است.

متاسفانه عكس برداری با دستگاه‌های سنجش تراكم استخوان هزینه نسبتا بالایی دارد و اغلب خانم‌ها انجام آزمایش‌های سالانه (چكاب) را به همین علت جدی نمی‌گیرند.

در این میان می‌توان از روش دیگری برای سنجش تراكم استخوان استفاده كرد.

با استفاده از تصویری كه از دندان‌ها و استخوان‌های فك در دندانپزشكی گرفته می‌شود و یك برنامه رایانه‌ای ویژه، می‌توان تراكم استخوانی فرد را سنجید.

این برنامه رایانه‌ای به زودی روی دستگاه‌های عكسبرداری در دنداپزشكی نصب خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha