یك نهاد مهم زیست محیطی اعلام كرد نمك زدایی از آب دریا برای استفاده از آن به عنوان آب نوشیدنی، شیوه بدی برای مقابله با كم‌آبی در نقاط مختلف جهان است و می‌تواند به تغییرات آب و هوایی شدیدتری بیانجامد.

اما برخی از دانشمندان با این یافته‌ها مخالفند و می‌گویند نقش شیرین كردن آب در گرم شدن هوای جهان بسیار جزیی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از ژنو، "صندوق جهانی حیات وحش ‪"WWF‬ اعلام كرد مطالعه محققان آن به این نتیجه رسیده است كه شیرین كردن آب انرژی زیادی مصرف می‌كند، گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌كند و در برخی نواحی ساحلی، باعث نابودی حیات دریایی می‌شود.

جیمی پیتاك رییس برنامه "آب آشامیدنی" ‪ WWF‬گفت تعداد دستگاه‌های آب شیرین كن به سرعت رو به افزایش است و اگر این روند همچنان ادامه یابد، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و تغییرات آب و هوایی بیشتر خواهد شد.

وی گفت صندوق جهانی حیات وحش تعداد آب شیرین‌كن‌های جهان را حدود یك هزار دستگاه تخمین می‌زند و اضافه كرد كه به دست آوردن اطلاعات دقیق در این رابطه كار دشواری است و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

نمك‌زدایی در نقاط مختلف جهان به ویژه در استرالیا، خاورمیانه، اسپانیا، انگلستان، آمریكا، هند و چین یك روند صعودی را در پیش گرفته است.

خاورمیانه تقریبا ‪ ۶۰‬درصد آب آشامیدنی مورد نیازش را از طریق نمك زدایی از آب دریا تامین می‌كند و شهر پرث در استرالیا در صدد است یك سوم آب آشامیدنی مورد نیازش را از شیرین كردن آب به دست آورد.

بر اساس گزارش این صندوق، در اسپانیا، ‪ ۲۲‬درصد آب نمك زدایی شده، برای مصارف كشاورزی به كار می‌رود.

پیتاك معتقد است تهیه آب آشامیدنی بیشتر به كمك دستگاههای آب‌شیرین‌كن، باعث مصرف بی‌رویه آب می‌شود و در اكثر كشورها، بخش عظیمی از این آب هدر می‌رود.

این كارشناس امور آب می‌گوید مردم باید در خانه‌ها و محل‌های كارشان از فناوری‌هایی استفاده كنند كه در آنها صرفه‌جویی در آب منظور شده باشد، جلوی نشست آب از لوله‌ها را بگیرند و فاضلاب را بازیافت كنند.

دستگاههای آب شیرین كن، حیات دریایی را به خطر می‌اندازند زیرا زمانی كه آب دریا به داخل این دستگاهها كشیده می‌شود، موجودات ریز دریایی مانند پلانكتون ها، تخم و لارو ماهی‌های موجود در آن نیز از دریا خارج می‌شوند.

آب نمك غلیظی كه از این فرآیند باقی می‌ماند، معمولا به دریا بازگردانده می‌شود و شوری آب را افزایش می‌دهد و از این طریق حیات دریایی را به خطر می‌اندازد و در زیست بوم را به هم می‌زند.

به گفته این كارشناس، برخی از ایالات آمریكا مانند كالیفرنیا و فلوریدا كه با كمبود آب روبرو هستند، قصد دارند در نواحی محصور دریایی دستگاههای بزرگ آب شیرین كن نصب كنند این در حالی است كه آب شور غلیظ حاصل از این فرایند در نواحی محصوری مانند خلیج "مونته‌ری" در كالیفرنیا می‌تواند علف دریایی را نابود كند و باعث مرگ ماهی‌ها شود.

"گر برگ‌كامپ"، مسوول اجرای برنامه آب در "اتحادیه جهانی حفظ آب" یا ‪ IUCN‬می‌گوید در مورد دستگاههای آب شیرین كن، اثر منفی آنها روی زیست بوم بیشتر مطرح است تا انتشار گازهای گلخانه‌ای.

او با اشاره به محدود بودن بسیار تعداد دستگاههای آب شیرین كن در جهان گفت بجای مخالفت با یك فناوری كه می‌تواند در بحران كنونی آب به كشورهای زیادی كمك كند، بهتر است به فكر یافتن راههایی برای بهبود آن بود.

یكی از راههای كاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انست كه دستگاههای آب‌شیرین‌كن در كنار نیروگاهها احداث شوند تا بتوانند با استفاده از حرارت حاصل از از تولید برق، فعالیت كنند و گازهای گلخانه‌ای بیشتری تولید نكنند.

وی گفت اكنون در عربستان سعودی نیروگاه‌هایی وجود دارد كه همزمان برق و آب شیرین تولید می‌كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha