رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این كه فقط 32 درخت در جنگل ابر قطع شده است گفت: بر خلاف برخی ادعاها مبنی بر احداث جاده‌ای عریض در جنگل ابر، مجوز احداث جاده روستایی درجه دو به عرض 5 متر در این جنگل صادر شده است.

عرض جاده جنگل ابر 5 متر خواهد بود/ فقط 32 درخت قطع می‌شود

سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این كه فقط 32 درخت در جنگل ابر قطع شده است گفت: بر خلاف برخی ادعاها مبنی بر احداث جاده‌ای عریض در جنگل ابر، مجوز احداث جاده روستایی درجه دو به عرض 5 متر در این جنگل صادر شده است.

مهندس محمد جواد محمدی‌زاده، معاون رییس‌جمهوری افزود: ابتدا گزینه‌ای که برای احداث جاده ابر از سوی وزارت راه پیشنهاد شد به دلایل زیست‌محیطی مورد مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت چرا كه در آن طرح حدود 24 کیلومتر از مسیر جاده از مناطق جنگلی عبور می‌کرد و به دنبال آن اثرات مخربی بر محیط زیست پدید می‌آمد. از این رو سازمان حفاظت محیط زیست با آن مخالفت کرد و قرار شد طرح دیگری که حداقل تخریب را به دنبال دارد، ارایه شود.وی با بیان این كه اگر قرار باشد جاده درجه یک در جنگل ابر ساخته شود و دخل و تصرفی در محیط زیست انجام شود، باید برای آن گزارش ارزیابی زیست محیطی ارایه شود، افزود: آنچه که در مورد جاده جنگل ابر تصویب شده است، احداث یک جاده روستایی درجه دو با هدف دسترسی اهالی روستا به خدمات شهری است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز عقیده كرد: در همه جای دنیا در مناطق بکر که دارای ارزش حیاتی هستند، جاده احداث می شود زیرا توسعه امری اجتناب ناپذیر است اما در کنار آن باید مسایل مختلف از جمله حفظ محیط زیست مورد توجه جدی قرار گیرد.وی تصریح كرد: هیچ درخت سرخدار و گونه درختی كمیاب و با ارزش در مسیر جاده ابر وجود ندارد و گونه‌های با ارزش در فاصله 7 تا 9 کیلومتری این جاده در منطقه پونه آرام و افرا تخته قرار دارند و به هیچ عنوان اجازه تخریب این درختان داده نمی‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح كرد: برآوردهای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور در جنگل ابر نشان می‌دهد در مسیر احداث جاده، درختانی با قطر بالای 15 سانتیمتر و دارای ارزش زیست محیطی، بسیار کم هستند و در واقع مسیر جاده طوری انتخاب شده است که کمترین اثرات تخریبی را بر محیط زیست داشته باشد.وی افزود: براساس توافقی که با مجری طرح انجام شده است آنها باید 5 برابر تعداد درختان قطع شده در جنگل ابر درخت بکارند و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک سازمان نظارتی بر تمام مراحل ساخت و احداث این جاده نظارت خواهد داشت و در صورت مشاهده هر گونه تخلفی برخورد لازم صورت می‌گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص عرض جاده روستایی جنگل ابر نیز گفت: عرض این جاده 5 متر خواهد بود که دارای دو شانه 75 سانتیمتری است.وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست تنها متولی بخش‌هایی از جنگل ابر است خطاب به خبرنگاران گفت: بهتر است ابهاماتی که در خصوص این جاده دارید را از سازمان جنگل‌ها که متولی اصلی این جنگل است بپرسید.رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به اینکه هدف اصلی ساخت جاده در این منطقه ویلاسازی است اظهار داشت: به هیچ عنوان در این منطقه اجازه تغییر کاربری و توسعه داده نمی‌شود.

جاده گزوئیه فقط ترمیم می‌شود نه تعریض یا آسفالت

وی در ادامه به موضوع جاده بافق اشاره كرد و گفت: جاده گزوئیه تعریض و آسفالت نمی‌شود بلکه تنها قرار است ترمیم شود.محمدی‌زاده افزود: این جاده محور مواصلاتی 17 روستا به شهر است و اهالی این روستاها برای نیازهای شهری خود مانند نیازهای درمانی، اداری و فروش محصولاتشان مجبورند چندین مرتبه در روز از این جاده عبور کنند.وی تاكید كرد: در این جاده شکستگی‌های متعددی در طول مسیر وجود دارد که موجب ناایمن شدن این محور شده و بنا بر درخواست اهالی این منطقه سازمان محیط زیست تنها مجوز ترمیم و ایمن‌سازی این جاده را داده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاكید كرد: هیچ گونه مجوزی برای تعریض و یا آسفالت این جاده داده نشده است.وی در ادامه به نتایج اجلاس ریو + 20 اشاره كرد و گفت: منشور جامع توسعه پایدار در 6 فصل و در قالب 283 بند در این اجلاس تصویب شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: فصل اول این سند چشم‌اندازی است که برای جهان در نظر گرفته شده که مروری بر خواسته‌های جوامع مختلف است. از سوی دیگر در فصل دوم سند تمدید تعهدات کشورها در مدت 20 سال گذشته است که در این سند اصل مسئولیت بین کشورها مشترک اما متفاوت است. از سوی دیگر در فصل سوم نیز به مبحث نوینی همچون اقتصاد سبز در قالب توسعه پایدار با هدف فقرزدایی پرداخته شده است. همچنین فصل چهارم این سند بر ساختارهای بین‌المللی توسعه پایدار تاكید دارد و در فصل پنجم نیز که برای جامعه جهانی بسیار حائز اهمیت است، اهداف توسعه پایدار در 22 زیر موضوع تخصصی تدوین شده است.

وی خاطرنشان كرد: فقر زدایی، امنیت غذایی ، آب ، بهداشت ، انر‍ژی ، گردشگری پایدار، حمل و نقل پایدار، اقیانوس‌ها و دریاها ، کاهش بلایای طبیعی، تغییرات آب و هوا، جنگل ، تنوع‌زیستی، مقابله با بیابان‌زایی، کوهستان، معدن ، مواد شیمیایی، توانمندسازی زنان، پسماند و آموزش برخی از موضوعات مطرح شده در این فصل هستند. همچنین در فصل ششم نیز در پنج مبحث تامین منابع مالی، فناوری - انتقال، ظرفیت‌سازی، تجارت و تثبیت تعهدات به عنوان ابزار اجرایی این سند مطرح شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: این سند بر خلاف گذشته یک منشور بسیار کاملی است که تمام موضوعات جوامع بشری از جمله حقوق بشر، خانواده، تربیت فرزندان و زنان در آن مطرح شده است در حالی که در اسناد قبلی فقط به موضوعات خاص زیست‌محیطی پرداخته شده بود.وی با اشاره به اینکه بحث توسعه پایدار بر سه پایه مسایل اجتماعی، اقتصادی و محیط زیست استوار است تاكید كرد: در این سند این سه موضوع مورد توجه جدی قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha