سلامت نیوز : «من دندا ن عقلم را نکشیده ام؛حالا دندانهای جلویی ام نا مرتب می شود؟ » و یا «من ارتودنسی کرده ام؛ حالا باید دندانهای عقلم را بکشم تا نظم دندانهایم به هم نریزد؟ » اینها دو مورد از پرسشهایی است که خیلی ها درباره دندان عقل می پرسند. حالا واقعا باید هر دندان عقلی را کشید؟ دکتر فریبرز امینی، متخصص ارتودنسی و عضوهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به این سوالها پاسخ می دهند.
آقای دکتر!  چرا وقتی می رویم ارتودنسی، دندانپزشکان معمولا یکی دو تا از دندانهایمان را می کشند؟
خب، برای ردیف کردن دندانها در صورتی که نیاز به کشیدن دندانها باشد،باید دندانهای قسمت میانی فک  (آسیاهای کوچک)  و در بعضی از موارد نادر، دندانهای جلویی در فک پایین را کشید تا بی نظمی دندانها رفع شود.
اگر دندان عقل کشیده شود، چطور؟ آیا به هم ریختگی دندانها تصحیح می شود؟
ما دندان عقل را در سنین 12 تا 15 سالگی درحفره دهان مشاهده می کنیم. اگر در فردی شما دندان عقل را بعد از 15 یا 16 سالگی نبینید، به این معناست که دندان عقل به طور مادرزادی موجود نیست. در صورتی که ما بی نظمی دندانها را بین سنین 7 تا 14 سالگی می بینیم؛ یعنی اینکه بی نظمی دندانها قبل از رویش دندان عقل در داخل دهان قابل رویت است و در مجموع، کشیدن دندان عقل )چه قبل از رویش، چه بعد از رویش( کمکی به پیشگیری و درمان بی نظمی دندا نها نمی کند.
باید دندان عقل را نگه داشت؟
اگر بیمار هیچ مشکلی با دندان عقل نداشته باشد،قطعا باید آن را حفظ کرد. اصلا گاهی کشیدن دندان عقل نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه مشکل ساز می شود؛ مثلا صدمه زدن به عصب فک پایین در هنگام کشیدن دندان عقل و حتی شکستن فک پایین گزارش شده است!
یعنی اگر بیمار هیچ مشکلی نداشته باشد، دندان عقلش را نمی کشید؟
ببینید؛ بعضی مواقع دندان عقل به اندازه کافی جابرای رویش ندارد. نحوه قرارگیری آن با دندان جلویی ممکن است باعث تجمع موادغذایی وپوسیدگی خودش و دندان مجاور شود. دسترسی به این نواحی برای حفظ بهداشت دهان کار بسیارمشکلی است یا باز به دلیل نبودن فضای کافی برای رویش بافت نرم روی آن در هنگام جویدن غذا مکررا جویده می شود.اگرچه این بافت توسط یک جراح یا متخصص لثه در اکثر موارد برداشته می شود یا ممکن است دندان عقل باعث به وجود آمدن کیست در آن ناحیه شود و یا حتی درمواردی بسیار نادر به وجود آمدن بافت سرطانی نیز گزارش شده. بیماریهای لثه دندان مجاور نیزگزارش شده است.
رویش نابجای دندان عقل باعث به هم ریختگی و بی نظمی دندانها نمی شود؟
نه! قبلا این عقیده وجود داشت. هنوز هم خیلی از همکاران توصیه می کنند دندانهای عقل را برای جلوگیری از به هم ریختگی دندانهای جلو که معمولا در بین سنین 18 تا 20 سال دیده می شود بکشید اما اصلا این تفکر، صحیح نیست.خیلی از اوقات بیماران در محدوده سنی 20 سال مراجعه می کنند و می گویند ما مشکل بی نظمی و به هم ریختگی دندانها را تا دو سال قبل نداشتیم و این بی نظمی از دو سال قبل و زمان رویش دندان عقل به وجود آمد. ولی تحقیقات نشان داده که جز موارد بسیار نادر، هیچ ارتباطی بین رویش دندان عقلی که رویش یافته و دندان عقلی که به دلیل کمبود فضا رویش پیدا نکرده یا نهفته است با به هم ریختگی دندانهای جلوی فک پایین وجود ندارد.
پس دلیل به وجود آمدن این به هم ریختگی دندانها در این سن چیست؟
واقعیت این است که دلیلش هنوز به طور کامل مشخص نیست و اگرچه برخی عوامل محیطی و ارثی گزارش شده اما تفکری که امروزه درمورد به هم ریختگی دندانها در قسمت جلوی فک پایین در این سنین ( 18 تا 20 سال یا بالاتر) مقبولتر است، این است که رشد فک بالای ما درسنین پایینتر )حدود 15 تا 16 سال(  تقریبا متوقف می شود ولی رشد فک پایین تا سنین بالاتری ادامه پیدا می کند. این رشد باعث می شود که در بعضی از موارد افراد دندانهای فک پایین را به طرف لب پایین فشار دهند و احتمالا این فشار لب پایین است که باعث می شود دندانهای جلو به سمت عقب حرکت کنند و باعث به هم ریختگی آنهاشوند، تا جایی که برخی محققان بر این باورند که این حرکت رو به عقب دندانها باعث نهفته شدن دندان عقل می شود!
آیا بعد از درمانهای ارتودنسی بایددندان عقل را بکشیم؟
این به نظر متخصص ارتودنسی که شما تحت درمان او هستید بستگی دارد ولی اینکه این دندانها را جهت جلوگیری از به هم ریختن دندانها پس از درمانهای ارتودنسی بکشیم اصلا تفکر صحیحی نیست
منبع : هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha