درمان خستگی چشم شامل ایجاد تغییراتی در عادات روزانه یا محیط زندگی است. برخی از افراد ممکن است برای یک بیماری زمینه ای چشم نیاز به درمان داشته باشند. برای برخی دیگر، استفاده از عینک هایی که برای فعالیت های خاص مانند استفاده از رایانه یا مطالعه تجویز شود، به کاهش خستگی چشم کمک می کند.

درمان های خانگی برای رفع خستگی چشم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هاپکینز مدیسن، خستگی چشم در اثر فعالیت های طولانی مدت ، مانند تماشای دستگاه های تلفن همراه و صفحه نمایش کامپیوتر، خواندن کتاب، رانندگی یا تماشای تلویزیون ایجاد می شود. Esen K. Akpek چشم پزشک موسسه چشم Wilmer در مورد آنچه که باید در مورد خستگی چشم بدانید صحبت می کند.

چه چیزی باعث خستگی چشم می شود؟

هنگامی که به چیزی از نزدیک نگاه می کنیم، مانند صفحه نمایش کامپیوتر یا تلفن همراه، عدسی چشم به طور طبیعی منقبض می شود. آکپک توضیح می‌دهد که اگر برای مدت طولانی به صفحه‌نمایش نگاه می‌کنید، چشم فرصت استراحت ندارد، که می‌تواند منجر به خستگی چشم شود.

این خستگی چشم نیز به دلیل کاهش پلک زدن است. پلک زدن مسئول توزیع مجدد و پر کردن لایه اشکی است که سطح قرنیه را صاف می کند و به وضوح بینایی شما کمک می کند. بدون پلک زدن در حین مشاهده طولانی مدت، سطح چشم بیشتر در معرض هوا و تبخیر اشک قرار می گیرد. این امر باعث ایجاد سوراخ هایی در لایه اشکی شده و منجر به نامنظمی سطح قرنیه می شود که در پی آن تاری دید را تجربه می کنیم.

بیشتر بدانید : چگونه خستگی «چشم» را رفع کنیم؟

علائم خستگی چشم چیست؟

علائم خستگی چشم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • چشم های قرمز، اشک آلود، تحریک شده
  • پلک های خسته، دردناک یا سنگین
  • تاری دید و مشکلات تمرکز
  • سردرد خفیف
  • اسپاسم عضلانی چشم یا پلک
  • ناتوانی در باز نگه داشتن چشم

علائم خستگی چشم ممکن است شبیه سایر بیماری های چشمی باشد، بنابراین بهتر است برای تشخیص با چشم پزشک خود صحبت کنید.

خستگی چشم چگونه برطرف می شود؟

علائم خستگی چشم اغلب با موارد زیر برطرف می شود:

  • استراحت دادن به چشم ها
  • تغییر محیط کار برای کاهش انعکاس، تابش خیره کننده و نور روشن و افزایش رطوبت اتاق
  • استفاده از عینک طبی مناسب یا تنظیم فونت. شیشه های فریم بزرگ حرکت هوا را در سطح قرنیه کاهش می دهند و به جلوگیری از خشک شدن چشم کمک می کنند. از طرف دیگر لنزهای تماسی خشکی را تشدید می کنند.
  • استفاده از اشک مصنوعی بدون نسخه

بیشتر بدانید : قانون ۲۰-۲۰-۲۰ برای رفع خستگی چشم ها

چگونه از خستگی چشم جلوگیری می شود؟

  • برای جلوگیری از خستگی چشم، استراحت های دوره ای را برنامه ریزی کنید. از قانون 20-20-20 به عنوان راهنما استفاده کنید: هر 20 دقیقه، به مدت حداقل 20 ثانیه به یک شی که حداقل 20 فوت (۶ متر) دورتر است نگاه کنید.
  • چشمان خود را با پلک زدن یا استفاده از اشک مصنوعی مرطوب نگه دارید تا از خشک شدن آنها جلوگیری کنید.
  • صفحه دیجیتال خود را کمی دورتر از جایی که معمولاً مطالب خواندنی را نگه می دارید قرار دهید. صفحه‌نمایش‌ها همچنین باید تمیز و عاری از گرد و غبار، همیشه در فوکوس مناسب و با روشنایی نمایشگر متناسب با نور اطراف شما باشند.
  • هنگام استفاده از صفحه نمایش دسکتاپ در حین کار یا یادگیری از راه دور، صفحه نمایش خود را در سطح چشم یا کمی پایین تر از آن قرار دهید.
  • بازتاب نور و تابش خیره کننده را به حداقل برسانید. این را می توان با محافظ های صفحه نمایش کاهنده تابش و عینک های ضد انعکاس به دست آورد.
  • با چشم‌پزشک یا اپتومتریست خود صحبت کنید، زیرا برخی از افرادی که معمولاً نیازی به عینک ندارند، ممکن است برای کار کامپیوتری به لنزهای اصلاحی نیاز داشته باشند، به‌ویژه اگر شما بالای 35 سال سن دارید.

درمان های خانگی برای رفع خستگی چشم

خستگی چشم و نور آبی

نور آبی چیست؟

نور آبی یک پرتو نور مرئی با انرژی بالا است که توسط خورشید و همچنین منابع ساخت بشر مانند نور فلورسنت و نور LED ساطع شده از صفحه نمایش های دیجیتال منتشر می شود.

آیا نور آبی باعث خستگی چشم می شود؟

آکپک می گوید:«نور آبی دلیلی برای خستگی چشم نیست. عدسی های کریستالی و قرنیه چشم می توانند نور آبی بیش از حد را مسدود کنند.»

آیا عینک نور آبی برای سرکوب خستگی چشم کار می کند؟

از آنجایی که نور آبی دلیلی برای خستگی چشم نیست، عینک ها و فیلترهای مسدود کننده نور آبی گزینه ای برای تسکین خستگی چشم نیستند.

رفع خستگی چشم با تغییر در روتین زندگی

به گزارش سلامت نیوز به نقل مایو کلینیک، از این نکات را برای کاهش یا جلوگیری از خستگی چشم در نظر بگیرید.

  • نور را تنظیم کنید: هنگام تماشای تلویزیون، اگر اتاق را به آرامی روشن کنید، ممکن است برای چشمان شما بهتر باشد.هنگام خواندن مطالب چاپی یا انجام کارهای نزدیک، سعی کنید منبع نور را پشت سر خود قرار دهید و نور را به صفحه یا کار خود هدایت کنید. اگر پشت میز مطالعه می‌کنید، از نور سایه‌دار در مقابلتان استفاده کنید. سایه از تابش مستقیم نور به چشمان شما جلوگیری می کند.

  • استراحت کنید: هنگام انجام کارهای نزدیک، گاه به گاه به چشمان خود استراحت دهید.
  • زمان نمایش را محدود کنید: این امر به ویژه برای کودکان مهم است، زیرا ممکن است بین دید طولانی مدت، خستگی چشم و نیاز به استراحت منظم به چشمان خود ارتباط برقرار نکنند.
  • از اشک مصنوعی استفاده کنید: اشک مصنوعی بدون نسخه می تواند به پیشگیری و تسکین خشکی چشم کمک کند. از آنها حتی زمانی که چشمان شما احساس خوبی دارند استفاده کنید تا آنها را به خوبی روان نگه دارید و از عود علائم جلوگیری کنید.پزشک شما می‌تواند پیشنهاد دهد که کدام قطره برای شما بهترین است. قطره های اشک مصنوعی که حاوی مواد نگهدارنده نیستند می توانند هر چند وقت یکبار که نیاز دارید استفاده شوند. اگر قطره هایی که استفاده می کنید حاوی مواد نگهدارنده هستند، بیش از چهار بار در روز از آنها استفاده نکنید. از قطره های چشمی با برطرف کننده قرمزی اجتناب کنید، زیرا ممکن است علائم خشکی چشم را بدتر کند.

  • کیفیت هوای فضای خود را بهبود بخشید: برخی از تغییراتی که ممکن است به جلوگیری از خشکی چشم کمک کند عبارتند از: استفاده از مرطوب کننده و اجتناب از دود. اگر سیگار می کشید، به ترک آن فکر کنید. جابجایی صندلی خود به ناحیه دیگری ممکن است به کاهش میزان هوای خشک در حال حرکت روی چشم و صورت شما کمک کند.
  • عینک مناسب خود را انتخاب کنید: اگر به عینک یا لنزهای تماسی نیاز دارید و با رایانه کار می کنید، روی عینک یا لنزهای تماسی که به طور خاص برای کار رایانه طراحی شده اند، سرمایه گذاری کنید. از اپتومتریست خود در مورد پوشش ها و رنگ های لنز بپرسید که ممکن است کمک کننده باشد.

نکاتی برای کار با کامپیوتر

استفاده از کامپیوتر یکی از دلایل رایج خستگی چشم است. اگر پشت میز کار می‌کنید و از رایانه استفاده می‌کنید، این مراحل مراقبت از خود می‌تواند به کاهش فشار از روی چشمان شما کمک کند.

  • اغلب پلک بزنید تا چشمانتان تازه شود: بسیاری از افراد هنگام کار با کامپیوتر کمتر از حد معمول پلک می زنند که می تواند باعث خشکی چشم شود. پلک زدن اشک هایی تولید می کند که چشمان شما را مرطوب و شاداب می کند. سعی کنید وقتی به مانیتور نگاه می کنید پلک زدن را به عادت تبدیل کنید.
  • استراحت چشم داشته باشید: در طول روز با نگاه کردن به مانیتور چشمان خود را خسته می کنید، سعی کنید استراحت هم داشته باشید. قانون 20-20-20 را امتحان کنید: هر 20 دقیقه، حداقل 20 ثانیه به چیزی در فاصله 20 فوتی نگاه کنید.
  • نور را بررسی کنید و تابش شدید نور را کاهش دهید: نور شدید و تابش شدید و بیش از حد نور می تواند چشمان شما را تحت فشار قرار دهد و دیدن اشیاء روی مانیتور را دشوار کند. بدترین مشکلات عموماً از منابع بالا یا پشت سر شماست، از جمله نور فلورسنت و نور خورشید. اگر برای نوشتن یا خواندن به نور نیاز دارید، از یک چراغ رومیزی قابل تنظیم استفاده کنید. پرده ها یا سایه بان ها را ببندید و از قرار دادن مانیتور خود مستقیماً در مقابل پنجره یا دیوار سفید خودداری کنید. یک پوشش ضد تابش بر روی صفحه نمایش قرار دهید.

  • مانیتور خود را تنظیم کنید: مانیتور خود را مستقیماً به اندازه یک بازو در مقابل خود قرار دهید تا بالای صفحه در سطح چشم یا درست زیر آن قرار گیرد. داشتن صندلی که بتوانید آن را هم تنظیم کنید کمک می کند.
  • از نگهدارنده سند استفاده کنید: اگر در حین کار با رایانه نیاز به مراجعه به استفاده از پرونده ها دارید، آن را روی نگهدارنده سند قرار دهید. برخی از هولدرها برای قرار دادن بین صفحه کلید و مانیتور طراحی شده اند. دیگران در کنار شما قرار می گیرند. گزینه ی مناسب خود را پیدا کنید. هدف این است که میزان نیاز چشمان شما به تنظیم مجدد و تعداد دفعات چرخاندن گردن و سر را کاهش دهید.
  • تنظیمات صفحه نمایش خود را تنظیم کنید: برای خواندن راحت تر، اندازه ی فونت را بزرگ کنید. و کنتراست و روشنایی را در حدی تنظیم کنید که برای شما راحت باشد.

درمان های خانگی برای رفع خستگی چشم

درمان خانگی برای رفع خستگی چشم

کمبود خواب، حساسیت، خستگی چشم، ورم ملتحمه، گریه بیش از حد، خستگی و عدم رسیدن کافی اکسیژن به قرنیه و آلودگی علل این مشکل می باشند که با علائمی مانند احساس سنگینی در چشم، سوزش و قرمزی چشم خود را نشان می دهند.

در اینجا چند مورد درمان خانگی برای رفع خستگی چشم ذکر می کنیم اما از این موضوع غافل نباشید که هر شش ماه باید برای بررسی وضعیت چشمانتان به پزشک مراجعه کنید:

  • یکی از ساده ترین راهها این است که دو قاشق را داخل فریزر بگذارید.بعد از اینکه سرد شدند آنها را زیر چشمان خود قرار دهید تا پف چشمانتان کم شود.توجه داشته باشید که قاشقها یخ نشوند!
  • روش موثر دیگر این است که تکه ای از پنبه را به صورت گلوله ای در یک استکان چای بیندازید و بعد از چند ثانیه آنها را روی پلک چشمانتان چند دقیقه ای قرار دهید.
  • از قرار دادن تکه های خیار بر روی پلک چشم چهت کاهش پف کردگی استفاده کنید.
  • روش موثر دیگر این است که به طور مرتب چشمان خود را با آب سرد بشویید.این عمل باعث آرامش چشم می شود و هرگونه خستگی را برطرف می کند.
  • گلوله های پنبه ای را داخل یک فنجان شیر خنک بیندازید و سپس آنها را روی پلک چشم قرار دهید.
  • در یک فنجان آب، چند قطره روغن اسطوخودوس بریزید و سپس گلوله پنبه را در آن بخیسانید و بعد آن را روی پلک چشمتان بگذارید.
  • یک توت فرنگی را که در فریزر بوده به مدت چند دقیقه روی پلکتان قرار دهید.برای رفع خستگی بسیار موثر است.
  • در دو فنجان آب جوشیده، مقدار کمی اسید بوریک بریزید.بعد از سرد شدن از آن برای شستن چشم استفاده نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha