پیشرفت روزافزون علم و تكنولوژى باعث شده استفاده از فست‌فودها و پخت‌وپز توسط دستگاه‌هایى همچون ماكرو‌ویو، سرخ‌كن و ... افزایش بیشتری داشته باشد.

ماكروویوها شمشیر چاقی را دولبه كرده‌اند

اما یافته‌هاى مطالعاتى نشان می‌دهند غذاهای فوری و غذاهایی كه توسط ماكروویوها، سرخ‌كن‌ها و... در دسترس همه قرار می‌گیرد، عوارض شدیدی را بر سیستم ایمنى بدن افراد خصوصاً كودكان بر جاى می‌گذارد و از جمله پیامد‌هاى مصرف این نوع غذاها در كودكان، دریافت كالری بالا و افزایش امكان بروز چاقی در بزرگسالی است كه معمولاً این چاقی در بزرگسالی، با بیماری‌های قلب و عروق، فشار خون بالا، سرطان و دیابت همراه می‌شود.
به گفته متخصصان انگلیسی، ماكرو‌ویوها ممكن است دلیل مهمی برای اپیدمی شدن چاقی باشند. پروفسور جیمز واردل، استاد كالج لندن به بی‌بی‌سی می‌گوید: نرخ چاقی درست بعد از سال 1984 شروع به رشد كرد كه همزمان با گسترش استفاده از ماكروویوها در خانه‌ها بود. در اواسط دهه 80 همچنین شاهد ورود غذاهای نیمه‌آماده به مغازه‌ها بودیم.
این یكی از سه نظریه‌ای است كه هفته گذشته در فستیوال علمی شلتن‌هام ارائه شد. دو نظریه دیگر به افزایش تعداد سوپرماركت‌ها همزمان با پایان یافتن جنگ جهانی دوم اشاره كردند.
در سال 1980، 8 درصد از زنان و 6 درصد از مردان چاق به حساب می‌آمدند اما در سال 2004 این میزان به 24 درصد از زنان و مردان رسیده است. كودكان نیز از افزایش میزان چاقی رنج می‌برند به‌طوری ‌كه در سال 2003، 16 درصد از كودكان 2 تا 15 سال چاق به حساب می‌آمدند كه این میزان در سال 1995، 10 تا 12درصد بوده است. متخصصان دلیل این امر را رژیم‌های غذایی پر‌چرب و كاهش فعالیت‌های فیزیكی می‌دانند. مطالعات نشان می‌دهند كه نسل‌های گذشته كالری بیشتری مصرف می‌كردند اما در عین حال فعال‌تر بودند و مشاغل پرتحرك‌تری داشتند.
پروفسور واردل می‌گوید: از سال 1984 تا1987 كاهش زمان طبخ غذاها آغاز شد كه دلیل اصلی آن ورود ماكروویوها به بازار بود. همچنین ورود غذاهای ارزان و نیمه‌آماده در سوپر‌ماركت‌ها نیز در آن زمان آغاز شد.

البته از دیگر متخصصان شركت‌كننده در این مباحثه، پروفسور تیم‌لنگ از دانشگاه شهر لندن بود كه معرفی سوپرماركت‌ها و افزایش آنها را دلیل اپیدمی‌ چاقی دانست. پروفسور كن فاكس از دانشگاه بریستول هم دلیل اپیدمی شدن چاقی را از سال 1945 یعنی پایان جنگ جهانی دوم دانست و گفت: با پایان جنگ، تكنولوژی شروع به گرفتن جای فعالیت‌های فیزیكی چه در كار و چه در تفریح كرد.

در مجموع این‌طور نتیجه گرفته شد كه تمامی ‌این نظریه‌ها از دلایل گسترش چاقی میان افراد هستند، ولی ماكرو‌ویوها این شمشیر را دولبه كرده‌اند. در عین حال كه آنها سالم‌ترین روش طبخ غذا هستند و سوپر‌‌ماركت‌ها هم مواد غذایی سالم در اختیار دارند، اما سؤال اینجاست كه مردم رغبتی به خرید این مواد غذایی ندارند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha