بر مبنای گزارشاتی كه به «صدای یارا» تنها خط تلفن مشاوره مخصوص كودكان ارائه شده است: در مقطع نوجوانی و از سن 12 سالگی به بعد میزان خشونت علیه دختران 5/1 برابر بیشتر از پسران است.

دختران نوجوان 5/1 برابر بیشتر از پسران آزار می‌بینند


این در حالی است كه كودك آزاری در سنین قبل از 12 سالگی با تفاوتی اندك بین دختران و پسران برابراست و گاها پسران بیشتر مورد آزار قرار می‌گیرند.

به گفته ارشد، بیشتریت تماس گیرندگان «صدای یارا» با مادران هستند و بسیاری ازآنها اعلام كرده‌اند كه چون از طرف همسرانشان مورد بی محبتی، بی‌توجهی و انواع آزارهای جسمی و روحی قرار می گیرند، ناخواسته «دق دلی» شان را بر سر فرزندانشان خالی می‌كنند.
او كه در میزگرد«‌فعالیت‌سازمان‌های غیردولتی درمبارزه با خشونت» سخن می‌گفت، با تاكید بر اینكه این موضوع نشان‌دهده مسری بودن خشونت است، افزود: «مردان در جامعه مورد خشونت قرارمی گیرند، آن را به همسرانشان انتقال می‌دهند و زنان نیز این خشونت را به فرزندانشان اعمال می‌كنند.»

ارشد ادامه داد: «برخی از زنانی كه رفتارهای خشونت آمیز با كودكانشان دارند، در یك محرومیت شدید اجتماعی قرار دارند و گاها حتی بدون اجازه همسرشان اجازه رفت و آمد با دیگران را هم ندارند، برخی از آنها در زیر كنترل و محرومیت‌های مالی كه از سوی شوهراعمال می‌شود زندگی می‌كنند و برخی نیز بارها و بارها از سوی همسرشان مورد تجاوز قرار می‌گیرند.»

او گفت: «در این گونه موارد نحوه ارتباط زناشویی به نحوی است كه زن آزار می‌بیند و این رابطه نه تنها برایش لذت بخش نیست، بلكه شكنجه نیز محسوب می‌شود وبه راحتی می‌توان تصور كرد زنی كه با این فشار عصبی روز را شروع می‌كند، چگونه فرزندش_ تنها كسی كه در دسترسش قرار دارد_ را در معرض خشونت قرار می دهد.»

بر اساس گزارشان انجمن حمایت از حقوق كودكان با اینكه پسران در مجموع بیشتر از دختران تنبیه می‌شوند، اما درصد بالاتری از دختران توسط مادرانشان تنبیه می‌شوند و شدت تنبیهی كه در مورد پسران اعمال می شود نیز به نسبت دختران متفاوت است.

لیلا ارشد در انتهای این میزگرد به نمونه‌هایی از كودك آزاری را كه با صدای یارا مطرح شده اشاره كرد و گفت:«این نمونه‌ها به اندازه‌ای گویا هستند كه نیازی به توضیح ندارند و تنها چیزی كه مورد نیاز است، اقدامی عملی برای كاهش این خشونت‌ها است.»

** دختری 14 ساله: معدلش 5/19 است، با اجبار پدر ومادر با مردی 25 ساله ازدواج كرده و دلش می‌خواهد درس را ادامه دهد.

** دختری 15 ساله: مادر به او اجازه آرایش كردن در خانه را هم نمی‌دهد. حق رفت وآمد با دوستانش را ندارد و حتی نمی‌گذارند زیر چادر مثل دختران دیگر روپوش بپوشد.

** دختری 15 ساله: از دو سال قبل پدرش با او رابطه جنسی برقرار كرده است. او كمك می‌خواست تا بتواند در مقابل خواسته پدرش مقاومت كند. او خود ارضایی نیز دارد. دچارعذاب وجدان شده است. پدر گفته كه مادرتما را ارضا نمی‌كند و می‌گویئ می‌خواهد زنی را صیغه كند.

** دختر 18 ساله:چون پدر اعتقاد دارد كه دخترنباید به دانشگاه برود، بعد از دیپلم در خانه مانده و یك روز در میان خودارضایی دارد. نگان است كه به خودش آسیب رساده باشدوبا مادر هم رابطه نزدیكی ندارد كه بتواند موضوع را با او در میان بگذارد. دختر در تماس بعدی عنوان كرده كه برای اطمینان ازبكارتش به یك آزمایشگاه مرجعه كرده وكارمند مرد آزمایشگاه از او سواستفاده كرده است.

** یك دختر 10 ساله و پسر 11 ساله كه مورد آزار پدر قرار می‌گیرند. به گواهی مددكار انجمن پدر از مشكلات روحی وروانی رنج می‌برد و بچه‌ها را مورد ضربو شتم قرار می‌دهد و بنا به اظهارات مادر از بچه‌ها سواستفاده می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha