پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5315

كودك آزاری از جمله مشكلات اجتماعی است كه به طور موثری در روان و جسم كودك تأثیر منفی برجای می گذارد.

دكتر باقری، كارشناس ارشد پژوهش و آموزش در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: كودك آزاری به هرگونه آسیب جسمی و روانی، بهره‌گیری از كودكان عدم رسیدگی به نیازهای اساسی افراد زیر 18سال به صورت غیر تصادفی گفته می‌شود.
وی گفت: سوء استفاده از كودكان در زمینه های مختلف از رویدادهای مخرب در زندگی كودك بوده كه علاوه بر روان بر جسم كودك نیز تأثیر نامناسب خود را به شكل‌های مختلف می‌گذارد همچنین در مقایسه با دهه‌های گذشته این امر به شدت در اشكال تبهكارانه و باندی به طور سازمان یافته انجام می‌گیرد كه به راحتی كودكان را در دام انداخته و  بازار كسب و درآمدی برای خود برپا كرده‌اند.
وی تصریح كرد: عاملی مانند مهاجرت، وضعیت اشتغال خانم ها در خارج از منزل باعث تحول نمادهای گوناگونی در جامعه شده یكی از این نمادها اعتماد بدون كنترل خانواده‌ها و رها كردن كودكان در نزد افراد دیگر به ویژه افرادی كه شناخت كافی در مورد شخصیت آنان و خانواده آنها  وجود ندارد كه می‌تواند باعث بروز حوادث جبران ناپذیری شود.
وی خاطر نشان كرد: قلت آمار و آشكار نبودن این آسیب ها صدمات روحی و جسمی وارده به كودكان در برخی خانواده ها را نباید خوش بینانه به حساب عدم وجود این مشكل گذاشت چون كودكان نه زبانی برای فریاد دارند و نه امكان و توان برای شكایت از اتفاقات و صدمات رخ داده شده كه باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: در بسیاری از موارد هم به دلیل خانوادگی و خصوصی تلقی شدن مشكل مراجع قانونی، مراكز دولتی، بیمارستان ها و مراكز آموزشی و نیروی انتظامی تمایل چندانی به گزارش موارد كودك آزاری به مراكز قضایی ندارد خوشبختانه پژوهش های بسیاری در این زمینه انجام شده است؛ همچنین آخرین پژوهش در سال 1385 و در زمینه زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و خانواده و كودك آزاری انجام گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha