معاون دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت با هشدار نسبت به آمار سوء‌مصرف الكل در كشور، گفت: در مباحث مربوط به كنترل و مبارزه با سوء‌ مصرف الكل هیچ بودجه‌ای پیش‌بینی نشده است.

سلامت نیوز :دكتر علی نیك‌فرجام همزمان با هفته مبارزه با اعتیاد در نشستی با خبرنگاران با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت در زمینه كنترل، مبارزه و درمان سوء مصرف الكل گفت: از سال 88 واحد پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوء مصرف الكل در دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت شكل گرفت. بر این اساس نقشه راه و برنامه استراتژیكی برای وزارت بهداشت مشخص شد كه مقدمات مصوبات آن در حال اجراست.

وی از تدوین سند جامع پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوء‌ مصرف الكل در سطح وزارت بهداشت، خبر داد و گفت: در این زمینه نیازمند سندی ملی هستیم كه اقدامات آن از سوی وزارت بهداشت، در حال پیگیری است تا به این ترتیب جایگاه دیگر سازمان‌ها برای مبارزه و كنترل این مبحث مشخص شود.به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ معاون دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت به تدوین پروتكل مسمومیت با متانول (الكل چوب) طی چند سال گذشته خبر داد و گفت: این پروتكل امسال بازنگری خواهد شد. همچنین در بحث مبارزه و كنترل سوء مصرف الكل، پروتكل سنجش سلامت رانندگان را در دست تدوین داریم. بر اساس ماده 10 بند ب قانون تخلفات رانندگی به پلیس اجازه داده شده كه با افراد مشكوك به مستی برخورد كند. بر این اساس وزارت بهداشت نیز با همكاری نیروی انتظامی و پلیس راهور در حال تدوین پروتكل اجرایی این موضوع است و تا یكی دو ماه آینده این پروتكل نهایی خواهد شد.

نیك‌فرجام به اقدامات وزارت بهداشت برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به تعداد سوء مصرف‌كنندگان الكل اشاره كرد و ادامه داد: در بحث پیشگیری، درمان و كاهش آسیب سوء مصرف الكل لازم است به مباحث ساختاری، نیروی انسانی و بودجه آن نیز توجه شود. در زمینه سوء‌ مصرف الكل هیچ بودجه‌ای پیش‌بینی نشده است. این موضوع نیازمند برنامه‌ای جامع توسط وزارت كشور است.وی در پاسخ به سئوال ایسنا درباره آمار و ارقام سوء مصرف‌كنندگان الكل، گفت: آمارها، آمارهای خوبی نیست. در مجموع مصرف الكل در تمام كشورها آمار بالایی دارد، اما این موضوع زیبنده ما كه كشوری اسلامی است، نیست.

رییس اداره پیشگیری، درمان و كاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت: خدمات درمانی و حمایتی به معتادان خیابانی و كارتن‌خواب‌

در ادامه دكتر فیروز جعفری _ رییس اداره پیشگیری، درمان و كاهش آسیب اعتیاد وزارت بهداشت در پاسخ به سئوال ایسنا درباره اقدامات وزارت بهداشت برای ارائه خدمات و شناسایی معتادان خیابانی، گفت: در این زمینه مراكز گذری، تحت عنوان DIC فعالند. دانشگاه‌ها و سازمان بهزیستی موظفند معتادان خیابانی و كارتن‌خواب كه جا و مكان مشخصی ندارند را تحت پوشش قرار دهند.وی افزود: در این مراكز گذری خدماتی مانند یك وعده غذای گرم، میان‌ وعده، لباس مناسب و وسایل استریل تزریق، سرنگ و سر سوزن و كاندوم به صورت رایگان به معتادان ارائه می‌شود. همچنین خدمات درمانی لازم نیز در این مراكز به معتادان ارائه می‌شود.وی تاكید كرد: مراكز گذری همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. خدمات حمایتی از این معتادان مانند تمام خدمات حمایتی دیگر از سوی سازمان بهزیستی ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha