گرفتگی عضلانی، انقباض دردناك عضلات است كه به طور شایع در دوران بارداری به خصوص در اندام تحتانی دیده می‌شود. در ایران درمان خاصی برای این اختلال متداول نیست اما تحقیقاتی با هدف دستیابی به راه حل مناسب برای درمان این اختلال توسط محققان دانشگاه علوم پزشكی تهران انجام شده است.

به گزارشسلامت نیوز بخ نقل از ایسنا، در این مطالعه كه به صورت موردی انجام شد از میان ‌٤٠١ زن باردار (در نیمه دوم بارداری) مراجعه كننده به درمانگاه پره ناتال بیمارستان امام خمینی(ره) تهران ‌٢١٧ نفر (‌٤٥/٥٤ درصد) مورد بررسی قرار گرفتند که از گرفتگی دردناك عضلات ساق پا با شدت و تناوب متفاوت شكایت داشتند.


تعدادی از این بیماران که پس از بررسی‌های پاراكلینیك، هیچگونه اختلال الكترولیتی نداشتند و همچنین متعاقب ارزیابی تغذیه یی ریزمغذی ها را در رژیم غذایی در حد استاندارد و توصیه شده دریافت كرده بودند وارد فاز دوم مطالعه شدند.


در این مرحله بیماران به دسته‌های مكمل درمانی به مدت دو هفته (كلسیم، منیزیم ویتامین‌های گروه B) و گروه شاهد تقسیم شدند و سپس بر اساس معیار بهبودی كامل با هم مقایسه شدند.


داده‌ها پس از جمع‌آوری در نرم افزار آماری SPSS ذخیره و زمینه‌های طرح از طریق آزمونهای آماری x2 ، t و مدل رگرسیون لجستیك بررسی شدند.


یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد كه رابطه آماری معنی‌داری بین بهبودی كامل با مكمل درمانی ویتامین B در مقایسه با گروه كنترل مشاهده شد به طوری كه بهبودی كامل ‌٤١ درصد در گروه دریافت كننده مكمل ویتامین‌های گروه B در مقابل ‌٩ درصد در گروه كنترل، ‌٢٩ درصد در گروه منیزیم و ‌٥٢ درصد در گروه كلسیم برآورد شد.


شیوع بالای گرفتگی عضلانی به خصوص در اندام تحتانی در میان زنان باردار ایرانی (‌٥٤ درصد)، با رژیم غذایی و عادات زندگی ارتباط خاصی ندارد اما مكمل درمانی ریز مغذی ها اضافه بر تغذیه عادی روزانه می‌تواند تأثیر به سزایی در درمان این مشكل داشته باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha