استادیار دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان این كه هم زمان با ورود صنعت، بهداشت و اصول اولیه آن وارد كشور نشده است، گفت: استفاده نكردن از كلاه ایمنی حین موتورسواری و یا رانندگی بدون كمربند ایمنی، رانندگان كشور را در معرض صدمات متعددی نسبت به سایر كشور‌ها در مقابل بیماری‌ها قرار داده است.

بسیاری ازعوارض مغزی در كشور مربوط به ضایعات قبل و حین تولد است

دكتر مژده قبایی عضو مركز تحقیقات بیماری‌های مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی (ره) و استادیار دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه بسیاری از بیماری‌های مغز و اعصاب قابل پیشگیری است، گفت: در بسیاری موارد تغذیه و شیوه زندگی موثر بوده بنابراین دقت در تنظیم غذا، بهداشت زندگی و ورزش بسیار موثر است.


وی با بیان این كه بیماری‌هایی كه منجر به سكته‌های مغزی می‌شوند، ناشی از فشار خون، قند، چربی و یا بیماری‌های قلبی عروقی است، افزود: كودكانی كه دچار عفونت می‌شوند ناراحتی‌های قلبی در آنها بروز كرده و سبب آمبولی در آن‌ها می‌شود.


دكتر قبایی خاطرنشان كرد: بهداشت مادران باردار، عدم استفاده از دارو‌هایی كه منجر به نارسایی‌های قلبی عروقی و مغزی شود، مراقبت از كودكان در زمان تولد كه دچار كاهش اكسیژن و یا حتی عفونت‌های مغزی نشده‌اند، بسیار حائز اهمیت است.


وی تصریح كرد: جلوگیری از بیماری‌هایی كه با استفاده‌ نا به جا از سیستم‌ بدن به خصوص بدون آمادگی، اقدام به فعالیت‌های سنگین ‌كرده و منجر به ایجاد دیسك كمر می‌شوند و یا رانندگی‌های بی مورد كه می‌تواند در بروز دیسك‌های گردن موثر باشد، بسیاراهمیت دارد.


قبایی با بیان این كه با احتیاط و رعایت اصول زندگی و كار می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری كرد، یادآور شد:‌ البته علت بروز برخی بیماری‌ها مانند، بیماری‌های ارثی و وابسته به سیستم‌های ایمنی مرتبط با پیشگیری‌ نیست، اما بسیاری از بیماری‌ها با رعایت موارد فوق قابل پیشگیری هستند.


وی توجه به بهداشت عمومی‌ و بهداشت در حین زایمان در كشور را ناكافی دانست و عنوان كرد: بیشتر عوارض مغزی در كشور مربوط به ضایعات قبل، بعد و زمان تولد است.


این متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: متاسفانه بیماری‌هایی كه قابل پیشگیری هستند مانند تومور‌های مغزی به علت عدم توجه نسبت به آن در كشور شیوع بالایی دارند. همچنین استفاده بی مورد از مولد انرژی‌زا در زمان‌ها و با روش‌های نامطلوب و در دوز‌های بالا باعث افزایش عوارض آنها می‌شود.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha