با افزایش سن میزان نیاز به انرژی كاهش می‌یابد كه می‌تواند به دلیل كاهش فعالیت جسمی‌، كاهش توده عضلانی و فعالیت بدن باشد. در صورت دریافت مازاد بر نیاز انرژی، مشكلات و عوارضی مانند چاقی، فشارخون، بیماری‌های قلبی ‌ـ‌ عروقی برای سالمند ایجاد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ااز ایسنا، میزان نیاز به انرژی برای هر سالمند متفاوت بوده و براساس وزن، قد، شرایط فیزیكی و سلامتی وی محاسبه می‌شود.

با افزایش سن علاوه بر كاهش توده عضلانی، ذخیره پروتئینی بدن نیز كاهش می‌یابد و میزان نیاز به پروتئین با افزایش سن نه تنها كاهش نیافته بلكه ثابت مانده و یا افزایش می‌یابد. به ویژه در صورت ابتلا به بیماری‌ها و یا عفونت‌ها كه این مساله بسیار مهم می‌باشد. بنابراین توصیه می‌شود؛14 تا 16 درصد از انرژی دریافتی روزانه سالمندان از پروتئین‌ها به ویژه پروتئین‌های با كیفیت بالا تامین شود.

توجه به دریافت كافی مایعات در سالمندان از مسائل مهم است. علایم كمبود آب در بسیاری از سالمندان ممكن است به صورت خشكی لب‌ها، گود افتادن چشم‌ها، تب، یبوست، كاهش حجم ادرار و تهوع باشد كه این مساله در مورد سالمندانی كه در مناطق گرم زندگی می‌كنند بیشتر شایع است.

استفاده از داروهای ادرارآور نیز از عوامل مؤثر در ایجاد كم‌ آبی در سالمندان می‌باشد. بنابراین توجه به مصرف كافی آب و مایعات در این دوران اهمیت ویژه‌ای دارد.

اغلب سالمندان علاقه زیادی به مصرف مكمل‌های ویتامینی دارند كه باید به این مسئله توجه شده و از مصرف بیش از حد نیاز این مكمل‌ها خودداری شود. در مورد ویتامین‌های محلول در آب، معمولا كمبودی در سالمندان دیده نمی‌شود. مگر در سالمندان الكلی كه كمبود ویتامینB1 می‌تواند وجود داشته باشد و یا سالمندانی كه دچار سوء ‌تغذیه هستند.

همچنین ممكن است بعضی از سالمندان به علت مشكلات دندان و یا مشكلات گوارشی از خوردن سبزیجات و میوه‌ها پرهیز كنند درحالی كه این منابع غذایی تامین كننده ویتامین ث هستند و یا مصرف زیاد آنتی بیوتیك‌ها می‌تواند در سالمندان كمبود ویتامین k ایجاد كند.

میزان كلسیم دریافتی در سالمندان باید مورد توجه قرار گیرد. عوامل متعددی در كمبود كلسیم سالمندان نقش دارند. از جمله میزان جذب روده‌ای كلسیم، كار كلیه‌ها، متابولیسم استخوان‌ها، اثرات متقابل مواد مغذی بر یكدیگر و بر داروها، كم ‌تحركی و عدم مصرف كافی لبنیات به دلیل عدم تحمل به لاكتوز، در صورتی كه شیر و لبنیات به مقدار كافی مصرف نشود ممكن است نیاز به مصرف مكمل كلسیم باشد كه البته تشخیص آن باید توسط پزشك و متخصص تغذیه صورت گیرد.

همچنین در مورد مصرف سدیم هم باید در سالمندانی كه مبتلا به فشارخون،‌ مشكلات قلبی، كلیوی و دیابت هستند، محدودیت‌هایی اعمال شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha