دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰

سلامت نیوز - معمولاً هیچكس به ما چگونه دست دادن را یاد نمى دهد. اما اگر دقت كرده باشى خانمها و آقایان به اشكال متفاوت دست مى دهند. حتى این تفاوتها در شغلها و شخصیتهاى مختلف و وضعیتهاى روحى متفاوت قابل مشاهده است.

رازهاى دست دادن

هنگامى كه خانمها مى خواهند احساسات صادقانه خویش را به خصوص درمواقع بحرانى زندگى نسبت به خانمهاى دیگر ابراز كنند، با یكدیگر دست نمى دهند بلكه دستهاى فرد مقابل را به نرمى در دستهاى خود گرفته و با حالت چهره، همدردى عمیق خود را بیان مى كنند.

چنین رفتارى در برخورد با آقایان به ندرت اتفاق مى افتد. به نظر مى رسد خانمها این رفتار را فقط براى ارتباط با همجنسان خود انتخاب كرده اند.

از نحوه دست دادن افراد مى توان بسیارى از خصوصیات كلى یا لحظه اى آنها را با دقت زیادى تشخیص داد. كف دست عرق كرده و خیس نشان دهنده دلهره و نوعى هیجان غیرعادى است. اگر كف دست شما زیاد عرق مى كند، به احتمال زیاد شخصیت نگران و مضطربى دارید. به خاطر داشته باشید كه اگر اینگونه اید حتماً دستهایتان را قبل از دست دادن با دیگران خشك كنید. حتى بعضى بیماریها نیز در كف دستهاى شما علائمى ویژه ایجاد مى كنند.

در بیمارى پركارى غده تیروئید كف دستها مرطوب و گرم مى شود و در اضطراب و اختلالات هراسى كف دستها مرطوب و سردند. سست و شل دست دادن بیانگر شخصیتى سرد، درونگرا و احتمالاً متكبر است. بیش از حد محكم دست دادن نیز به همین اندازه ناراحت كننده و خارج از عرف است به ویژه در نخستین ملاقاتها باید از هر دوى آنها بپرهیزیم.

وقتى با كسى دست مى دهید دقت كنید كه دست او روى دست شما قرار مى گیرد یا زیردستانتان؟ اگر كف دست فردى در دست دادن، روى دست فرد دیگرى قرار بگیرد، نشان دهنده تمایل بر تسلط و اعتماد به نفس او و همچنین علاقه به كنترل رابطه از سوى او دارد، برعكس اگر كف دست فردى زیر قرار بگیرد، نشان دهنده تمایل آن فرد به تحت تسلط بودن و واگذارى حق تصمیم گیرى شخصى به فرد مقابل است. همچنین وقتى فردى در موقع دست دادن دست خود را بالاتر از حد معمول (در حد كمر) قرارداد نشان از تكبر و رئیس مآبى آن فرد دارد.

اما دست دادن با شغل افراد نیز ارتباط دارد. به طور مثال بسیارى از ورزشكاران هنگام دست دادن نیرو و قدرت خویش را كنترل مى كنند، در نتیجه به آرامى دست مى دهند. هنرمندان چیره دست و ماهر، نوازندگان و جراحان نیز مراقب دستهاى خود بوده و به آنها حساسند و در محافظتشان مى كوشند.

دست دادن دیپلماتیك هم خاص سیاستمداران است كه این از خصوصیات بارز آمریكاییان است. این نوع دست دادن به ویژه طى مبارزات انتخاباتى توسط كاندیداها و یا ملاقاتهاى رسمى سران و وزیران دیده مى شود. شكل معمول آن گرفتن شانه یا بازو با دست چپ هنگام دست دادن، امرى معمول است. تهنیت و درود دو دوست قدیمى به این شكل پذیرفتنى است، اما براى بسیارى از افراد در مواجهه با كسانى كه آشنایى چندانى با آنان ندارند، این گونه دست دادن ناخوشایند است آنان این امر را به عنوان حركتى تظاهرآمیز و ریاكارانه تلقى مى كنند اما هنوز بسیارى از سیاستمداران به انجام این عمل اصرار مى ورزند.

همچنین آداب و رسوم دست دادن در كشورها و فرهنگ هاى مختلف متفاوت است. فرانسویها درست مثل ما در هنگام ورود و خروج با یكدیگر دست مى دهند. آلمانیها تنها یك بار با هم دست مى دهند. برخى از آفریقاییها پس از هر بار دست دادن بشكن مى زنند كه حاكى از رهایى و آزادى است. مردم برخى از كشورها هم دست دادن را خوب نمى دانند. آمریكاییها خیلى محكم دست مى دهند كه احتمالاً از رقابتهاى سنگین جسمى مانند كشتى سرخ پوستان نشأت گرفته است. پیچیده ترین شكل دست دادن را سیاهان آمریكایى دارند كه عملاً شامل چند عمل پیچیده است.

دست دادن شكل تكامل یافته اى از ارتباطات غیركلامى است كه طى سالیان سال به نمادى جهانى در ارتباطات بدل شده است. مثلاً بالا نگه داشتن دو دست كه دلالت بر همراه نداشتن سلاح مى كرده است، بعدها به درود و تهنیت و صلح طلبى در بدو خوشامد بدل شده است. رومى ها با الهام از این عمل دست بر سینه مى گذاشتند. آنها حتى به جاى دست دادن، بازوهاى هم را مى گرفتند. دست دادن امروزى نشانه اى از خوشامدگویى و پذیرایى است. تماس كامل دو كف دست، بیانگر صمیمیت و حاكى از یكرنگى و یكى بودن است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha