نبود سیستم مدیریتی و نظام اجرایی مشخص در روند اجرایی طرح پزشك خانواده باعث شده تا طرح پزشك خانواده پس از دو سال هنوز به مرحله اجرا نرسیده باشد.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در مورد طرح پزشك خانواده گفت: طرح پزشك خانواده بر خلاف نظر مسئولان و صاحب نظران كه از اهداف این طرح، ارتقای شاخص‌های بهداشتی و تحت پوشش قرار دادن كامل هزینه‌های درمانی و كاهش تردد و سرگردانی روستائیان در مراكز درمانی متعدد شهری است، متاسفانه عملی نشده و به مرحله اجرا نرسید.
حیدری افزود: هم اكنون طرح پزشك خانواده یا اجرا نشده و در صورت اجرا شدن به طور صحیح روند اجرایی خود را طی نمی‌كند و متاسفانه بر خلاف توقعات و انتظاراتی كه مسئولان بخش بهداشت و سلامت از اجرای موفقیت آمیز این طرح داشتند و آن را یكی از طرح‌های موفقیت آمیز وزارت بهداشت و درمان عنوان كردند این طرح نتوانسته به خوبی اجرا شود.
حیدری با اشاره به مشكلات این طرح ادامه داد: نبود الزام برای خدمت پزشكان در مناطق محروم و مناطق روستایی، نظارت نكردن وزارت بهداشت و درمان در توزیع پزشكان متخصص ، نبود یك قانون منسجم و مدون برای اجرا شدن این طرح و مشكلات مدیریتی از مشكلات اساسی در موفق نبودن این طرح است.
با اجرای طرح پزشك خانواده بیمارستان‌ها عاری از بیمار می‌شود
رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران در مورد این طرح گفت: متاسفانه افراد و مردم كشور ما یاد گرفته‌اند كه در هنگام بیماری به چند متخصص و فوق متخصص مراجعه كنند در صورتی كه با مراجعه به یك متخصص هم می‌توان از اتلاف وقت و انرژی افراد و هم از اتلاف سرمایه ملی برای تامین دارو  جلوگیری كرد.
دكتر ایرج خسرونیا ادامه داد: به نظر می‌رسد با اجرای موفق طرح پزشك خانواده كه متاسفانه پس از دو سال هنوز از اجرای آن خبری نیست درمانگاه‌ها و بیمارستان‌هایی كه تا نیمه‌های شب اقدام به پذیرش بیماران كرده و آن‌ها را بستری می‌كنند عاری از بیمار شوند كه البته این كار نیاز به همكاری همه جانبه و كار گروهی مشترك در این زمینه با سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه دارد.
این مقام مسئول صرف یك بودجه هنگفت برای استخدام پزشكان در این طرح، آشنایی با بیماری‌های شایع و بومی مناطق محروم روستایی و حمایت دولت و مجلس از اجرای این طرح را از كارهای مفید در انجام طرح پزشك خانواده عنوان كرد.
یادآور می‌شود، مشاور وزیر بهداشت در امور سلامت 25 آبان ماه سال گذشته در مورد طرح پزشك خانواده گفت: طرح پزشك خانواده نقش موثری در دسترسی افراد به امكانات بهداشتی درمانی افراد جامعه به ویژه روستائیان در زمینه مراجعه افراد دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha