مصرف قرص اكستازی می‌تواند منجر به نارسایی حاد كلیه و یا تخریب كلیه شده و زندگی فرد را با خطر مرگ روبه رو كند.

مهندس امیرحسین امینیان در گفت‌ وگو با ایسنا، اظهار داشت: اكستازی یا MDMA(متیل دی اكسید متا آمفتامین) ماده‌ای است محرك و توهم‌زا كه از تغییر فرمول شیمیایی آمفتامین بدست می‌آید و به شكل‌های مختلفی مانند پودر، ‌كپسول و اغلب به شكل قرص با رنگ‌های آبی، قهوه‌ای، ‌قرمز و مارك‌های گوناگون مانند میسوبیشی و سوپرمن و به شكل غیر قانونی تولید و در بازار قاچاق مواد مخدر توزیع می‌شوند.

وی ادامه داد: بعضی تركیبات موجود در این قرص‌ها با ایجاد دوره‌های شدید فراموشی، امكان سوء استفاده جنسی را بدون آن كه فرد قادر به یادآوری آن باشد، ایجاد كرده است.

وی در مورد آمفتامین‌ها نیز ابراز داشت: آمفتامین‌ها گروهی از مواد مغذی هستند كه ابتدا جهت مصرف درمانی ساخته شدند و اكنون نیز تعداد محدودی از آن مانند ریتالین در موارد خاص جهت درمان سندرم پرتحركی كودكان، ناركولپسی (حمله خواب) و برخی از افسردگی‌ها توسط پزشكان تجویز می‌شود.

امینیان با بیان این كه عناوینی همچون یخ، سرعت، ‌بیدارباش، ‌كریستال، قلب، ‌نارنجی و قهوه‌ای و ... برخی از اسامی خیابانی آمفتامین‌ها می‌باشد، خاطرنشان كرد: آمفتامین‌ها توسط برخی از دانشجویان، ورزشكاران و رانندگان به منظور بهبود توجه و كارآیی كسب انرژی و هوشیاری، كاهش خستگی،‌ كاهش خواب و ایجاد حالت سرخوشی، مورد سوء مصرف قرار می‌گیرند، ولی مصرف مكرر این دارو موجب وابستگی شدید روانی شده و مقادیر زیاد آن حتی می‌تواند كشنده باشد.

وی در خصوص عوارض اكستازی تصریح كرد: این ماده مخدر در بدن اثر دو گانه دارد؛ به این ترتیب كه هم شبیه به آمفتامین‌ها باعث تحریك بیش از حد قسمت‌های مختلف بدن و به ویژه مغز می‌شود و هم مانند مواد توهم‌زا مثل LCD با ایجاد توهم و از بین رفتن كنترل فرد بر خویشتن، امكان ایجاد رفتارهای پر خطر را به شدت افزایش می‌دهد.

وی متذكر شد: تاكنون موارد متعددی از مرگ ناگهانی به دلیل خونریزی داخلی، تشنج و اغماء با مصرف تنها یك قرص اكس گزارش شده است.

این كارشناس با بیان این كه اكستازی به طور معمول به شكل قرص و به صورت خوراكی مصرف می شود،‌ یادآور شد: اثرات اولیه آن بین 20 تا 60 دقیقه پس از مصرف تجربه می‌شود و در حدود 2 تا 4 ساعت بعد، مرحله اوج پدیدار می‌شود و برای چند ساعت باقی می‌ماند.

وی علائمی از قبیل تعریق، ‌خشكی دهان‌، كاهش اشتها، بر افروختگی، افزایش ضربان قلب و فشار خون، گشاد شدن مردمك چشم، استفاده اجباری از عینك‌های آفتابی حتی در شب،‌ قفل شدن فك‌ها، ‌افزایش دمای بدن و افزایش تمایلات جنسی را از اثرات جسمی مصرف قرص اكستازی دانست.

وی از اثرات روانی مصرف این قرص‌ها به بالا رفتن خلق، ‌احساس خوشحالی و آرامش، عشق و انرژی، اعتماد به نفس، ‌احساس نزدیكی و صمیمیت با دیگران، ‌كاهش اشتها،‌ تحریك پذیری، ‌افزایش درجه حرارت بدن، بی‌خوابی و دردهای بالا، احساس افسردگی شدید و جنون اشاره كرد.

مهندس امینیان اذعان داشت: تاثیر اولیه احساس كاذب، بالارفتن خلق، اعتماد نفس و افزایش انرژی به سرعت و تنها پس از گذشت چند ساعت، جای خود را به احساس خستگی شدید، ‌عدم تمركز حواس، تحریك پذیری، ‌خواب آلودگی، ‌تهوع و استفراغ و افسردگی برای مدت چند روز می‌دهد و فرد برای رهایی از این حالت مجدداً تمایل شدید به مصرف این ماده به دلیل افت تاثیرات اولیه پیدا می‌كند، كه این خود می‌تواند به سرعت موجب ایجاد وابستگی شود.

وی اضافه كرد: به دنبال مصرف اكستازی عوارض زیادی نظیر افزایش فشارخون و ضربان قلب،‌ مشكلات قلبی، كبدی، آسم،‌ دیابت، ‌تشنج‌، تضعیف سیستم ایمنی بدن،‌ طولانی و زیاد شدن خونریزی دوره قاعدگی و مشكلات شدید هیجانی به عنوان عوارض جانبی بروز می‌كند.

وی به تاثیر مستقیم مصرف اكستازی بر روی مغز اشاره كرد و به ایسنا گفت: آسیب غیر قابل برگشت به سلول‌های مغزی و افزایش احتمال خونریزی داخل مغز از جمله این آسیب‌هاست.

این كارشناس ارشد روانشناسی اظهار داشت: مصرف اكتسازی می‌تواند موجب نارسایی حاد كلیه و تخریب كلیه شود و فرد را با خطر مرگ روبه رو كند. مصرف این ماده مخدر همچنین با آسیب به سلول‌های كبدی، موجب بالا رفتن آنزیم‌های كبدی و یرقان می‌شود.

وی تصریح كرد: مصرف اكستازی با ایجاد اختلال در دستگاه ایمنی بدن احتمال بروز انواع بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد. همچنین با تاثیر بر روی هیپوتالاموس مغز كه تنظیم كننده درجه حرارت بدن است، تعادل این سیستم را به هم زده و موجب افزایش شدید درجه حرارت بدن تا بالاتر از 40 درجه سانتیگراد و به دنبال آن كم آب شدن بدن می‌شود.

رئیس مركز مشاوره و راهنمایی دانشگاه علوم پزشكی یزد ابراز داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد احتمال ایجاد جنون و افسردگی شدید، احتمال ابتلا به ایدز، افت شدید عملكرد تحصیلی و شغلی،‌ احتمال مصرف سایر موارد مخدر، ‌احتمال قفل شدن فك‌ها و عضلات حلق و گردن،‌ ابتلا به بیماری‌های شدید غیر قابل برگشت در مصرف كنندگان اكستازی افزایش چشمگیری دارد.

مهندس امینیان به مصرف كنندگان قرص اكستازی توصیه كرد: مصرف قرص را قطع كنید و مطمئن باشید به دنبال قطع این ماده، عوارض روانی به تدریج بر طرف شده و معمولاً نیاز به درمان دارویی نیست ولی در صورت بروز علائم روانی، تشدید درمان توسط روانپزشك و به هنگام بروز علایم جسمانی شدید، ‌نظارت اورژانس پزشكی ضرورت دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha