شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 49356

کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی گفت: مهمترین دلیل بدغذایی در کودکان، ترس و نگرانی از دعوا کردن، اصرار پدر و مادر برای خوردن غذایی خاص و نگرانی از خراب کاری در حین غذا خوردن است.

سلامت نیوز : "سمیه صمدی" در گفت‌وگو با (ایسنا)، منطقه مازندران، توضیح داد: بدغذایی یکی از مهمترین مشکلاتی است که والدین با آن روبرو هستند، مساله‌ای که در سنین پیش از دبستان، به ویژه در بین کودکان دو تا پنج سال بیشتر دیده می‌شود.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که نیاز به انرژی در سنین مختلف برای رشد کودکان بسیار متفاوت است، به طوری که در سال‌های اول زندگی، با توجه به رشد سریع، میزان نیاز به انرژی بیشتر است و بنابراین مصرف مواد غذایی توسط کودک افزایش می‌یابد.کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی یادآور شد: با افزایش سن و با توجه به کاهش سرعت رشد، نیاز کودک به انرژی کاهش می‌یابد و پدر و مادر نباید همان انتظار قبلی از غذا خوردن فرزندانشان را داشته باشند.صمدی با بیان این‌که حجم معده کودکان كوچك است، عنوان كرد: باید سعی شود به کودکان، غذای کم در وعده‌های زیاد داده شود. در واقع کودک باید سه وعده غذایی اصلی و سه میان وعده داشته باشند تا نیاز بدن در شبانه روز تامین شود.

وی با اشاره به این‌که پدر و مادر می‌توانند اولین قدم را در اصلاح رفتارهای تغذیه‌ای کودک، بردارند، افزود: کودکان در غذا خوردن از خانواده تقلید می‌کنند، بنابراین برای اصلاح عادات بد غذایی در کودکان ضروری است که در یک محیط آرام، شاد و بدون تنش تغذیه شوند.کارشناس و مشاوره علوم تغذیه و رژیم درمانی اظهار كرد: در صورتی که کودک تمایل به خوردن ندارد باید انتخاب را برعهده او گذاشت. به دلیل این‌که اصرار بیش از حد یا مجبورکردن کودکان به غذا خوردن سبب شرطی شدن آنها در غذا خوردن می‌شود و دیگر از روی میل سر سفره نمی‌آید، اجازه دهید که كودك هر وقت پیام گرسنگی را دریافت کرد به سراغ غذا برود.وی تصریح کرد: برای غذا خوردن کودک، ساعات و مکان‌های خاص درنظر گرفته شود و سعی شود این ساعت‌ها به هم نخورد و از دادن میان وعده های پرچرب و شیرین به کودک قبل از وعده اصلی خودداری کنید. سعی کنید غذای کودک را با سبزیجات یا مواد غذایی مفیدی که عموما از خوردن آن امتناع می‌کند آغاز کنید.صمدی با بیان این‌كه اغلب کودکان یک سری اولویت‌های غذایی دارند و به دنبال خوراکی‌هایی که بیشتر دوست دارند می‌گردند، عنوان كرد: با این وضعیت نباید تا آنجایی پیش رفت که کودک فقط از یک گروه غذایی تغذیه کند.وی افزود: از پایان دو سالگی که کودک می‌تواند به راحتی غذا بخورد، به او اجازه دهید به صورت مستقل اما همراه با خانواده غذا بخورد و زمانی که خسته شد به او کمک کنید که این امر سبب افزایش اشتیاق کودک برای غذا خوردن می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha