براساس استانداردهای جهانی که مطابق با کشورهای توسعه یافته است، به ازای هر 10 هزار نفر باید یک متخصص اورژانس وجود داشته باشد به این ترتیب در ایران با توجه به جمعیت 70 میلیونی نیاز به 7 هزار متخصص طب اورژانس است.

دکترعلی بیداری فلوشیپ طب اورژانس و رییس انجمن طب اورژانس ایران با بیان این مطلب در گفت و گو با ایسناواحد علوم پزشکی ایران، گفت: حوزه وظیفه و عملکرد متخصصان طب اورژانس ارائه مراقبت‌های اولیه و اورژانس به بیماران در حوزه پیش بیمارستانی و بیمارستانی برای جلوگیری از مرگ قابل پیشگیری و عوارض و آسیب‌های ناشی از حوادث است.

وی با اشاره به این که مطابق استانداردهای جهانی به ازای هر10 هزار نفر باید یک متخصص طب اورژانس وجود داشته باشد، افزود: از آنجا که جمعیت کشور به حدود 70 میلیون نفر می رسد و براساس مقیاس جهانی باید 7 هزار متخصص طب اورژانس در کشور وجود داشته باشد بنابراین باید در کشور به تربیت متخصص اورژانس شتاب دهیم.

دکتر بیداری تغییرات ایجاد شده در کشور و پذیرش دانشجو در طب اورژانس را تاکنون مثبت ارزیابی کرده و گفت: این روند باید با افزایش مراکز آموزشی و ظرفیت پذیرش دانشجو ادامه یابد تا به استانداردهای مطلوب جهانی در این زمینه دست یابیم.

وی در ادامه حداکثر زمانی که تیم اورژانس باید به بالین مصدوم یا بیمار برسد 7 تا 10 دقیقه عنوان و تصریح کرد: در کشور ما متوسط زمان مراجعه تیم اورژانس بر بالین بیماران و مصدومان 15 دقیقه است که امیدواریم با افزایش تعداد تیم‌های امدادی این زمان تقلیل یافته و به زمان استاندارد ذکر شده برسد.

لازم به ذکر است، هم اکنون در کل کشور 23 متخصص طب اورژانس وجود دارد و از این رو شتاب در تربیت نیروی متخصص در این حوزه امری ضروری است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha