دبیر اجرایی كنگره مزمن كلیه و تازه‌های آن اظهار كرد: مسكن‌ها به عنوان سم كلیه شناخته می‌شوند و مصرف طولانی‌ مدت آنها چه با تجویز پزشك و چه خودسرانه منجر به نارسایی كلیه می‌شود.

سلامت نیوز :  دكتر محمدرضا عباسی در نشست خبری «كنگره سه روزه بیماری مزمن كلیه و تازه‌های آن»، افزود: استفاده طولانی مدت از مسكن‌هایی مانند ایندومتاسین، دیكلوفناك و ایبوبروفن برای سلامت كلیه‌ها مضر است.

وی درباره دیگر عوامل موثر در ابتلا به نارسایی كلیه، اظهار كرد: مبتلایان به سنگ كلیه و برخی از بیماران ژنتیك مستعد ابتلا به بیماری‌های مزمن كلیه هستند.عباسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار كرد: بیماری مزمن كلیه به صورت پنهان در كشور در حال پیشرفت است و لازم است زمانی كه افراد برای بررسی سلامت خود به پزشك مراجعه می‌كنند از او درخواست تجویز آزمایش عملكرد كلیه را نیز بدهند.وی با بیان اینكه هدف از برگزاری این كنگره به روز كردن اطلاعات پزشكان است، اظهار كرد: متاسفانه بیماری مزمن كلیه بار مالی و انسانی بسیار زیادی را بر جوامع تحمیل می‌كند و در نهایت به نارسایی پیشرفته تبدیل می‌شود و باید بیمار یا دیالیز شود یا تحت عمل جراحی پیوند كلیه قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛عباسی در ادامه گفت: بیش از 70 هزار نفر در ایران به نارسایی بسیار پیشرفته كلیه (مرحله5 بیماری) مبتلا هستند، از ریسك فاكتورهای ابتلا به این بیماری دیابت، پرفشاری خون، چاقی و استعمال سیگار است كه متاسفانه این عوامل در ایران بسیار شایع هستند. بنابراین مبتلایان به دیابت، پرفشاری خون و چاقی باید وضعیت خود را از نظر ابتلا به نارسایی مزمن كلیه بررسی كنند.وی افزود: افزایش سن بر عملكرد كلیه موضوع جدیدی است كه در كنگره بیماری‌ مزمن كلیه و تازه‌های آن به آن پرداخته می‌شود.

معاون اجرایی مركز تحقیقات نفرولوژی درباره كلیه و عملكرد آن اظهار كرد: كلیه‌ها پشت شكم و دو طرف ستون فقرات قرار گرفته‌اند و وظایف اصلی آن تصفیه خون از مواد سمی، تنظیم میزان فشار خون، ترشح، هورمون‌های اریتروپویتین و ویتامین D فعال در بدن، تنظیم PH مجاز بدن و ورود و خروج آن است. اما اگر كلیه آسیب ببیند این عملكردها دچار اختلال می‌شود و ممكن است به كم‌خونی و حتی نارسایی قلب و مرگ بینجامد.وی افزود: اگر هورمون مربوط به كلسیم دچار اختلال شود، استخوان‌ها تخریب می‌شوند و ممكن است فرد دچار شكستگی خود به خودی استخوان شود. تغییرات در میزان PH مایعات بدن نیز به بی‌اشتهایی و بی‌‌حالی می‌انجامد و در صورت مداوا نكردن ممكن است موجب اختلال هوشیاری و مرگ بیمار شود.

دبیر اجرایی كنگره سه روزه بیماری مزمن كلیه و تازه‌های آن تاكید كرد: اگر در مراحل اولیه بیماری نارسایی مزمن كلیه شناسایی شود می‌‌توان بیمار را درمان كرد، اما در مراحل پیشرفته راهی به جز دیالیز یا پیوند وجود ندارد.عباسی در ادامه اظهار كرد: در هر جامعه‌ای 20 درصد از افراد دچار فشار خون بالا هستند اما بسیار زیادی ازآنها از بیماری خود اطلاع ندارند و تعداد زیادی از این بیماران تحت درمان هستند ولی فشار خونشان تحت كنترل نیست.وی افزود: حدود هشت میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت هستند كه اگر بیماری آنها كنترل نشود، دچار نارسایی پیشرفته كلیه می‌شوند، بنابراین همه پزشكان موظف هستند مبتلایان به دیابت را سالانه از نظر ابتلا به بیماری مزمن كلیه بررسی كنند.دبیر اجرایی كنگره بیماری مزمن كلیه و تازه‌های آن درباره سن ابتلا به این بیماری در ایران اظهار كرد: در حالی كه در كشورهای غربی افراد بالای 60 سال دچار بیماری مزمن كلیه می‌شوند اما این بیماری در ایران در سنین میانسالی شایع است. این در حالی است كه افراد در این سن و سال نیروی فعال جامعه محسوب می‌شوند.

وی درباره زمان بروز علائم بیماری مزمن كلیه اظهار كرد: مبتلایان به بیماری پلی‌كیستیك از دهه سوم زندگی خود به بعد آرام‌آرام دچار علائم این بیماری می‌شوند و افرادی هم كه دچار پرفشاری خون و هم دیابت هستند، پس از یك سال به مرحله نهایی بیماری مزمن كلیه می‌رسند، بنابراین بروز علائم این بیماری با نوع بیماری‌های دیگر فرد مبتلا در ارتباط است.عباسی درباره هزینه‌های بیماری مزمن كلیه اظهار كرد: در سال 84 مركز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت مطالعه‌ای در این زمینه انجام داد كه براساس نتایج آن سالانه حدود شش میلیون تومان یك بیمار دیالیزی برای كشور هزینه دربر داشت. اگر این رقم را بر حدود 40هزار بیمار دیالیزی و پیوندی كشور ضرب كنیم و هزینه‌های زندگی در حال حاضر را نیز در نظر بگیریم با عدد بسیار بزرگی مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به موفقیت عمل پیوند كلیه در ایران گفت: كمتر از پنج درصد از بیماران در ایران و جهان بر اثر انجام عمل پیوند فوت می‌كنند و به علت تجربه زیاد پزشكان و استفاده از داروهای رایج از این نظر فاصله‌ای با كشورهای پیشرفته ندارند. این در حالی است كه میزان مرگ و میر بر اثر دیالیز در جهان سالانه حدود 20 درصد است و بیمار دیالیزی نسبت به بیمار پیوندی كیفیت زندگی به مراتب پایین‌تری دارند.عباسی در ادامه اظهار كرد: امروز یك بیمار مبتلا به نارسایی پیشرفتی كلیه و قلب در لیست پیوند همزمان كلیه و قلب قرار گرفته است و احتمال دارد فردا این عمل جراحی انجام شود.

وی تصریح كرد: بسیاری از مبتلایان به نارسایی كلیه پیش از رسیدن به مرحله دیالیز و پیوند به علت بیماری قلبی فوت می‌كنند.عباسی با اشاره به منابع مالی تخصیص یافته برای پیوند كلیه در ایران اظهار كرد: این منابع برای انجام دو هزار تا دو هزار و 500 پیوند در سال تعریف می‌شود، اما گاهی اوقات اواسط سال این اعتبارات به پایان می‌رسد، در حالی كه گیرنده و دهنده آماده عمل پیوند وجود دارد. با این حال در منطقه خاورمیانه رتبه اول پیوند را دارا هستیم.عباسی در پایان اظهار كرد:‌ در این كنگره 55 سخنرانی ارایه می‌شود و 13 امتیاز بازآموزی برای شركت كنندگان در نظر گرفته شده است.كنگره بیماری مزمن كلیه و تازه‌های آن 31 خرداد تا 2 تیرماه در بیمارستان امام(ره)برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha