رابطه تغذیه با بسیاری از بیماری‌ها امروزه بخوبی شناخته شده است. هنگامی که افراد غذاهای خوشمزه سرخ کرده و پرنمک و‌گاه شیرینی را مصرف می‌کنند، بطور موقت برایشان احساس لذت حاصل می‌شود. ضمنا، کسانی که می‌خواهند از دوستان و آشنایان خود پذیرایی کنند، عموماً بجای تدارک غذای سالم و سودمند، بدنبال غذای «خوشمزه» هستند.

سلامت نیوز : اینکه چنین غذایی تا چه حد می‌تواند برای سلامتی افراد مختلف خطرناک باشد باعث شد تا سینا نیوز گفتگویی با دکتر احمد رضا درستی متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت دهد. وی گفت: «بسیاری از مردم علاقه چندانی به مصرف سبزی‌ها نشان نمی‌دهند و لبنیات را نیز در حد تکافو مصرف نمی‌کنند و حتی هنگام مصرف لبنیات نیز، انواع پرچرب آن‌ها را انتخاب می‌کنند.»

ابتلا به آنمی پرنیشیوز در اثر کمبود ویتامین ب۱۲ موجو در گوشت
احمدرضا درستی در ادامه درباره فواید گوشت به ارزش بالای پروتئینی آن اشاره کرد و افزود: «پروتئین گوشت از ارزش بالایی برخوردار بوده و لذا به حفظ سلامت افراد بزرگسال کمک نموده و همچنین برای رشد و نمو کودکان ضروری است. ویتامین ب۱۲ موجود در غذاهای حیوانی نیز برای خون سازی بسیار ضروری بوده و کمبود آن منجر به کم خونی کشنده بسیار خطرناکی می‌گردد که به آنمی پرنیشیوز معروف است.» وی ادامه داد: «از دیگر مواد مغذی موجود در گوشت باید از آهن نام برد که کمبود آن منجر به نوع دیگری از کم خونی می‌گردد (آنمی فقر آهن). یادآوری می‌شود که جذب آهن از گوشت‌ها در بدن انسان بهتر از سایر منابع غذایی انجام می‌شود. بعلاوه گوشت حاوی ماده مغذی مس است که آن هم در ساخت خون نقش به سزایی ایفا می‌کند.»

نقش قابل توجه عنصر روی در تقسیم سلول‌ها
این متخصص تغذیه از عنصر روی به عنوان دیگر مواد مغذی موجود در گوشت نام برد که در تقسیم سلول‌ها نیز نقش ایفا می‌کند و ادامه داد: ‌ «کمبود روی موجب کاهش و یا توقف رشد و نمو، ریزش مو، کندی رشد ناخن، کاهش اشتها، عوارض گوارشی و عصبی می‌گردد. گوشت‌ها بیشترین و قابل جذب‌ترین مقادیر روی را در خود دارند. در عین حال، انواع مختلف دیگری از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز در گوشت‌ها وجود دارند که برای تامین و ارتقای سلامت افراد ضروری هستند.» دکتر احمدرضا درستی در پایان از کلسیم، ‌فسفر، پتاسیم، منگنز، سلنیم و برخی دیگر از مواد معدنی نام برد که همگی در مواد گوشتی موجود و به تندرستی انسان کمک می‌کنند.وی ادامه داد: «همچنین ویتامین‌هایی از قبیل تیامین (B۱)، ریبوفلاوین (B۲)، نیاسین (B۳)، اسید پانتوتنیک (B۶)، فولات و ویتامین E نیز به مقادیر متفاوت در گوشت یافت می‌شوند که هر یک نقش ویژه‌ای در تامین نیازهای تغذیه‌ای انسان ایفا می‌کنند و عدم دریافت مقادیر کافی این ویتامین‌ها برای انسان خطرناک است. از بین ویتامین‌های یاد شده، نیاسین برای متابولیسم پروتئین‌ها در بدن اهمیت خاصی دارد که کمبودش موجب عوارض جدی جسمی می‌گردد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha