متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: ایران در كمربند كمبود ید قراردارد و اختلالات كمبود ید در كشور بسیار زیاد است.

سلامت نیوز : مسعود كیمیاگر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: یكی از شایع ترین اختلالات كمبود ید در دنیا گواتر بود بنابراین بهترین راهكاری كه در دنیا برای مبارزه با این اختلال صورت گرفت، استفاده از نمك های یددار یا ید دار كردن نمك از طریق غنی سازی این ماده غذایی بود.

وی اضافه كرد: باید موادی برای غنی سازی استفاده شود كه نوسان مصرف آن در كشور زیاد نباشد بنابراین نمك بهترین ماده غذایی برای غنی سازی ید در كشور است.كیمیاگر ادامه داد: نمك كالایی نیست كه بیس از حد نیاز، مصرف شود چرا كه افراد روزانه هفت گرم و در نهایت 15 گرم از این ماده غذایی استفاده می كنند و دامنه مصرف آن محدود است.این متخصص تغذیه گفت: 25 سال پیش با تلاش بسیار و با كمك وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، وزارت صنایع و بخش خصوصی نمك ها یدار شدند و هیچ فردی دیگر نمی توانست نمك های غیر یدار را عرضه كند.كیمیاگر اضافه كرد: امروزه با وجود تلاش های بسیار برای ید دار كردن نمك، دیده می شود كه نمك های غیر یددار در بازار عرضه می شود در حالی كه باید عرضه نمك های غیر یددار در سطح عرضه جلوگیری شود.

سالانه دو هزار و 500 نوزاد مبتلا به اختلالات تیروئید در كشور شناسایی می شوند. این درحالی است كه عوارض و مشكلات اختلالات تیروئیدی مانند گواتر -بزرگ شدن غده ای در گردن- ، گره های تیروئیدی، كم كاری و پركاری تیروئید، بیماری های خود ایمن، التهاب ها و سرطان های تیروئیدی در زنان كشور بیشتر دیده می شود.میانگین ابتلا به بیماری كم كاری مادرزادی تیروئید در جهان یك نوزاد در هر چهار هزار و 500 نوزاد زنده است درحالی كه این نسبت در ایران به یك در هر یك هزار نوزاد زنده می رسد. این نسبت در استان اصفهان حتی به یك نوزاد بیمار در هر 800 نوزاد متولدشده زنده می رسد كه علت این امر ازدواج های فامیلی است.

60 تا 70 درصد وزن هورمون تیروئید را ید تشكیل می دهد بنابراین اگر زن بارداری ید كافی دریافت نكند برغم سالم بودن جنین، كودك دچار كم كاری تیروئید خواهد شد.حدود 98 درصد مردم كشور، نمك های ید دار مصرف می كنند اما به دلیل رشد عوامل زمینه ساز اختلالات تیروئیدی مانند آلودگی هوا، مردم بیش از گذشته باید به كمبود ید در بدن خود توجه داشته باشند و از رژیم های غذایی سالم -نمك ید دار- برای تامین این عنصر حیاتی، استفاده كنند.بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، كمبود ید در 54 كشور جهان به دلیل فقر خاك و آب از لحاظ داشتن ید، وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha