سلامت نیوز : یك متخصص ارتودنسی گفت: والدین برای افزایش رشد فك كودكان به آنان غذاهای سفت بدهند تا در بزرگسالی كمتر نیاز به ارتودنسی پیدا كنند.

دكتر رامین جعفرزاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: غذا هر چه سفت‌تر باشد، موجب رشد بیشتر فك كودكان می‌شود این در حالیست كه رژیم غذایی كودكان در حال حاضر بسیار نرم شده و تنقلات آنان به نرمی پفك و بستنی است.این متخصص ارتودنسی در ادامه گفت: مادران به كودكان غذاهای سفت نمی‌دهند. به عنوان نمونه سیب‌زمینی را به صورت پوره به فرزندان خود می‌خورانند. در حال حاضر بیشتر غذاهای كودكان مكشی است تا جویدنی. در این شرایط فك كودكان به اندازه كافی رشد نمی‌كند و عضلات آنها قوی نمی‌شود.

وی افزود: اسكیموها غذاهای یخ‌زده مصرف می‌كنند و به فرزندان خود نیز ماهی یخ‌زده می‌دهند. در نتیجه فرزندان آنان نه تنها مشكل ارتودنسی پیدا نمی‌كنند، بلكه دندان‌هایشان به علت مصرف غذاهای سفت از هم فاصله دارد. تحقیقات نشان داده است كه حتی فك یك اسكیمو دچار كمبود فضا نیست.این عضو انجمن ارتودنسی آمریكا به مادران توصیه كرد كه سیب را به صورت خرد شده به كودكان ندهند، علاوه بر آن برای افزایش رشد فكین آنها، پوست هویج را بگیرند و بدون خرد كردن آن، این ماده غذایی را در اختیار او قرار دهند، چرا كه این كار باعث تقویت عضلات فك كودكان می‌شود.

وی با بیان اینكه اختلالات ژنتیك باعث افزایش نیاز به ارتودنسی شده است، اظهار كرد: در حال حاضر به علت ازدواج ملیت‌های مختلف، ژن‌های گوناگون با یكدیگر مخلوط شده است. این در حالیست كه كودك اندازه فك را از مادر و اندازه دندان‌ها را از پدر به ارث می‌برد یا برعكس. در نتیجه زمانی كه دندان‌ها بزرگ و فك كوچك باشد، فضای لازم برای رشد دندان‌ها به وجود نمی‌آید.جعفرزاده افزود: نژاد ایرانی مخلوطی از نژادهای عرب، قفقاز و هندواروپایی است. به همین علت شیوع جلو بودن فك در ایران، 75 درصد است. این در حالی است كه این آمار در كشورهای دیگر حدود 50 درصد برآورد می‌شود و همین مسئله اهمیت رعایت رژیم غذایی مناسب برای رشد فك كودكان را دوچندان می‌كند.

این عضو انجمن ارتودنسی ایران درباره بهداشت ارتودنسی، اظهار كرد: در حال حاضر مدت زمان ارتودنسی در موارد خفیف به 10 تا 12 ماه و در موارد شدید بین یك سال و چهارماه و تا یك سال و شش ماه كاهش یافته است. این در حالیست كه پیش از این دو تا سه سال ارتودنسی به طول می‌انجامید و همین امر موجب افزایش احتمال پوسیدگی دندان‌ها می‌شد.وی افزود: در حال حاضر در 95 درصد از بیمارانی كه ارتودنسی كرده‌اند،‌ حتی یك مورد پوسیدگی نیز دیده نمی‌شود و برای بیمارانی كه دچار پوسیدگی می‌شوند، مصرف دهان‌شویه‌های فلورایددار و مسواك زدن منظم توصیه می‌شود و افرادی كه بهداشت دهان خود را رعایت نمی‌كنند نیز یك بار قرص آشكارساز داده می‌شود تا متوجه شوند كه در چه مكان‌هایی از دهان آنها پلاك میكروبی تشكیل شده است و پس از آن، این محل‌ها را بهتر مسواك بزنند.

وی تاكید كرد: بیمارانی دچار پوسیدگی دندان می‌شوند كه یا مدت زمان ارتودنسی دندان‌های آنان به طول می‌انجامد یا بهداشت دندان خود را به خوبی رعایت نمی‌كنند. این بیماران اگر دچار پوسیدگی دندان شوند، درمان‌های ترمیمی برای آنان انجام می‌شود.جعفرزاده درباره سن مناسب برای ارتودنسی دندان‌ها، اظهار كرد: برای افراد بالای 12 سال، پلاك‌های ثابت و زیر 12 سال، پلاك‌های متحرك توصیه می‌شود البته پلاك‌های متحرك برای درمان‌های خیلی خفیف به كار می‌آید و در بیشتر موارد زمانی از آن استفاده می‌شود كه فك تنگ است یا به خوبی رشد نكرده است و با استفاده از پلاك‌های متحرك فك تحریك می‌شود.

وی درباره رژیم غذایی بیمارانی كه دندان‌های خود را ارتودنسی كرده‌اند، گفت: تا 24 ساعت پس از كارگذاری دستگاه ارتودنسی در دهان، به بیمار توصیه می‌شود كه از غذاهای نرم و مایعات استفاده كنند. پس از آن او به مرور می‌تواند غذاهای سفت‌تر مصرف كند.جعفرزاده در پایان توصیه كرد: بیمارانی كه دستگاه ثابت ارتودنسی برای آنان تجویز شده است، طوری غذا را بلع كنند كه غذا در لپ آنها قرار نگیرد تا تكه‌های غذا كمترلابلای دستگاه ارتودنسی قرار گیرد. این بیماران نمی‌توانند از نخ دندان استفاده كنند، اما اگر در موارد خاصی،‌ غذا بین دستگاه گیر كند می‌توانند از نخ سوپر استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha