سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 49

دكتر"معصومعلی معصومی" فوق تخصص و جراح قلب گفت: برای داشتن قلب سالم باید الگوی تغذیه را از زمان كودكی اصلاح كرد.

رعایت الگوی صحیح تغذیه ضامن سلامت قلب است

وی روز یكشنبه در آیین گشایش دومین نمایشگاه شیلات و آبزیان كرمانشاه افزود: الگوی تغذیه سالم این است كه بیشترین حجم مواد غذایی، سبزی حبوبات و میوه باشد و در مراحل بعد گوشت سفید بدون چربی بخصوص گوشت ماهی باید جز غذاهای هفتگی قرار گیرد.

استادیار دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه گفت: لازم است برای الگوی تغذیه سالم اصلاح ریشه‌ای در روند آشپزی صورت گیرد مثلا غذاهای سرخ كرده كنار گذاشته شود و پخت غذا به صورت بخارپز، فرپز و یا آب پز باشد و در پایان مقدار كمی روغن زیتون به آن اضافه شود.

وی گفت: باید مصرف روغن جامد برای همیشه كنار گذشته شود و مصرف روغن زیتون، روغن ماهی و روغن كانولا در برنامه غذایی قرار گیرد.

این جراح قلب افزود: روغن نباتی جامد بخاطر ویژگی خاص خود از برنامه غذایی باید حذف شود زیرا حاوی موادی است به نام " ترانس فتی اسید " یا اسیدهای چرب ترانس كه در مرحله جامد كردن (بوسیله هیدروژناسیون) در آن ایجاد می‌شود.

وی گفت: مقدار مجاز این مواد دو درصد حجم روغن است اما متاسفانه در بعضی از روغنهای نباتی جامد این مقدار تا ‪ ۴۰‬درصد گزارش شده است.

وی افزود: ثابت شده كه افزایش میزان اسیدهای چرب ترانس به ‪ ۵‬درصد ممكن است ابتلا به بیماریهای قلبی را ‪ ۲‬برابر نماید.

وی گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی در دنیا و كشور یك بحران است كه می توان با تغییر روش تغذیه از ابتلا به آن پیشگیری كرد.

دكتر معصومی افزود: در كرمانشاه روزانه ‪ ۱۲‬نفر بر اثر بیماریهای قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند.

وی گفت: باید نوع تغذیه را از دوران نوزادی شروع كرد چرا چون اولویت اول در پیشگیری از بیماریهای قلب و عروق تغذیه است.

وی افزود: تا زمانی كه قطر رگهای تغذیه‌كننده قلب ‪ ۵۰‬تا ‪ ۶۰‬درصد تنگ نشود هیچ علایمی در فرد مبتلا دیده نمی‌شود و زمانی كه تنگی رگ به صد درصد برسد انسان دچار سكته می‌شود.

وی گفت: ‪ ۳۰‬درصد سكته در جوانان منجر به مرگ می‌شود كه با كاهش وزن، ورزش كردن، تغذیه خوب، نكشیدن سیگار، نداشتن استرس و جلوگیری از فشار خون می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را كاهش داد.

وی افزود: مصرف گوشت ماهی تاثیر بسزایی در كاهش بیماریهای قلبی عروقی دارد به طوری كه در كشور پرجمعیت چین كه مردم آن ماهی زیاد مصرف می‌كنند بیماری كرنری وجود ندارد.

وی گفت: پروتیین یكی از نیازهای بدن است كه گوشت قرمز به خاطر اینكه اشباع است و كلسترول و آهن دارد باید كمتر مصرف شود و برای تامین پروتیین از گوشت ماهی كه حاوی "امگا سه" است استفاده كرد.

این جراح و فوق تخصص قلب تصریح كرد: مصرف ماهی سه بار در هفته جز ضروریات است و مصرف ماهی فقط برای بیماران قلبی توصیه نمی‌شود بلكه مصرف ماهی خطر سرطانها، سكته مغزی، دیابت را كاهش می‌دهد و از بیماریهای آسم، كلیوی و افسردگی نیز پیشگیری می‌كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha