چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در سلسله نشستهای تخصصی در حوزه سلامت از ناچیز بودن سهم پژوهش و تحقیق در سبد سلامت انتقاد كرد.

سهم پژوهش در سبد سلامت ناچیز است
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، حسین ملك‌افضلی در این نشست كه با همكاری معاونت سلامت وزارتخانه و جهاد دانشگاهی علوم پزشكی برگزار شد، اظهار داشت: كمتر از 10 درصد منابع پژوهشی در كشورهای در حال توسعه هزینه می‌شود در حالیكه این كشورها 90 درصد از مشكلات بهداشتی دنیا را دارند.
وی افزود: هر سال حدود 120 میلیارد دلار برای تحقیق هزینه می‌شود ولی تنها 5 میلیارد آن برای كشورهای در حال توسعه است.
وی ضمن ناعادلانه خواندن توزیع منابع پژوهشی گفت: 95 درصد پژوهشها در كشور، دولتی و بسیاری از پژوهش‌ها بیان مسئله است نه حل مسئله. ضمن اینكه نگرش سیستماتیك در بیان مسئله وجود ندارد و نتایج تحقیقات به اندازه كافی در اختیار مصرف‌كنندگان قرار نمی‌گیرد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینكه، موضوع تحقیق باید با توجه به نیاز جامعه و تأثیر آن بر مصرف‌كنندگان یافته‌های پژوهش انتخاب شود، بر توانمندسازی تحقیق و مدیران بخش پژوهش علوم زیستی تأكید كرد.
وی همچنین رابطه توسعه تحقیقات جامعه‌نگر، تقویت كمیته‌های تحقیقات دانشجویی و اصلاح قوانین و مقررات در جهت تقویت پژوهش در دانشگاه‌ها و ساماندهی داده‌های آماری را به عنوان راه حل پیشنهاد داد.
علویان معاون سلامت وزارت بهداشت نیز در پایان این جلسه گفت: سیستم ارزشیابی دانشگاه‌ها با توجه به شرایط استانی باید متفاوت باشد و مؤلفه‌های تحقیقات پژوهشی كاربردی كه در ارتقای سطح جامعه مؤثر است ملاك ارزشیابی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha