چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 52859
سلامت نیوز: برخی مردم به اشتباه ماكروفر را با مایكروویو یكی می‌دانند اما مایكروویو متفاوت از ماكروفر است.

پخت غذا در مایكروویو از طریق تابش و رخنه امواج كوتاهی صورت می‌گیرد كه وارد مولكول‌های غذا شده، آب داخل مواد خوراكی را به جنبش و سایش وامی‌دارد.

این عمل سبب ایجاد گرما، افزایش سرعت پخت و آماده شدن غذا می‌شود. اگر از مایكروویو استفاده می‌كنید، نكات پی‌آمده را همواره در نظر بگیرید:

با وجود تحقیقات گوناگون هنوز هیچ مدرك قابل قبول مبنی بر مضر بودن تشعشعات تابیده شده بر مواد غذایی از طریق دستگاه مایكروویو به دست نیامده؛ بنابراین تصور سرطان‌زا بودن غذاهای پخته شده با این دستگاه نادرست است.

با خیال راحت غذایتان را میل كنید. حجم، شكل ظاهری و مقدار رطوبت موجود در ماده غذایی بر زمان و كیفیت پخت اثرگذار است. اگر این موارد را در نظر نگیرید احتمال پختن كامل برخی قسمت‌ها و نیمه‌پخته ماندن قسمت‌هایی دیگر بعید نیست.

بهترین راهكار رفع این مشكل، كوچك كردن، ایجاد برش‌های مناسب و سوراخ‌های متعدد در خوردنی‌های بزرگتر است.

بهترین ظروف برای استفاده در این دستگاه، ظروف سرامیكی، پیركس، آركوپال و برخی ظرف‌های پلاستیكی با علامت مایكروویوند.

ظروف فلزی و فویل‌ها باعث ایجاد جرقه و آتش‌سوزی احتمالی شده، ظروف پلاستیكی معمولی یا غیرمناسب آب می‌شوند. دقت كنید لبه یا دیواره ظروف با رنگ‌های فلزی تزئین نشده باشد.

از خراب نبودن و بسته شدن كامل در، نداشتن خوردگی در واشر یا جداره بین در و اتاقك، كاركرد درست قفل و لولای دستگاه مطمئن شوید.

در صورت خراب شدن جداره پلاستیكی بین در و اتاقك دستگاه، لولا، یا شیشه موجگیر آن به هیچ وجه دستگاه را روشن نكنید و حتما از دستكاری یا تعمیر شخصی آن خودداری كنید.

برای تعمیر، آن را به تعمیركاران مجرب بسپرید تا تشعشعات به سلامتی و جیبتان لطمات بیشتر نزند. همواره درون اتاقك دستگاه را تمیز نگاه دارید، ذرات سوخته، پاشیده و پرت شده درون آن را پاكسازی كرده، مدام صحت عملكرد لبه‌های در و قسمت لولا را بررسی كنید.

برای نظافت، بویژه تمیز كردن واشر درزگیر، به هیچ وجه از اسكاچ، سیم ظرفشویی و ابزار خراشدهنده یا مواد شوینده خورنده استفاده نكنید.

برای جلوگیری از پاشیدن محتویات غذا روی ظروف را با درهای مناسب بپوشانید اما هرگز درها را محكم نكنید. این كار خطر انفجار و تركیدگی را محتمل می‌كند.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha