سلامت نیوز - عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این كه اعتبارات پیش بینی شده در ردیف بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت و درمان، ‌كفاف برنامه‌ریزی‌های كلانی را كه در جهت مبارزه و كنترل ایدز در نظر گرفته شده نمی‌دهد، ابراز عقیده كرد: انتقال ایدز در ایران به تدریج از طریق معتادان تزریقی به سمت انتقال از راه روابط جنسی می‌رود و متاسفانه آمار آن رو به افزایش است كه از دلایل آن افزایش سن ازدواج به دلیل عدم اشتغال جوانان است.

آمار اعلامی بیماران ایدز در كشور بسیار پایین‌تراز رقم واقعی است

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با(ایسنا)، با اشاره به راه‌های پیشگیری این بیماری گفت: باید با استفاده از آموزش به گونه‌ای فرهنگ سازی كنیم تا افراد به این بیماری مبتلا نشوند، چرا كه افراد پس از ابتلا هزینه‌های بسیاری را برای جامعه به ارمغان می‌آورند بنابراین باید در این زمینه شعار «پیشگیری بهتر از درمان» را محقق كرد.

وی با بیان این‌كه ایدز قابل درمان نیست و تمام مراقبت‌هایی كه پس از مبتلا شدن افراد انجام می‌شود در جهت افزایش طول عمر بیماران است، تصریح كرد: ما در زمینه آموزش و فرهنگ سازی دچار مشكل هستیم، چرا كه مسائل را آن‌گونه كه شایسته است تدوین نكرده‌ایم و در این زمینه باید آموزش را به عنوان پیشگیری از مدارس راهنمایی آغاز كنیم.

نماینده مردم زاهدان در خصوص آمار اعلام شده مبتلایان اظهار داشت: تعداد مبتلایان به ایدز در ایران بیش از 100 هزار نفر است اما آمار انتشار یافته توسط وزارت بهداشت از میان گروه‌های آسیب پذیری بدست آمده كه شناسایی شده‌اند؛ به همین دلیل رقم آن بسیار پایین است و دلیل این امر عدم غربالگری درست مبتلایان و بیماران ایدزی در ایران است.

وی در این زمینه ادامه داد: طبق برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت و با توجه به این‌كه مبتلایان به ایدز به موقع شناسایی نمی‌شوند، باید هر تعداد بیماری كه شناسایی می‌شود ضرب عدد 5 و یا 7 شود تا به آمار واقعی نزدیك شویم.

شهریاری استراتژی وزارت بهداشت برای كنترل ایدز را برنامه‌های مفصلی دانست كه مورد تایید سازمان جهانی بهداشت نیز قرار گرفته است كه از جمله این برنامه‌ها را توزیع سرنگ در زندان‌های ایران برای معتادان تزریقی برای عدم انتقال ایدز نام برد.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص فراورده‌های خونی آلوده به ایدز نیز گفت: طی چند سال گذشته تمام فراورده‌های خونی از نظر بیماری ایدز و هپاتیت بررسی و كنترل شده‌اند و دراین زمینه نگرانی وجود ندارد.

وی در پایان تاكید كرد: ‌در رابطه با برنامه‌های آموزشی در جهت پیشگیری از ایدز خلا قانونی وجود ندارد و وزارت بهداشت برای پیشبرد اهداف خود در این زمینه نیازی به وجود قانون ندارد؛ اما با استفاده از رسانه‌های عمومی خصوصا صدا و سیما می‌توان افراد جامعه را نسبت به این بیماری آگاه كرده و هشدارهای لازم را به آنان داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha