کودک 3 ساله شما دیگر پوشک استفاده نمی‌کند و به نظر می‌رسد از بازی با همسالان خود لذت می‌برد. اما آیا برای رفتن به مهد کودک آماده است؟ آیا شما برای فرستادن او به مهد آماده اید؟

چگونه‌کودکمان را برای رفتن به مهد‌کودک آماده‌‌کنیم؟
سلامت نیوز : کودک 3 ساله شما دیگر پوشک استفاده نمی‌کند و به نظر می‌رسد از بازی با همسالان خود لذت می‌برد. اما آیا برای رفتن به مهد کودک آماده است؟ آیا شما برای فرستادن او به مهد آماده اید؟ اصلا آیا رفتن به مهد برای او مفید است؟ برای اغلب والدین این سوالات پیش می‌آید و نمی‌دانند آیا تجربه کردن مهد کودک برای فرزندشان مفید است یا نه؟ در این مقاله می‌خواهیم نظر متخصصان را در این باره بیان کرده و ببینیم چه شرایطی برای رفتن به مهد کودک لازم است؟

اغلب متخصصان معتقدند بهتر است کودکان 3-4 ساله شانس رفتن به مهد کودک را داشته باشند. به خصوص اینکه الان معلوم شده است که در این سنین کم کودکان توانایی یادگیری بسیار بالایی دارند. بنابراین هر چه زودتر شروع کند، شانس یادگیری مطالب بیشتری دارد.

فواید مهد کودک

بعضی تحقیقات نشان داده کودکانی که به مهد رفته‌اند در دوران دبستان در هر سنی میزان یادگیری شان بیشتر از بقیه کودکان است. علاوه بر این بررسی‌ها نشان داده که چنین کودکانی بیشتر احتمال دارد که دوران دبیرستان را بگذرانند و به دانشگاه بروند.بسیاری از متخصصان معتقدند کمترین فایده رفتن به مهد کودک و پیش دبستان این است که کودکان را برای موفقیت در مدرسه آماده می‌کند. در ضمن کودکانی که به پیش دبستانی می‌روند یاد می‌گیرند که با دیگران چگونه کنار بیایند و بر مهارتهای کلامی آنان نیز علاوه بر اطلاعات پایه‌ای شان اضافه می‌شود. با این حال ارزش مهد کودک بیشتر به خاطر اجتماعی کردن بچه‌ها و علاقه‌مند کردن آنها به یادگیری است و نه آموزش‌های آکادمیکی که در آن به بچه‌ها داده می‌شود. در مهد کودک فرزند شما یاد می‌گیرد که چگونه می‌تواند در بازی با دیگران شریک شود و در یک کار گروهی شرکت کند. اما شما نباید با فکر اینکه فرزندتان در همه چیز از بقیه جلوتر باشد کودک را به مهد کودک بفرستید. خیلی از والدین با این هدف که کودکشان زودتر خواندن را یاد بگیرد او را به پیش دبستانی می‌فرستند تا جلوتر از بقیه باشد و وقتی به کلاس اول می‌رود خواندن را یاد گرفته باشد. اما متاسفانه یا خوشبختانه در بررسی‌های محققان ارتباطی بین زود شروع کردن آموزش کودک و این که او روخوانی خوبی داشته باشد وجود نداشته است. بنابر این اگر دوست دارید فرزندتان مهارت‌های اجتماعی را بهتر بیاموزد و یاد بگیرد که با دیگران شریک شود و با کودکان و بزرگترها تعامل داشته باشد او را به مهد کودک بفرستید. در سنین 3 تا 4 سالگی اغلب کودکان در شرایطی هستند که می‌توانند زمان بیشتری را در کنار همسالان و در میان جمع بگذرانند و اگر توانایی مستقل بودن از والدینشان را داشته باشند، مهد کودک و پیش دبستان می‌تواند برای آنها مفید باشد. اجتماعی شدن کودک بهترین مشخصه‌ای است که می‌تواند نشان دهد فرزند شما آمادگی رفتن به مهد کودک را دارد یا نه؟ اگر او واقعا دوست دارد با کودکان دیگر باشد و با آنها بازی کند پس ظرفیت اجتماعی شدن و جدایی از مادرش را دارد.

معایب مهد کودک

آمادگی، کلید اصلی حسن و عیب ماجراست. شاید باور نکنید که چنین مکان خوبی بتواند مضر هم باشد اما ممکن است شروع زود هنگام مهد کودک برای فرزندتان استرس‌آور باشد. حتی اگر فرزند شما از دوری شما دچار اضطراب شود، علائم حادی از خود نشان نمی‌دهد. اما اگر کودک از جدایی ناراحت باشد بهتر است شما او را مجبور نکنید که به مهد کودک برود. اگر اضطراب جدایی برای کودک شما بسیار استرس‌آور باشد، مهد کودک نه تنها مفید نخواهد بود بلکه برای او بسیار استرس‌آور خواهد بود.نکته دیگری که نشان عدم آمادگی فرزند شما برای مهد کودک است این است که او آموزش توالت رفتن را ندیده باشد. این شرایط هم برای او استرس و اضطراب ایجاد می‌کند چون بقیه کودکان در مهد پوشک ندارند و معلم پوشک آنها را عوض نمی‌کند و این تنها فرزند شماست که چنین نیازی دارد.کودکانی که با سرو صدا و سطح بالای تحریکات محیطی هم مشکل دارند، می‌توانند در مهد کودک دچار مشکل شوند. مثلا اگر کودک شما از موسیقی، صداهای بلند، خنده زیاد و تغییر سریع شرایط خوشش نمی‌آید، بهتر است به جای مهد کودک که در طول روز ادامه دارد تنها او را در یک کلاس که به آن علاقه دارد نام‌نویسی کنید. اگر کودک تان زمانی که شما تصمیم گرفته‌اید او را به مهد کودک بفرستید هنوز برای رفتن آماده نیست، زیاد خودتان را ناراحت نکنید. فکر نکنید که اگر فرزندتان به مهد نرود هیچ گاه مهارت‌های اجتماعی، خواندن و نوشتن را یاد نخواهد گرفت.

آمادگی در سه سوت

اگر فکر می‌کنید زمان آن رسیده که کودکتان را به مهد کودک بفرستید، متخصصان توصیه می‌کنند بهترین فضا را برای فرزندتان پیدا کنید. برای پیدا کردن چنین مهد کودکی لازم است با معلم ومدیر مهد صحبت کنید و ببینید اهداف طراحی شده مهد کودک برای سن خاص کودک شما چیست؟ کلاس کودک و امکانات آن را بررسی کنید و به طوراجمالی بررسی کنید که کودکان در این فضا تا چه حد راحت به نظر می‌رسند.بدون اینکه نگران باشید کودکتان را برای رفتن به مهد آماده کنید. برای اینکه موفق شوید لازم است مهد کودک را از قبل به فرزندتان معرفی کنید و به او توضیح دهید که در آنجا با دوستان و مربی آشنا خواهد شد و چیزهای تازه‌ای یاد خواهد گرفت. می‌توانید برنامه روزانه مهد را نیز برایش توضیح دهید چون کودکان اگر بدانند که چه چیزهایی در انتظار آنهاست بهتر با شرایط کنار می‌آیند و احساس ایمنی بیشتری دارند.

حتی بهتر است کودکتان قبل از شروع کلاس‌ها فضای کلاس را ببیند تا بداند که قرار است به چه مکانی برود. اگر امکانش وجود دارد با معلمش هم ملاقات بکند و حتی همکلاسی‌هایش را هم بشناسد.متخصصان توصیه می‌کنند بهتر است والدین درباره اتفاقاتی که در مهد می‌افتد با فرزندشان صحبت کرده و به او مزده بدهند که در این مهد چقدر به بچه‌ها خوش می‌گذرد و دوستان زیادی می‌توانند در آنجا پیدا کنند. تمام این حرف‌ها و تلاش‌ها باید برای این هدف باشد که کودک ذهنیت مثبتی نسبت به مهد کودک خود پیدا بکند.یادتان باشد وقتی می‌خواهید کودک را به مهد یا پیش دبستان بفرستید همه وسایل و امکانات مورد نیاز کودک را خودتان به تنهایی تهیه نکنید. اچازه دهید کودکتان خودش کیفش را آماده کرده و خوراکی‌های مخصوص و مورد علاقه خود را در کیفش بگذارد. اگر کودکتان کم سن و سال‌تر است از او بخواهید تا به شما کمک کند و وسایل مورد نیازش را با هم آماده کنید.این کمک کردن نه تنها برای کودک جذابیت ایجاد می‌کند و حس همکاری او را بر می‌انگیزد، بلکه موجب می‌شود تا کودک به دید یک ماجرا جویی به این برنامه نگاه کند و علاقه بیشتری برای رفتن به آنجا پیدا کند. در حین آماده شدن شما می‌توانید او را برای یادگیری هم آماده کنید. می‌توانید به شکل‌ها و رنگ‌های موجود در مسیر اشاره کنید و ماشین‌ها را بشمارید. هر چه بیشتر با فرزندتان صحبت کنید و برایش بخوانید دایره لغات او کامل‌تر شده و در مهد کودک آماده‌تر خواهد بود.

خود کفا و بدون ترس

قدم دیگر این است که کودک خود را خودکفا بار بیاورید تا در مهد راحت‌تر باشد. مثلا به جای اینکه همه چیز را برای کودک فراهم کنید و همه کارهای او را خودتان بکنید، به کودکتان یاد بدهید خودش بدون کمک غذا بخورد، به دستشویی برود و موهایش را شانه بزند و مثلا شلوار و کفشش را به پا کند. بستن دکمه‌ها و زیپ قدم دیگری است که باید به او یاد بدهید. با یاد گرفتن این کارها نه تنها فرزند شما در مهد خودکفا خواهد بود بلکه حس اعتماد به نفس بهتری خواهد داشت و داشتن چنین حسی برای کودک در یک جمع مانند کودکستان خیلی لازم و مفید است. در ضمن وقتی کودک بداند که می‌تواند به تنهایی از پس کارهای ضروری خود در محیط مهد بر بیاید در این فضا احساس راحتی بیشتری خواهد داشت و از قدم گذاشتن به این دنیای تازه ترسی نخواهد داشت. متاسفانه بعضی از کودکان حتی زمانی که به مدرسه می‌روند هم نمی‌توانند کفششان را بپوشند و یا دکمه لباسشان را ببندند و این برای آنها مایه شرمساری است وقتی که می‌بینند بقیه به راحتی این کارها را انجام می‌دهند ولی او مجبور است صبر کند تا معلم و یا والدین این کار را برای آنها انجام دهند.

اضطراب جدایی را کم کنید

در اولین روز مهد کودک لازم است شما حتی قبل از اینکه کودک علامتی از اضطراب جدایی نشان دهد برای کم کردن این اضطراب تلاش کنید تا کودکستان برای کودکتان جای مفیدی بشود. به کودکتان یاد بدهید چگونه در کودکستان باشما خداحافظی کند. این کار وقتی راحت‌تر می‌شود که او بداند بعد از هر خداحافظی، سلام و علیکی هم هست و بنابر این درباره بازگشت در راه کودکستان صحبت کنید و همچنین هنگام خروجتان دوباره این نکته را یادآوری کنید و به فرزندتان اطمینان دهید که به دنبالش خواهید آمد. قبل از این که از کودکستان خارج شوید اطمینان حاصل کنید که او در بازی یا فعالیتی با همسن و سالانش مشغول شده است. سپس یک خداحافظی محکم با او بکنید و سریع از کودکستان خارج شوید. یادتان باشد طولش ندهید و گرنه کودکتان بیشتر بی قراری خواهد کرد. اگر شما آرامش خودتان را از دست بدهید نا گفته به کودک این پیام را داده‌اید که حق دارد نگران و مضطرب باشد.

10 گام تا رفتن به مهد کودک

1) مطمئن شوید کودک شما آمادگی رفتن به مهد کودک را دارد. علاقه به بازی با همسالانش دارد وجدایی از شما برایش استرس شدیدی ایجاد نمی‌کند.

2) مهد کودک را از قبل به فرزندتان معرفی کنید و به او توضیح دهید که در آنجا با دوستان و مربی آشنا خواهد شد و چیزهای تازه‌ای یاد خواهد گرفت.

3) بهتر است کودکتان قبل از شروع کلاس‌ها فضای کلاس را ببیند تا بداند که قرار است به چه مکانی برود. اگر امکانش وجود دارد با معلمش هم ملاقات بکند و حتی همکلاسی‌هایش را هم بشناسد.

4) کودک خود را خودکفا بار بیاورید تا در مهد راحت‌تر باشد. وقتی کودک بداند که می‌تواند به تنهایی از پس کارهای ضروری خود در محیط مهد بر بیاید در این فضا احساس راحتی بیشتری خواهد داشت و از قدم گذاشتن به این دنیای تازه ترسی نخواهد داشت.

5) به کودکتان یاد بدهید چگونه در کودکستان با شما خداحافظی کند. هنگام خروجتان یادآوری کنید و به فرزندتان اطمینان دهید که به دنبالش خواهید آمد.

6) یک خداحافظی محکم با او بکنید و سریع از کودکستان خارج شوید. یادتان باشد طولش ندهید و گرنه کودکتان بیشتر بی‌قراری خواهد کرد.

7) آرامشتان را حفظ کنید. اگر شما آرامش خودتان را از دست بدهید نا گفته به کودک این پیام را داده‌اید که حق دارد نگران و مضطرب باشد.

8) همه وسایل و امکانات مورد نیاز کودک را خودتان به تنهایی تهیه نکنید. اجازه دهید کودکتان خودش کیفش را آماده کند.

منبع : اطلاعات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha