سلامت نیوز :پس از آنکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در روزهای پایانی خرداد ماه سال جاری، اعلام كرد این سازمان نه تنها مخالف جاده ابر نیست بلكه خواستار تسریع در احداث آن است، بار دیگر موضوع احداث جاده در جنگل زیبای ابر و تخریب این زیست بوم زیبا و منحصر به فرد، در محافل خبری مورد توجه قرار گرفت.

دکتر ناصر کرمی، از فعالان عرصه محیط زیست و مدیر خبرگزاری مستقل محیط زیست ایران هم در واکنش به این تصمیم ، با انتشار یادداشتی تاکید کرد: "جاده ابر می تواند در ایامی نه چندان دور ملاك قضاوت قطعی درباره نه فقط مدیریت سازمان محیط زیست، بلكه حتی كل مدیریت اجرایی كشور باشد. هنوز دیر نیست. همچنان می توان با لغو پروژه مذكور داغ ننگی چنان عظیم را یك عمر به جان نخرید."

عصرایران در پیگیری ماجرای جنگل ابر به سراغ دکتر کرمی رفته و با او گفت و گو کرده است:

موضوع احداث جاده در جنگل ابر از چه زمانی مطرح شد ؟

این موضوع برای اولین بار توسط نماینده وقت علی آباد کتول اعلام شد و در همان زمان هم با اعتراض فعالان و کارشناسان محیط زیست و مسئولان راه سازی روبرو شد. چرا که در حدفاصل شاهرود تا مینودشت، جاده آزاد شهر را داریم که خیلی خوب و مناسب است و با توجه به وجود این جاده ، اصلا ضرورتی برای ایجاد جاده جدید وجود نداشت.

البته گفته شده که احداث این جاده برای رفاه اهالی چند روستا که در دل این جنگل هستند، به تصویب رسیده است. درحالیکه این روستاها نهایتا 5 تا 10 کیلومتر با جاده آزادشهر فاصله دارند و نمی توان با این توجیه به موازات جاده آسانگذر و ایمن آزادشهر-شاهرود جاده دیگری در قلب یكی از كم نظیرترین چشم اندازهای طبیعت ایران احداث کرد.



پس هدف اصلی از احداث این جاده چیست؟

با توجه به زمین های کشاورزی زیادی که در این مسیر قرار دارد و همچنین زمین هایی که جزء منابع طبیعی هستند و با احداث این جاده می توانند تغییر کاربری بگیرند، انگیزه های زیادی می تواند برای استفاده از ارزش افزوده این زمین ها وجود داشته باشد. این ها شبهاتی است که در احداث این جاده وجود دارد.

مراحل بررسی این طرح چگونه طی شد که نهایتا هفته گذشته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خواستار تسریع اجرای آن شد؟

در یکی از سفرهای استانی دولت، لابی محلی قدرتمندی که با محوریت نماینده وقت علی آباد کتول، به دنبال احداث این جاده بود در میان مصوبات یک شبه دولت در سفر استانی، امضایی هم برای احداث این جاده گرفتند. در آن زمان خانم جوادی رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بودند و با این طرح مخالفت کردند. اما لابی قوی پشت این ماجرا به پی گیری های خود ادامه داد و نهایتا با آمدن مدیریت جدید سازمان حفاظت محیط زیست روند اجرایی شدن پروژه سرعت پیدا کرد.



با توجه به اینکه این جاد در حدفاصل دو استان قرار دارد، این لابی محلی دقیقا متعلق به کدام منطقه است؟

لابی مورد نظر از سوی استان گلستان و مازندران است و همانطور که گفتم محوریت آن هم با نماینده وقت علی آباد کتول بود. تلاش های آن ها در شرایطی صورت می گرفت که وزارت راه احداث این جاده را ضروری نمی دانست و حتی وقتی من با استاندار وقت سمنان هم صحبت کردم، ایشان گفتند ما به دنبال احداث این جاده نیستیم و ضرورتی برای احداث آن نمی بینیم.

نظر نماینده سمنان چه بود؟


نماینده وقت سمنان آقای کواکبیان بودند که دغدغه زیست محیطی نداشتند. ایشان بیشتر به دنبال مسائل سیاسی هستند و علی رغم اینکه موافق اجرای این پروژه نبودند، اما در عین حال مخالفتی هم اعلام نمی کردند . فکر می کنم که دوست نداشتند وارد این ماجرا شوند.


درنهایت،احداث این جاده چه آسیب هایی را به جنگل ابر وارد خواهد کرد؟

احداث این جاده،حداقل 50 درصد ارزش اکولوژیکی جنگل ابر را کاهش می دهد. نظور از ارزش اکولوژیکی هم پوشش گیاهی و گونه های جانوری و زیست بوم طبیعی و بکر منطقه است. درکنار این خسارت بزرگ، با عبور جاده از جنگل ابر، این منطقه از یک چشم انداز بکر طبیعی تبدیل به یک طبیعت جاده ای در معرض تخریب خواهد شد.

در حال حاضر این پروژه در چه مرحله ای قرار دارد؟

هفته گذشته آقای محمدی زاده رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، اعلام کردند که این طرح تصویب شده و بر اجرای سریع آن تاکید کردند. برخی شواهد و اخبار هم حاکی از آن است که قبل از این اعلام، کارگاه های پروژه در منطقه دایر شده و حتی شایع شد که بخشی از درخت ها هم شبانه قططع یا ریشه کن شده و تمام آن ها به همراه لودرها و سایر ماشین آلات فورا از منطقه خارج شده است. البته ما نتوانستیم از این اتفاقات تصویری به دست بیاوریم و این اخبار را مستند سازی کنیم.

آیا می توان از طریق قضایی مانع شکل گیری این ضایعه شد؟

در حال حاظر سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان مرجع قانونی تصمیم گیر درباره منابع طبیعی، احداث این جاده را تصویب کرده است. این موضوع برخورد قضایی با ماجرا را بسیار سخت می کند. چون در کشور ما متاسفانه مدعی العموم شکایات فردی درباره مسائل محیط زیستی را نمی پذیرد. مثلا یک شهروند نمی تواند به دلیل صدماتی که از آلودگی هوا دیده، از کارخانجات خودروسازی به علت تولید خودروی نامرغوب و آلاینده شکایت کند. در این زمینه هم حتی اگر شکایتی به مدعی العموم ببریم، از نظر مرجع قضایی، نهادی که صلاحیت اعلام نظر دارد، همان سازمان حفاظت از محیط زیست است. این مسئله باعث می شود که برخورد قضایی ساده نباشد.





با این حساب آیا راهکاری برای جلوگیری از این اتفاق وجود دارد؟

آنچه به نظر من می رسد، بیدار کردن وجدان عمومی است. این کار هم به وسیله رسانه ها و تشکل های غیردولتی فعال در زمینه محیط زیست امکان پذیر است. متاسفانه تشکل های واقعی محیط زیستی در ایران نداریم و اغلب این تشکل ها در واقع کلوپ هایی هستند که افراد برای سرگرمی در آن جمع می شوند. اینکه عده ای دور هم جمع شوند و هر ازگاهی به جمع آوری زباله های کوه ها و سایر مناطق بپردازند را نمی توان تشکل حفاظت از محیط زست دانست. بنابراین تنها جایی که می توان امید داشت با همه محدودیت ها، بتواند مانع وقوع این اتفاق شود همین رسانه ها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha