مدیر گروه صنایع غذایی انسیتو تحقیقات تغذیه ای کشورگفت : با انجام جلسات متعدد با مسئولان و سازمان های مربوطه قصد داریم مجوز وارد کردن اسانس طعم دار را به روغن های نباتی دریافت کنیم هر چند که روغن های تولید داخل از طعم و مزه خوبی برخوردار هستند.

دکتر واعظ زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در مورد مصرف مجدد روغن های نباتی و مایع گفت : در این رابطه می توان به دو، سه نکته قابل توجه اشاره کرد به طوری که این امر در مورد روغن های مایع متفاوت است اگر روغن های مایع سرخ کردنی در حرارت بالا و طولانی مدت استفاده شود باید در مرحله اول طبخ دور ریخته شود اما اگر روغن های مورد استفاده در حرارت کم و در زمان طولانی مدت همانند نیم تا یک ساعت مورد استفاده شود می توان آن را به مدت دوبار مورد استفاده قرار داد اما باید در مرحله سوم دور ریخته شود این امر به ویژه در مورد روغن های سوخته و بسیار داغ اهمیت ویژه ای می یابد.
وی افزود : این امر در مورد روغن های مخصوص سرخ کردنی است روغن های مخصوص سرخ کردنی به علت ترکیب با دانه های دیگر روغنی مانند ذرت، سویا و آفتابگردان بهترین روغن ها برای سرخ کردن هستند اما به دلیل آن که خالص نبوده لازم است حتماً قبل از مصرف تکان داده شده و مصرف شوند.
دکتر واعظ زاده ادامه داد: این امر به ویژه در زمان نگهداری روغن ها در فروشگاه های مواد غذایی بسیار مورد توجه قرار دارد زیرا این مواد غذایی به مدت طولانی در مغازه ها و بدون حرکت نگهداری می شوند.
مدیر گروه صنایع غذایی انسیتو تحقیقات تغذیه ای کشور گفت: روغن های جامد موجود در کشور به دلیل قرارگیری هوا در آن از لحاظ مصرف بسیار به صرفه است به طوری که اگر خانم خانه داری از یک روغن جامد دو قاشق روغن بردارد این روغن در تابه به دلیل تبخیر شدن آب و خارج شدن هوای موجود در آن تبدیل به یک قاشق می شود که این امر می تواند از لحاظ مصرف به صرفه باشد اما از لحاظ سلامت به دلیل اسیدترانس بالا مفید نیست.
در مورد روغن کشی از دانه های روغنی دچار کمبود هستیم.
دکتر واعظ زاده  در مورد روغن های طبیعی خارج شده از دانه های روغنی گفت: کشورمان از لحاظ تولید دانه های روغنی مانند سویا، ذرت، آفتاب گردان با کمبود مواجه است و ما هم در این زمینه مجبور هستیم برای تولید روغن از این دانه ها آنها را از خارج کشور وارد کنیم.
وی تولید روغن در کشور را به دو بخش روغن کشی و روغن های تصفیه نشده تقسیم بندی کرد و افزود: در مورد روغن های تصفیه نشده این امر از نمود بیشتری برخوردار است به طوری که باز هم روغن های تصفیه نشده از کشورهای خارجی وارد کشور شده و در داخل کشور تصفیه می شود و برای عرضه به دست مردم می رسد. هم اکنون به دلیل آن که این نوع روغن ها با نام خارجی آن توزیع می شود مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفته است.
مدیر گروه صنایع تغذیه ای انسیتو تحقیقات تغذیه ای کشور گفت: هر کالای مصرفی و بهداشتی در کشور در ابتدا باید مجوز و تأئیدیه وزارت بهداشت را برای فروش و عرضه داشته باشد تا بتواند محصولات خود را عرضه کند اما بعضی از کالاها همانند روغن های خارجی به دلیل آن که نمی توانند تأئیدیه وزارت بهداشت و درمان را دریافت دارند از راه های غیر قانونی همانند قاچاق به توزیع مواد غذایی خود مبادرت می ورزند که این امر اخیراً نیز در حال گسترش است اما نکته قابل توجه در مورد این ماده غذایی این است که مصرف این روغن ها نه تنها مفید و مناسب نیست بلکه می تواند باعث بروز بیماری ها و مشکلات عدیده ای برای افراد شود از این رو توصیه می شود از روغن هایی که مورد تأئید وزارت بهداشت است استفاده گردد حتی اگر این روغن ها در مقایسه با روغن های دیگر از منافع و مزیت های کمتری برخوردار باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha