شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 48824

یک متخصص تغذیه گفت: کم کاری تیروئید و کمبود ید در کودکان جلوی رشد جسمی و گسترش ذهنی کودکان را می گیرد و در نهایت موجب کندذهنی می‌شود.

سلامت نیوز : ضیاءالدین مظهری در گفت‌و‌گو با فارس در مورد تأثیر تغذیه بر کم کاری تیروئید اظهار داشت: تیروئید یکی از غدد بسیار مهم در تنظیم متابولیسم یا سوخت و ساز بدن است که کم کاری آن سبب کاهش یادگیری و حافظه می‌شود و اگر در دوران بارداری اتفاق بیفتد عوارضی به نام کرتینیسم ایجاد می‌کند معمولاً در رشد تأثیر می‌گذارد که با معاینات بالینی و در مواردی با مشاهده ندول در لنف ناحیه تیروئید می‌توان اختلال عملکرد تیروئید را تشخیص داد.

به گفته این متخصص تغذیه کم کاری تیروئید اخیراً گسترش یافته است و اگرچه می‌توان ژنتیک را از عوامل اصلی آن دانست ولی کمبود مصرف ید نیز در کم کاری تیروئید بسیار موثر است.رئیس انجمن علمی تغذیه گفت: شاید یکی از دلایل کمبود ید کاهش مصرف آبزیان چه به واسطه قیمت و چه رغبت نداشتن به طعم و مزه آبزیان باشد اما بهترین منبع تأمین ید خوردن ماهی، صدف و میگو است.وی تاکید کرد: البته تن ماهی هم غنی از ید است اما از آن طرف جیوه زیادی در خودش دارد که روی عملکرد مغز تأثیر منفی دارد و پیش فعالی و فراموشی و عدم تمرکز به وجود می‌آورد.

مظاهری خاطرنشان کرد: برخی مواد غذایی هم مانند پیاز، ترب، تربچه، شلغم و انواع کلم اگر به صورت خام مصرف شوند جلوی جذب ید را می‌گیرند ولی اگر پخته شوند این اثر را ندارند.وی ادامه داد: در برخی مناطق ایران به خصوص در مناطق کوهستان کمبود ید بارزتر است چرا که با بارش باران ید شسته شده و به لایه‌های پائین‌تر می‌رود و معمولاً در گیاهان این مناطق هم ید وجود ندارد.مظهری اذعان تصریح کرد: با دسترس قرار گرفتن نمک غنی شده با ید خیلی از عوارض کمبود ید جبران شد ولی به شرط آنکه این نمک‌ها در بسته‌بندی‌های رنگی و تا 6 ماه پس از تولید مصرف شوند. همچنین نمک ید دار را نباید هنگام طبخ غذا به آن افزود بلکه  هنگام خوردن غذا باید روی غذا پاشید به شرطی که مصرف بی‌اندازه نمک موجب فشار خون نشود.

به گفته این متخصص تغذیه کم کاری تیروئید حتی در دامها هم مشکل‌زاست و موجب پروار نشدن دام و سقط جنین در گاو و گوسفند می‌شود.وی به دلیل علائم کم کاری تیروئید اشاره کرد و گفت:کم کاری تیروئید موجب افزایش بی‌دلیل وزن یا افزایش سایز بدن می‌شود که این مسئله در زنان و قبل از آغاز سیکل ماهانه مشهودتر است. همچنین کم کاری تیروئید بی‌حوصلگی، یبوست خفیف و خشن شدن پوست را هم به دنبال دارد.مظهری تشخیص کم کاری تیروئید در کودکان را بسیار ضروری عنوان کرد و گفت: اگر این مسئله پس از تولد و زود تشخیص داده شود بسیار مفید است چرا که عدم تأمین ید مورد نیاز در رشد جسمی و ذهنی مؤثر است و می‌توان گفت در نهایت موجب کندذهنی و کودنی می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha