سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 50961

سالك یك بیماری پوستی است كه به وسیله گزش پشه خاكی آلوده به نوعی انگل، منتقل می‌شود. سالانه مواردی از این بیماری در سراسر دنیا و از جمله ایران اتفاق می‌افتد.

سلامت نیوز : سالك توسط گزش برخی گونه‌های پشه خاكی آلوده منتقل می‌شود. پشه خاكی بسیار كوچك است و اندازه آن حدود یك سوم پشه‌های معمولی است و به سختی مشاهده می‌شود. در ایران دو نوع سالك شهری (نوع خشك) و روستایی (نوع مرطوب) وجود دارد. در سالك نوع شهری (خشك) مخزن بیماری عمدتا بیماران مبتلا و به طور تصادفی سگ‌ها هستند و پشه خاكی ماده پس از خونخواری از اطراف زخم سالك، آلوده شده و در خون‌خواری مجدد در فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در سالك نوع روستایی (مرطوب) موش‌های صحرایی مخزن بیماری هستند و پشه خاكی ماده پس از خونخواری از موش صحرایی مبتلا، آلوده شده و در خونخواری مجدد در فرد سالم باعث انتقال بیماری به او می‌شود.

- علائم سالك چیست؟

پس از چند هفته تا چند ماه از گزش پشه خاكی آلوده، برجستگی كوچك قرمز رنگی ظاهر شده كه به تدریج بزرگ و بزرگتر شده و مركز آن زخم می‌شود. تعداد ضایعات معمولا یكی است و ممكن است متعدد نیز باشد. در سالك نوع روستایی ترشحات چركی در اطراف زخم وجود دارد و اطراف آن قرمز و برجسته است كه به همین دلیل به آن نوع مرطوب گفته می‌شود.در سالك نوع شهری ضایعه معمولا بدون ترشح و چرك است بنابراین به آن نوع خشك نیز می‌گویند. احتمال عفونت ثانویه با باكتری‌ها نیز وجود دارد كه در بیمار ایجاد عوارض می‌كند. ضایعات معمولا بدون درد و خارش است.ضایعه سالك به شكل یك زخم بدشكل ممكن است برای بیشتر از یك سال باقی بماند كه موجب اثرات روانی در بیمار حتی پس از بهبودی شود. در برخی موارد با تهاجم به پلك و بینی ممكن است موجب ایجاد ضایعه ماندگار در چهره و یا تغییر شكل شدید در بیمار شود. همچنین ایجاد عفونت ثانویه با باكتری‌ها، ممكن است عوارض منتشر شدید را ایجاد كند.

- آیا سالك قابل پیشگیری است؟

با رعایت موارد ذیل می‌توان احتمال ابتلا به سالك را بسیار كاهش داد و یا اصلا به آن مبتلا نشد:

- در مناطقی كه این بیماری وجود دارد حتی‌الامكان در هنگام غروب آفتاب و شب از خانه خارج نشوید،چرا كه در این زمان پشه خاكی حداكثر فعالیت را دارد. - روی پنجره‌ها توری مناسب نصب و پشت درها پرده مناسب آویزان كنید تا امكان ورود پشه خاكی به داخل خانه به حداقل برسد. - در هنگام غروب آفتاب و در طول شب از پشه‌بند آغشته به حشره‌كش استفاده كنید. - برای از بین بردن پشه‌ها در داخل اتاق‌ها از اسپری حشره‌كش استفاده كنید. - در صورت بروز سالك درمان خود را جدی بگیرید؛ چرا كه در نوع شهری امكان انتقال بیماری به افراد سالم وجود دارد. - خانه خود را با فاصله مناسب از اصطبل‌ دام‌ها بسازید. - در جمع‌آوری و دفع مناسب زباله، نخاله‌های ساختمانی و تسطیح مخروبه‌ها كه مكان‌های مناسبی برای تكثیر پشه خاكی هستند دقت كنید و با مسئولین مربوطه همكاری كنید. - جهت معدوم كردن جوندگان در نوع روستایی با مسئولین ذیربط همكاری كنید. - در كنترل بیماری در سگ‌ها و نگهداری بهداشتی سگ‌ها در نوع شهری با مسئولین همكاری كنید.

آیا بیماری سالك نیاز به درمان دارد؟

در سالك نوع شهری چون بیماران مخزن بیماری هستند حتما لازم است بیماران تحت درمان قرار گیرند تا با درمان و بهبودی حالت مخزن بودن آنها از بین برود. لذا خطر آلوده شدن پشه‌های خاكی‌ و انتقال بیماری وجود نخواهد داشت.در سالك نوع روستایی فقط موارد خاص تحت درمان قرار می‌گیرند كه شامل ضایعات بیشتر از 3 سانتی‌متر، ضایعات موجود در صورت، تعداد بیشتر از 3 ضایعه، ایجاد ضایعه منتشر سالكی، و وجود ضایعه در روی مفاصل، می‌باشند.درمان سالك به دو صورت موضعی و عضلانی انجام می‌شود. درمان موضعی به صورت تزریق دارو به اطراف زخم هفته‌ای یكبار و یخ زدن آن توسط مواد خاص (كرایو) دو هفته یكبار (حداكثر 12 هفته) انجام می‌شود. درمان عضلانی به صورت تزریق روزانه دارو به مدت 14 روز (در نوع روستایی) و 21 روز (در نوع شهری) است.پانسمان ضایعه سالكی در كنترل بیماری از اهمیت خاصی برخوردار است. پانسمان ضایعه ضمن پیشگیری از عوارض عفونی، باعث جلوگیری از آلوده شدن پشه خاكی و قطع زنجیره انتقال می‌شود. بنابراین لازم است محل زخم را روزانه یك یا دو بار با آب لوله‌كشی و صابون شسته و با بتادین یا پماد اكسید دوزنگ پانسمان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha