بنده به خط بقا معتقد نیستم بدین معنی که یک مبلغی به افراد بدهیم تا آنها زنده بمانند بلکه باید درجهت رشد و حفظ کرامت انسانی و فضائل اخلاقی اقدامات موثر و مفیدی انجام داد .

محمد عباسپور در گفتگو با مهردر خصوص " خط بقا" افزود: تامین حداقل معاش برای افراد جامعه ، خط بقا عنوان می شود که این امر نیز براساس قانون اساسی یکی از وظایف اولیه دولتهاست که باید در کنار سایر نیازهای افراد ، اشتغال ، معیشت ، بهداشت و پوشاک ، توزیع عادلانه ثروت و... نیز تامین شود .

وی خاطر نشان کرد : خط بقا همان میزان مستمری است که نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد ماهیانه به مددجویان خود پرداخت می کنند که حتی این مبلغ ، نان خالی روزانه این افراد را نیز تامین نمی کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فقر همسایه کفر و مرگ است ، تاکید کرد : تعیین خط فقر و بقا در تمام کشورهای دنیا انجام می شود اما با توجه به اینکه کشوری مسلمان هستیم و نوع حکومت ما متفاوت با دیگر کشورهاست ؛ آیا باید فقط به تامین نیازهای معیشتی و تغذیه ای افراد بسنده کنیم ؟

عباسپور گفت: سال گذشته خط فقر برای یک خانواده 4 نفره ، 240 هزارتومان اعلام شد و خط بقا نیز 50 یا  60 هزار تومان عنوان شد بدین معنی که انسانها فقط یک چیزی بخورند تا زنده بمانند.

وی افزود: براساس نرخ تورم ، گرانی و... نمی توان خط فقر را مشخص کرد بلکه باید راهکارهایی برای تامین معاش مردم درنظر گرفت و نباید کرامت انسانی را در خط بقا خلاصه کرد .

وی با اشاره به اینکه در حکومت دینی کرامت انسانی مورد توجه است ، اظهار داشت : بنده به خط بقا معتقد نیستم بدین معنی که یک مبلغی به افراد بدهیم تا آنها زنده بمانند بلکه باید درجهت رشد و حفظ کرامت انسانی و فضائل اخلاقی اقدامات موثر و مفیدی انجام داد .

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : به جای استفاده از تعاریف مختلف در زمینه فقر باید در جهت توسعه زیر ساختها و تامین نیازهای اساسی مردم مانند آموزش ،تحصیل ، بهداشت و... اقدامات موثری انجام داد .

وی در خصوص تعداد افراد زیر خط فقر نیز گفت: فقر در تمام کشورها وجود دارد به همین دلیل نمی توانیم بگوئیم  و کتمان کنیم که در ایران فقیر نیست و همچنین نمی توان یک شبه فقر را نیز ریشه کن کرد .

عباسپور با اشاره به اینکه آمار دقیقی تا کنون در خصوص تعداد افراد زیر خط فقر ارائه نشده است ، افزود: افراد فقیر در لایه هایی از حاشیه نشینی ، کارتن خوابها ، متکدیان و... جامعه مشاهده می شوند که 80 درصد آنان تحت تاثیر فقر اقتصادی دچارمشکلات و آسیب شده اند .
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha