کارشناس ارشد پرستاری و سرپرستار بیمارستان شهید باهنر کرج ، سیگاری ها را اصلی ترین قربانیان بیماری ناشناخته برگر دانست.

سیگاری ها اصلی ترین قربانیان بیماری اختلال حرکتی هستند

به گزارش سلامت نیوز زهرا پناهی در گفتگو با  مهر اظهار داشت: بیماری برگر که تا کنون توجه چندانی به آن نشده است ، وریدها و شریان های اعضای تحتانی ، دست ها و پاها را تحت تاثیر قرار می دهد و آنها را دچار التهاب می کند که این اختلال ارتباط مستقیمی با مصرف تنباکو دارد.

وی افزود: مصرف تنباکو به خصوص استعمال سیگار عامل اصلی این بیماری تشخیص داده شده است زیرا در جریان این بیماری سیستم ایمنی بدن به سلول های خودی حمله می کند و شروع این حمله توسط برخی مواد تشکیل دهنده تنباکو آغاز می شود.

کارشناس ارشد پرستاری خاطرنشان کرد: اختلال حرکت یا به اصطلاح لنگیدن در پاها و دست ها یا درد در این نواحی در هنگام استراحت نخستین نشانه های بیماری برگر است.

وی سستی و سوزش در اندام های تحتانی ، انگشتان ، پنجه ها ، دست ها و پاها ، سفید شدن این اندام در رویارویی با سرما و زخم های پوستی به خصوص در دست ها را از دیگر نشانه های این بیماری اعلام کرد.

پناهی ، توقف کامل استعمال سیگار را تنها راه درمان این بیماری معرفی کرد و یادآور شد: افراد بیماری که همچنان به کشیدن سیگار در زمان بیماری ادامه دهند مجبور به قطع اعضای آسیب دیده خواهند شد.

به گزارش مهر ، بیماری برگر نخستین بار در سال 1908 میلادی توسط شخصی به نام "برگر" گزارش شد و نام دیگر آن " ترومبوانژئیت اوبلیتران" است. با وجود گسترش این بیماری در میان افراد سیگاری بین 20 تا 40 سال عده زیادی از مردم هنوز نام این بیماری را نیز نشنیده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha